پلیس قشم حدود ۲ میلیارد ریال وجه کلاهبرداری اینترنتی را بازگشت داد

قشم - ایرنا - فرمانده انتظامی شهرستان قشم از کشف یک پرونده کلاهبرداری برداشت غیرمجاز و عودت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال وجه به حساب یک شهروند مالباخته جرایم سایبری طی ۲۴ ساعت گذشته در این شهرستان مرزی خبر داد.

سرهنگ علی اکبر مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: پس از مراجعه یک شهروند قشمی به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات این فرماندهی مبنی بر برداشت غیرمجاز مبلغ یادشده از حساب بانکی اش به صورت اینترنتی، پیگیری موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بررسی اظهارات مالباخته و تحقیقات پلیس فتای این شهرستان مشخص شد که شاکی پس از دریافت پیامک حاوی لینک جعلی از سوی یک فرد ناشناس که حاوی بد افزار بوده مبلغ یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از اندوخته حساب بانکی اش را از دست داده است.

فرمانده انتظامی شهرستان قشم توضیح داد: کارشناسان پلیس فتا با انجام تحقیقات فنی و تخصصی ضمن شناسایی متهم و پس از هماهنگی با مقام قضایی، اقدامات مسدود سازی حساب وی را انجام و مبلغ کلاهبرداری شده مورد نظر را از حساب متهم برداشت و به حساب شاکی بازگرداندند.

سرهنگ مرادی اضافه کرد: تمامی پیامک‌های سازمانی و رسمی شامل خدمات دولتی از جمله ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا و نظایر آن تنها از طریق سرشماره های معتبر و خاص برای شهروندان ارسال می شوند، بنابراین اگر پیامکی مبنی بر شکوائیه علیه شما از شماره های شخصی یا از طرف افراد آشنا دریافت کردید به سرعت اقدام به حذف آن کرده و به هیچ عنوان بر روی لینک داخل پیامک کلیک نکنید.

وی گفت: در صورتی که ندانسته لینک جعلی را باز کردید به درگاه های جعلی هدایت می شوند و گوشی شما به بدافزار آلوده می شود که باید به سرعت گوشی را در حالت پرواز قرار داده و در بخش تنظیمات، برنامه ها، به دنبال برنامه ای تحت همان عنوان و یا برنامه ای که از نصب آن بی اطلاع هستید بگردید و بعد از یافتن آن را حذف کنید.

فرمانده انتظامی شهرستان قشم با اشاره به اینکه این اقدام به موقع کارشناسان سایبری این فرماندهی انتظامی خرسندی و رضایتمندی مالباخته را به همراه داشت، از قشموندان خواست تا ضمن توجه به هشدار ها توصیه های سایبری پلیس، در صورت اطلاع و یا رویارویی با اینگونه موارد بلافاصله مراتب را از طریق پل ارتباطی ۰۹۶۳۸۰ به کارشناسان مرکز فوریت های سایبری پلیس اطلاع دهند تا اقدامات لازم را انجام دهند.

وی اعلام کرد: همچنین ساحل نشینان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس می توانند در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک یا مراجعه به سایت http:// www.fata.gov.ir موارد را گزارش کنند.

به گزارش ایرنا، مهمترین و اصلی ترین وظیفه پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا) نظارت و کنترل فضای مجازی و مبارزه با جرایم سایبری است.

در جمهوری اسلامی ایران، این پلیس برای مبارزه با جرایم رایانه ای تشکیل شد که به جرایمی مانند کلاهبرداری‌های اینترنتی، جعل داده‌ها و عناوین، سرقت اطلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروه‌ها، هک، نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای، اینترنتی، هرزه‌نگاری و جرایم اخلاقی بپردازد.

پلیس فتا در بهمن سال ۱۳۸۹ با اهدافی همچون تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور، صیانت از هویت دینی، ملی و ارزش‌های انسانی جامعه، حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملی در فضای تولید و تبادل اطلاعات، حفظ زیرساخت‌های حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیک، اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی تشکیل شده است.

ماهیت اصلی پلیس فتا، عملیاتی است که به صورت کاملا تخصصی نسبت به تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با رویکرد مقابله با جرایم از طریق پیش‌بینی، پیش‌گیری و کشف جرم اقدام می کند.

تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور با سازمانی فعال، نوآورانه و به سوی پیشرفت، کارآمد، پویا، پاسخ‌گو و قانون‌مند در راستای فراهم کردن اعتماد و صیانت از حاکمیت و ارزش‌های اسلامی در افق ایران ۱۴۰۴ از جمله چشم‌اندازهای پلیس فتا است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha