به گزارش خبرنگار ایرنا، علی پارسانیا روز دوشنبه در آیین "الف تای مقاومت" در همدان اظهار کرد: هر فعالیت تربیتی، از جمله تربیت علمی، هنری، اعتقادی، اجتماعی، بدنی و اقتصادی باید در راستای مقاومت و تقویت روحیه مقاومت در دانشآموزان باشد.
وی ادامه داد: یکی از ساحت های مهم زندگی، ساحت اجتماعی و سیاسی است و از این منظر، رویدادهای اجتماعی و سیاسی که در دنیا اتفاق میافتد موضوع تربیت را تحت تأثیر قرار میدهد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: نه تنها برای آشنایی دانشآموزان با این مسائل، بلکه باید به آنها فرصت کنشگری در این موضوعات داده شود.
هدف تربیت باید تربیت انسان مقاوم باشد
پارسانیا اظهار کرد: هدف تربیت باید تربیت انسان مقاوم باشد، مقاومت جزئی از فرآیند تربیت نیست بلکه تمام هدف تربیت است.
وی تصریح کرد: نه تنها مقاومت یکی از موضوعات مهم مدرسه است، بلکه هدف نهایی تمام فعالیتهایی است که در مدرسه انجام میشود.
دبیر رویداد بینالمللی "الف تا" افزود: این نگاه به مقاومت به ما میگوید که این مفهوم تنها یک بخش از تربیت نیست، بلکه هدف اصلی و اساسی تربیت است.
پارسانیا با اشاره به اهمیت مقاومت در فرآیند تربیت انسانها افزود: این موضوع اساس و جوهره تربیت است و رشد و تعالی انسان طبق اراده خداوند، در دریای منازعه و مقاومت قرار دارد، انسان برای رشد باید در این میدانهای منازعه مقاومت کند و این مقاومت عامل اصلی رشد اوست.
وی با بیان نقش اختیار در تربیت انسان اظهار کرد: خداوند به انسان اختیار داده است تا بین خیر و شر انتخاب کند، انسان باید از این اختیار استفاده کرده و بین جبهه حق و عقلانیت یا جبهه جهل و شر انتخاب کند و برهمین اساس لازمه رشد انسان، مقاومت در برابر چالشها است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: انسان با اراده، تدبیر، هوشیاری و عزم میتواند به سعادت دست یابد، مقاومت، جان تربیت است، روح مدرسه است و نه فقط یک قطعه از پازل مدرسه، زیرا سعادت انسان در گرو مقاومت است، اگر بخواهیم انسان خوشبختی تربیت کنیم، باید او را به مقاومت دعوت کنیم.
پارسانیا ابراز امیدواری کرد که با تقویت این رویکرد در تربیت، شاهد سعادت و خوشبختی بیشتر برای جامعه باشیم.
"الفتا" سازوکاری است که با زمینهسازی خلق روایتهای تربیتی، قلهسازی از قهرمانان تربیتی (انتشار روایتهای الهامبخش) و ایجاد بستر تعامل و همافزایی معلمان، مدیران و فعالان تربیتی سراسر کشور بهدنبال زمینهسازی برای حرکت و کنش جمعی معلمان در سطح مدرسه است.
نظر شما