اصل حلالیت غذایی بر دوش ناظرین شرعی و ذابحین است

تبریز - ایرنا - نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: اصل حلالیت غذایی بر دوش ناظرین شرعی و ذابحین است و هر ۲ در کنار هم به تامین غذای حلال مردم کمک می کنند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سیدحسن ربانی روز شنبه در همایش غذای حلال در تبریز با بیان اینکه وظیفه و ماموریت ناظرین شرعی و ذابحین یکی است اظهار کرد: هم ناظرین و هم ذابحین وظیفه دینی و مهمی بر دوش دارند و برای انجام این وظیفه باید جدیت لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: باید بین ناظر و ذابح اعتمادسازی شود البته این به معنی حذف ناظر شرعی نیست بلکه دادن وقت و زمان بیشتر برای ناظرین برای رسیدگی به سایر امور در تامین غذای حلال و امنیت غذایی است.

ربانی بر آموزش ناظرین شرعی و ذابحین نیز تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی های لازم برای تدوام آموزش این افراد در دستور کار است زیرا اگر آموزش کافی نباشد این وظیفه مهم دینی به طور کامل ادا نخواهد شد.

وی همچنین به مشکلات ناظرین و ذابحین در کشتارگاه ها اشاره کرد و افزود: بیشتر این مشکلات همچون نحوه اعزام ناظر و ذابح به حج و خارج، قرادادهمکاری با کشتارگاه ها و کارت ضابط قضایی از گذشته به ارث رسیده که البته پیگیری خواهیم کرد تا به نتیجه برسد.

۲۸ ناظر شرعی در آذربایجان شرقی بر ذبح دام و طیور نظارت دارند

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این همایش با ارایه گزارشی از وضعیت ذبح و تعداد کشتارگاه های استان، اظهار کرد: ۲۸ ناظر شرعی بر امر کشتار دام و طیور در ۲۶ واحد کشتارگاهی در استان نظارت دارند.

حجت الاسلام مجید نجفی ادامه داد: در ۱۳ واحد کشتارگاهی دام و ۱۳ واحد کشتارگاهی طیور در استان ناظر شرعی مستقر است اما در ۱۲ شهرستان استان به دلیل نبود کشتارگاه، ناظر شرعی مستقر نیست و کشتارها در این شهرستان بیشتر در روستاها یا در شهرستان های همجوار صورت می گیرد.

وی ادامه داد: ۹۰ نفر ذابح نیز به همراه ناظرین شرعی در کشتارگاه ها فعالیت می کنند که نداشتن اتحادیه و صنف و حقوق پایین و نبود امنیت شغلی از جمله مشکلات این قشر است.

نجفی گفت: امنیت غذایی و غذای حلال از نظر شرعی، عرفی و قانونی فاکتوری مهم به شمار می رود از این رو چالش های این حوزه همچون عدم تمرکز وظایف قانونی، عدم توجه به اسناد بالادستی، عدم استفاده از شرکت های دانش بنیان و نبود صنایع تبدیلی در حوزه گوشت باید جدی گرفته شود.

۷.۵ میلیون نوبت سر واکسیناسیون دام و طیور در آذربایجان شرقی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز در این همایش به عملکرد ۶ ماهه این اداره کل در استان پرداخت و گفت: در این مدت ۷.۵ میلیون نوبت سر واکسیناسیون در استان انجام شده است و ۵۰ هزار راس دام علیه سل و بروسلوز واکسینه شدند.

یحیی شیری پور ادامه داد: همچنین ۹۷۵ هزار متر مربع اماکن نگهداری دام و ۲۰۸ هزار راس دام در این مدت ضدعفونی و سم پاشی شد.

وی به واکسیناسیون طیور در استان نیز اشاره کرد و گفت: در نیمه نخست امسال ۳.۳ میلیون واکسن نیوکاسل تزریق شده و به جز یک مورد، موردی از آنفلوآنزای طیور در استان مشاهده نشده است.

شیری پور به قرنطینه ۱۶ هزار تن گوشت در استان و ترخیص آن به مقاصد داخلی اشاره کرد و افزود: در این مدت ۷۰۰ میلیارد ریال گوشت به دلیل نداشتن استانداردهای لازم، معدوم و ۲ کانتینر به کشور برزیل عودت شد.

وی به کسب رتبه اول نظارت در سطح کشور از سوی این اداره کل نیز اشاره کرد و گفت: در نظارت های صورت گرفته، ۵۵ نمونه از موارد مشکوک گرفته شد که پنج مورد آن مثبت و از نوع گوشت تک سمیان بود.

وی همچنین از معدوم سازی ۲۵۶ قلم دارو در استان به علت سپری شدن تاریخ مصرف و غیرمجاز بودن در این مدت خبرداد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha