۲ آبان ۱۴۰۳، ۰:۰۳
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85636399
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استاندار همدان: «طاهره دباغ» الگوی بانوی تراز انقلاب اسلامی است

همدان - ایرنا - استاندار همدان گفت: زنده یاد طاهره دباغ یک شخصیت بزرگ مبارزاتی و الگویی از بانوی تراز انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید ملانوری‌ شمسی شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد هماهنگی بزرگداشت بانوی مبارز و انقلابی «مرضیه حدیدچی» مشهور به « طاهره دباغ» اظهار کرد: زنده یاد دباغ در طول دوران فعالیت انقلابی خود، با شجاعت و اراده قوی به ترویج ارزش‌های اسلامی و انسانی پرداخته و الگوی بارزی برای نسل‌های آینده است.

وی افزود: برخی از جوانان جامعه احساس بی‌هویتی می‌کنند و به دنبال هویت گمشده خود هستند که برگزاری یادواره و کنگره‌های شهدا و مراسم بزرگداشت شخصیت‌هایی همچون خواهر دباغ می‌تواند به آنان کمک کند با افراد تاثیرگذار کشور و استان خود آشنا شوند و از آنها الهام بگیرند.

وی ادامه داد: معرفی خواهر دباغ به عنوان یک بانوی مسلمان ایرانی تاثیر بسزایی بر فضای اجتماعی و سیاسی کشور خواهد داشت و بررسی زندگی این شخصیت می‌تواند در بحث‌های مدیریتی و اجرایی، الگوهای جدیدی ارائه دهد و به ارتقای فرهنگ اسلامی ایرانی کمک کند.

استاندار همدان گفت: برنامه‌های کنگره خواهر دباغ باید به گونه‌ای طراحی شود که در سطح کشور و استان تاثیرگذار باشد و برای این منظور باید در انتخاب محتوا، شیوه‌های تبلیغاتی و طراحی پوسترها دقت لازم صورت پذیرد.

ملانوری شمسی با تاکید بر تشکیل کمیته‌های نظارت و ارزیابی به منظور بررسی فعالیت‌ها و برنامه‌های کنگره اظهار کرد: این کنگره می‌تواند تاثیر عمیقی بر نسل‌های آینده داشته باشد چراکه معرفی شخصیت‌های بزرگ و برجسته، امید و انگیزه را در جوانان ایجاد و آنها را به سمت اهداف والای انسانی و اسلامی هدایت می کند.

استاندار همدان: «طاهره دباغ» الگوی بانوی تراز انقلاب اسلامی است

به گزارش ایرنا، مرضیه حدیدچی‌ معروف به طاهره دباغ سال ۱۳۱۸ در خانواده ای مذهبی و فرهنگی در شهر همدان متولد شد، او تحصیلات خود را در مکتب خانه آغاز کرد و از معلومات پدرش علی پاشا حدیدچی که فردی فاضل و معلم اخلاق در محافل مذهبی بود در یادگیری قرآن و نهج البلاغه بهره فراوان برد.

رهبری فرزانه انقلاب در وصف بانو دباغ فرمودند: «بانوی مبارز و انقلابیِ خستگی ناپذیر» لقبی که در کنار دیگر القاب چون مادر انقلاب و زنی از تبار الوند را در دلها جاویدان کرد.

مرضیه حدیدچی (دباغ) از مبارزان پیشگام انقلاب اسلامی ۲۷ آبان ماه سال ۹۵ پس از گذراندن دوره‌ بیماری در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) دارفانی را وداع گفت.

دباغ پس از هجرت امام به پاریس در سال۱۳۵۷ به خیل یاران ایشان پیوست و به خاطر دوره های نظامی که دیده بود محافظت بیت امام (ره) را به عهده گرفت و لحظاتی گرانمایه را برای خود رقم زد.

مرضیه حدیدچی در خارج از کشور با عناوین خواهر دباغ، خواهر زینت احمدی نیلی و خواهر طاهره شناخته می شد و اکنون عنوان طاهره دباغ برای او به یادگار مانده است.

مرحومه مرضیه دباغ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور بازگشت و در بسیاری از امور شامل فرماندهی سپاه همدان (غرب کشور) قرارگرفت.

وی در این مسیر پرفراز و نشیب به مسوولیت زندانهای زنان تهران درآمد و فرماندهی بسیج خواهران را عهده دار شد همچنین سه دوره نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی بود.

علاوه بر این وی در دانشگاه علم و صنعت ایران و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس پرداخته و قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی بوده است.

او مفتخر شد یکی از سه سفیر حضرت امام (ره) برای ابلاغ نامه تاریخی به گورباچف رییس جمهور اتحادیه جماهیر شوروی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha