۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۸
کد خبر: 85566585
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فیلیپین اقدام جنگنده‌های چین بر فراز هواپیمای خود را خصمانه خواند

تهران- ایرنا- نیروی دریایی فیلیپین در واکنش به تحرکات هفته گذشته نیروی هوایی چین در منطقه مورد مناقشه «اسکاربرو شول» ( Scarborough Shoal) واقع در دریای جنوبی چین را اقدامی مبهم، خصمانه و  قهرآمیز خواند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز از مبدا مانیل اعلام کرد که فیلیپین از آنچه ۲ جنگنده چینی روز پنجشنبه گذشته علیه یک فروند هواپیمای فیلیپینی انجام داده اند، خشمگین است.

فیلیپین مدعی است که ۲ فروند هواپیمای چینی شراره‌ منحرف کننده به سمت یک فروند هواپیمای فیلیپینی که در حال گشت زنی معمول بر فراز منطقه مورد مناقشه بود، پرتاب کردند.

بنابراین گزارش، دریاسالار روی وینسنت ترینیداد (Roy Vincent Trinidad) از نیروی دریایی فیلیپین دریک کنفرانس خبری گفت: چنین اقداماتی در عرصه بین الملل که تحت قوانین بین المللی است، هیچ جایگاهی ندارد. چین با چنین اقداماتی خطر وقوع رخداد ناگوار را افزایش می دهد.

رویترز مدعی است که اسکاربرو شول یک منطقه ماهیگیری و پناهگاهی برای کشتی‌ها در هنگام طوفان است که در داخل منطقه اقتصادی انحصاری فیلیپین قرار دارد اما برای بیش از یک دهه توسط چین اشغال شده است.

به گزارش ایرنا، فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهوری فیلیپین یکشبنه گذشته اقدام نیروی هوایی پکن در دریای جنوبی چین که هر دو کشور ادعای حاکمیت بر بخش‌هایی از آن را دارند، «غیرموجه، غیرقانونی و بی‌پروایانه» خواند. وی از چین خواست که هم در دریاها و هم در آسمان مسئولانه عمل کند.

در همین پیوند، ارتش فیلیپین در تاریخ ۲۰ امرداد جاری «اقدامات خطرناک و تحریک آمیز» ۲ هواپیمای چینی در اطراف این منطقه را محکوم کرد. فیلیپین مدعی است که این ۲ هواپیما شراره‌ منحرف کننده به سمت یک هواپیمای فیلیپینی که در حال گشت زنی معمول بوده است، پرتاب کردند.

فرماندهی منطقه عملیاتی جنوبی ارتش چین در واکنش به این موضوع که فیلیپین برنامه آموزشی پکن را مختل کرده است، مانیل را به «نفوذ غیرقانونی» به حریم هوایی خود متهم کرد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha