به گزارش ایرنا، آموزشهای فنی و حرفهای ابزار اصولی و کاربردی جهت تربیت و تامین نیروی انسانی ماهر برای حوزههای مختلف از جمله صنعت و خدمات محسوب می شود و بر همین اساس سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی قانون نظام جامع آموزش و تربیت نیروی انسانی فنی، حرفهای و مهارتی را تصویت و دولت نیز با تدوین آییننامه اجرایی، این قانون را اجرایی کرد؛ قانونی که به باور کارشناسان می تواند تاثیر چندانی از نظر کمیت و کیفیت بر آموزشهای مهارتی برای رفع نیاز حوزه های مختلف داشته باشد.
همواره این جمله را میشنویم که «درس بخوان تا شغل مناسبی به دست بیاوری» حال این روند تغییر کرده و کارشناسان معتقدند، بازار کار آینده متعلق به کسانی است که مهارت داشته باشند نه مدرک.
در گذشته تابستان برای دانش آموزان و دانشجویان فرصتی بود تا فارغ از آموزشهای دوران تحصیل، مهارتی بیاموزند. دختر و پسر تفاوتی نداشت. در این ایام به دنبال یادگیری مهارتهایی همچون مکانیکی، تراشکاری، بنایی، کشاورزی، گلدوزی، خیاطی و بافندگی میرفتند تا در کنار یادگیری مهارتی مبلغی را هم به عنوان دستمزد دریافت کنند.
اما این روزها همه چیز تغییر کرده، والدین ترجیح میدهند اوقات فراغت فرزندان خود را با کلاسهای تقویتی، آموزش زبان و ورزشی پر کنند. دانشجویان نیز ترجیح میدهند ترم تابستان چند واحد بیشتر انتخاب کنند تا دانشگاه را زودتر سپری کنند. بنابراین آموزش مهارت بین دانشآموزان و دانشجویان کمرنگ شده است.
به این شرایط باید پدیده مدرکگرایی را هم اضافه کنیم. طی این چند سال جوانان دیگر به دنبال کسب علم و مهارت به معنای واقعی نیستند و تنها هدف آنها از ادامه تحصیل دستیابی به مدرک است و کسب نمره قبولی جای خود را به علم آموزی داده است.
بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران معتقدند اگر افراد در دوران تحصیل متناسب با نیاز بازار کار تربیت شوند و استانداردهای لازم برای ورود به بازار کار را بهدست خواهند آورد و در واقع فقر مهارتی در بین دانشآموختگان از بین خواهد رفت.
در این پیوند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران از رشد بیش از ۱۱۰ درصدی آموزش های مهارتی به دانشجویان و دانش آموختگان استان در سال جاری خبر داد و گفت: این روند مهارت آموزی منجر به افزایش جذب دانش آموختگان مهارتی در بازار کار شده است به طوری که براساس آمارها بیش از ۶۰ درصد دانش آموختگان در بازار کار جذب شدند.
سیدحسین درویشی بیان کرد: در راستای ارتقا و توانمندسازی مهارتی نیروی کار جوان استان، مراکز آموزش فنی و حرفهای استان گامی بلند در ارائه آموزشهای مهارتی به دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهی برداشتهاند.
وی توضیح داد: از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۴۳۴ نفر از دانشجویان و دانش آموختگان مازندران از آموزشهای مهارتی مراکز آموزش فنی و حرفهای بهره مند شدند.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران افزود: عملکرد آموزشی این اداره کل در ۹ ماهه امسال برای دانشجویان به تفکیک از تعداد ۸۷۵ نفر که معادل ۱۵۰ هزار و ۶۴۴ نفر ساعت بوده، تعداد ۱۲۶ نفر در ۲۰ مرکز آموزش فنی و حرفهای و ۷۴۹ نفر در ۳۰ مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMc)، دانشگاههای استان، همچنین در حوزه دانش آموختگان به تعداد ۵۵۹ نفر که معادل ۱۳۴ هزار و ۳۸۷ نفرساعت در ۵۴ حرفه و ۸۲ دوره آموزشی از ارائه آموزشهای مهارتی برخوردار شدند.
وی گفت: این مراکز را با هدف تقویت مهارت های عملی و فنی دانشجویان و برنامه های متعددی که برای افزایش توانمندی ها و آماده سازی آنان برای ورود به بازار کار اجرا کردند.
درویشی افزود: دانشجویان با استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن، زیر نظر استادان مجرب و کارآزموده، مهارت های لازم را فرا می گیرند و این آموزش ها نه تنها باعث افزایش دانش و توانمندی های فنی دانشجویان می شود، بلکه اعتماد به نفس و آمادگی آنان را برای مواجهه با چالش های حرفه ای افزایش می یابد.
وی خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهد که این برنامه ها تاثیر قابل توجهی در افزایش نرخ اشتغال فارغ التحصیلان داشته و بسیاری از دانشجویان با مهارت های کسب شده در این دوره ها، توانسته اند شغل های مناسبی پیدا کنند. همچنین، رضایت مندی دانشجویان از کیفیت و محتوای دوره ها، نشان دهنده موفقیت این مراکز در ارائه آموزش های موثر و کاربردی است.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با تاکید بر اهمیت توسعه فرهنگ مهارت آموزی در جامعه، این مراکز به دنبال جذب همکاری های همه جانبه مسئولین استانی و استفاده از فناوری های نوین برای بهبود مستمر برنامه های آموزشی خود برشمرد و بیان کرد: این تلاش ها با هدف ارتقاء کیفیت آموزش و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای نسل جوان کشور و استان انجام می شود.
نظر شما