«سوغات پاییزی سمنان» از پاتوق‌های شب‌چره تا صادرات به اروپا + فیلم

سمنان - ایرنا - انار سمنان با سردمداری انار درجزین در شهرستان مهدیشهر، با وجود صدرنشینی در بین استان‌های کشور از لحاظ عملکرد در واحد سطح و رتبه پنجم با توجه به میزان تولید و راه‌یابی به بازارهای صادراتی اروپا، همچنان مهجور و نیازمند معرفی است. میوه‌ای که پای ثابت شب‌چره‌ها و دورهم‌نشینی ماست و گاه تا عید نوروز ماندگاری دارد.

به گزارش ایرنا، اگر لذت خوردن انار را در کنار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تجربه‌کنید، آنان از انار به عنوان میوه بهشتی یاد می‌کنند و تاکید دارند که مراقب باشید دانه‌ای از دانه‌های انار زمین نیفتد، شاید آن دانه‌ای که بر زمین می‌افتد دانه بهشتی باشد.

انار میوه‌ای پرخاصیت، ناب و خوشرنگ دارای خواص آنتی اکسیدانی و منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین A ، C و E و اسید فولیک به شمار می‌رود که برای درمان و بهبود مشکلات گوارشی، سرطان، مراقبت از دندان‌ها، التهاب مفاصل، کم خونی و دیابت مفید است.

مصرف منظم انار یا آب آن موجب تنظیم گردش خون می‌شود که کاهش خطر حملات و سکته قلبی و جلوگیری از لخته شدن خون را به همراه دارد.

از میوه انار می‌توان آب انار، رب، لواشک و مربای انار تهیه کرد و از پوستش برای تهیه رنگ‌های سنتی، دباغی کردن پوست و از گل انار برای برخی مصارف دیگر استفاده کرد و همچنین جوشانده انار که از جوشاندن پوست انار در آب به دست می‌آید، برای برطرف کردن برخی از بیماری‌های گوارشی و گلودرد مفید است و در زمره یک داروی گیاهی به شمار می‌رود.

طبق گزارش‌های موجود، ایران سومین تولیدکننده انار جهان محسوب می شود و براساس برخی گزارش‌ها، ایران بعد از هند و چین سومین تولیدکننده انار در دنیاست به طوری که هند با بیش از سه میلیون تن و چین بیش از ۱.۷ میلیون تن رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص داده بودند، اما ایران از نظر سرانه تولید، رتبه نخست دنیا و سمنان رتبه نخست در کشور را دارد.

انار یکی از محصول‌های باغی مقاوم به تنش آب و هوایی و سازگار با اقلیم استان سمنان محسوب می‌شود که دارای کیفیت و مرغوبیت بالایی است ولی به دلیل معرفی نشدن آن در کشور، انار این استان توسط واسطه خریداری و به قیمت چند برابر به نام دیگر مناطق کشور فروخته می‌شود.

وسعت باغ‌های انار استان سمنان بیش از پنج هزار هکتار است و توسعه کشت این محصول به عنوان الگوی کشت باغی که در آب و هوای سمنان امتحان خود را به خوبی پس داده است، به حمایت نیاز دارد.

توسعه کشت انار در وسعت زیاد علاوه بر ایجاد جذابیت طبیعی برای جذب گردشگر کمک به رونق تولید، رونق اقتصادی، توسعه گردشگری و اشتغالزایی می‌شود.

کشورهای اروپایی و عربی خواهان انار ایران است و با تقویت زیرساخت‌های فرآوری و بسته بندی می‌توان سهم انار صادراتی و ارزآوری آن به کشور را افزایش داد.

«سوغات پاییزی سمنان» از پاتوق‌های شب‌چره تا صادرات به اروپا

درد و دل انارداران سمنانی

کشاورزان در گفت و گو با ایرنا اذعان داشتند: انار با آب و هوای سمنان سازگار است و با حمایت‌های مالی و علمی جهاد کشاورزی می‌توان وسعت کشت باغ‌های انار را افزایش داد.

باغ‌داران انار در سمنان اظهار کردند: هوای گرم موجب آفتاب‌سوختگی انار می‌شود و نصب سایبان باغی در تولید محصول با کیفیت موثر است که نصب این سایبان‌ها هزینه دارد.

کشاورزان سمنانی اظهار دارند: امسال به دلیل تنش دمایی و اختلاف دما بین شب و روز انارها از کیفیت کافی برخوردار نیستند که نصب سایبان در ارتقای کیفیت موثرگذار است.

آنها افزودند که باغ‌های انار به طور میراثی به آنان رسیده است و خرده مالکی مشکل اساسی در توسعه باغ‌های انار محسوب می‌شود و باید در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود، مالکان باغ‌های وسیع انار از میزان برداشت، کیفیت محصول و درآمد آن راضی هستند.

انارداران سمنان با گلایه از کم شدن سهمیه آب کشاورزی، تاکید کردند: کشاورزی لازمه تامین امنیت غذایی است و مسوولان با کاهش سهمیه آب گویی تیشه به ریشه کشاورزی و توسعه باغ‌ها در سمنان می‌زنند.

«سوغات پاییزی سمنان» از پاتوق‌های شب‌چره تا صادرات به اروپا

پیش‌بینی برداشت ۱۰۰ هزار تن انار در سمنان تا برنامه‌ریزی صادرات به اروپا

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به وسعت بیش از پنج هزار هکتار باغ‌های انار در این استان انار گفت: برداشت بیش از ۱۰۰ هزار تن‌ انار از باغ های این استان در سال ۱۴۰۳ پیش‌‍ بینی می‌شود.

مهدی قراییان افزود: انار محصول تمام شهرستان‌های استان سمنان است، اما شهرهای درجزین با رقم‌ انار سفید و قرمز، گرمسار با رقم‌ گلوباریک، آرادان با رقم‌ محمودآباد و سمنان با رقم ساوه و گلوباریک اقتصادی‌ترین باغ‌های انار استان را دارند.

وی ادامه داد: درجزین یکی از شهرهای مهدیشهر و در پنج کیلومتری شمال سمنان واقع شده و دارای ۲۷۷ هکتار باغ انار است که با درنظر گرفتن میانگین برداشت ۲۵ تن انار در هر هکتار، پیش بینی می‌شود امسال پنج هزار تن انار در این شهر تولید شود و در مواردی میانگین برداشت انار در هر هکتار به ۴۰ تن نیز می‌رسد.

وی اضافه کرد: با توجه به کیفیت محصول انار استان سمنان، صادرات یک‌هزار تن انار به ارزش ۶۰ هزار دلار به کشورهای عربی و اروپایی جزو پیش‌بینی‌هاست.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: اقدام‌های زراعی به موقع، مبارزه زیستی با آفات و استفاده از روش‌های نوین آبیاری و سایبان‌های باغی برای کاهش مصرف آب و جلوگیری از آفتاب سوختگی محصول موثر در تولید محصول با کیفیت است.

به گزارش ایرنا، گردشگری کشاورزی بخشی از شاخه‌های گردشگری محسوب می‌شود و باغ‌های انار استان ظرفیتی برای توسعه گردشگری کشاورزی است که این اقدام نقشی مهم در رونق اقتصادی، توسعه کشاورزی، بهبود معیشت کشاورزان و جلوگیری از مهاجرت از روستا دارد.

با توجه به کیفیت و مرغوبیت انار در استان سمنان، می توان از ظرفیت باغ‌های انار برای جذب گردشگران و طبیعت دوستان استفاده کرد و تحقق این راهبرد در گرو معرفی انار سمنان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha