به گزارش خبرنگار ایرنا، هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته در راه است، اینکه چگونه از این نمایشگاه برای کمک به وضعیت فعلی گردشگری ایران استفاده کنیم سوال مهمی است که در مصاحبه با یکی از متخصصان و پژوهشگران گردشگری به ابعاد مختلف آن پرداختهایم.
پژوهشگر حوزه گردشگری با بیان اینکه امروزه فناوری به کمک گردشگری آمده و دریچهای جدید را به روی این صنعت جذاب و پرمخاطب گشوده است، اظهار کرد: معرفی جاذبههای گردشگری متنوع ایران با استفاده از فناوریهای نوین مانند واقعیت مجازی(VR) و واقعیت افزوده (AR)، تجربهای مجازی از مکانهای تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران به بازدید کنندگان خواهد داد و این امکان را میدهد که پیش از سفر با جاذبههای مختلف آشنا شوند و انگیزه بیشتری برای بازدید حضوری، پیدا کنند.
جلب اعتماد سرمایهگذاران با معرفی نمونههای موفق گردشگری
مهران حسنی همچنین شبکهسازی در بین فعالان گردشگری را از جمله مهمترین موضوعاتی برشمرد که در زنجیره خدمات گردشگری ایران یا اصلا وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ و بیاثر است، بنابرین برگزاری نشستها و کارگاههای تخصصی در حاشیه نمایشگاه را فرصتی برای توسعه بستههای گردشگری مشترک و ارتقای کیفیت خدمات و کسب تجربیات جدید، تبادل تجربیات و ایجاد همکاریهای جدید بین دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، راهنمایان گردشگری و سایر فعالان این حوزه عنوان کرد.
این پژوهشگر گردشگری، جذب سرمایهگذاری در پروژههای متنوع گردشکری با ارائه فرصتهای سرمایه گذاری همراه با تحلیلهای اقتصادی و مطالعات امکانسنجی را نیز ازجمله عواملی نام برد که سرمایهگذاران را به سرمایهگذاری در این صنعت ترغیب میکند ضمن آنکه بهتر است با چاشنی معرفی پروژههای موفق قبلی که اعتماد سرمایهگذاران را نیز جلب میکند، همراه باشد.
توجه به توسعه پایدار در گردشگری
حسنی موضوع دیگر را برگزاری دورههای آموزشی با حضور اساتید بینالمللی و متخصصان داخلی دانست که به ارتقا دانش و مهارت فعالان صنعت گردشگری کمک میکند؛ موضوعاتی مانند بازاریابی دیجیتال، مدیریت مراکز اقامتی به ویژه هتلها، راهنمایان گردشگری و توسعه پایدار میتواند در این کارگاهها مورد بررسی قرار بگیرد.
وی در پاسخ به اینکه توسعه پایدار در طرحهای گردشگری نیز بسیار حائز اهمیت بوده و به یک دغدغه در دنیای امروز نیز تبدیل شده است و چگونه میتوان در سازگاری با محیط زیست و منابع طبیعی به این مهم دست یافت، تصریح کرد: قطعا باید مسائل زیست محیطی و پیوست محیط زیستی را در همه طرحها به ویژه گردشگری لحاظ کرد، چنانچه باید به فرهنگهای محلی نیز احترام گذاشت و تنها از این منظر میتوان برنامههایی برای آموزش گردشگران و فعالان صنعت در زمینه رفتارهای مسوولانه تدوین کرد، گرچه معرفی پروژههای موفق در زمینه گردشگری پایدار نیز میتواند الگوی مناسبی برای سایرین باشد.
تجربه گردشگری مجازی و ترغیب به گردشگری حضوری
عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران ادامه داد: در این زمینه میتوان از فناوریهای نوین در گردشگری استفاده کرد؛ معرفی اپلیکیشنهای راهنمای سفر، سیستمهای رزرواسیون آنلاین، پلتفرمهای بازخورد ۳۶۰ درجه و سایر فناوریهای مرتبط میتواند تجربه گردشگران را بهبود بخشد و فرآیندهای مرتبط با سفر را تسهیل کند، استفاده از دادههای بزرگ (Big Data) برای تحلیل رفتار گردشگران و بهینهسازی خدمات نیز قطعا موثر خواهد بود.
این پژوهشگر حوزه گردشگری با بیان اینکه ایجاد و توسعه پلتفرمهای تعاملی برای تجربه مجازی جاذبههای گردشگری که امکان تجربه مجازی از جاذبههای گردشگری را فراهم میکنند نیز علاقهمندان را به بازدید حضوری ترغیب میکند، آنها را شامل تورهای مجازی، بازیهای تعاملی و محتوای آموزشی نام برد.
استفاده از فناوری هوش مصنوعی در گردشگری
حسنی با اشاره به بخش علمی و آموزشی در صنعت گردشگری که باید بیشتر قابل توجه قرار بگیرد؛ توسعه گردشگری علمی و آموزشی با برنامهریزی جهت برگزاری تورهای تخصصی برای دانشجویان، پژوهشگران و علاقهمندان به حوزههای علمی مختلف، که تاکنون چندان جدی در آن ورود نشده است را از مواردی عنوان کرد که به جذب گروههای جدیدی از گردشگران منجر شود و این تورها توسط شرکتهای سیاحتی و جهانگردی و با همکاری راهنمایان گردشگری و مشارکت دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی جهت بازدید از مراکز تحقیقاتی دانشگاهها و سایتهای علمی میتواند دریچه جدیدی از گردشگری باشد.
او زمینه دیگر در استفاده از فناوریهای نوین صنعت گردشگری که در عصر کنونی رشد قابل توجهی یافته و با عمر کوتاهی که دارد، تغییرات شگرفی را در حوزههای مختلف ایجاد کرده، استفاده از دانش نوین برای شخصیسازی تجربیات گردشگری با بهرهگیری از هوش مصنوعی و تحلیل دادهها عنوان کرد که میتواند تجربیات گردشگری را بر اساس علاقهمندیها و نیازهای هر فرد، شخصیسازی کند. این امر میتواند به افزایش رضایت گردشگران و تمایل آنها به بازگشت مجدد به مقصد سفر بینجامد.
ضرورت توجه به گردشگری خلاق
این عضو انجمن متخصصان گردشگری در بخش پایانی گفتگو با اشاره به نسل سوم گردشگری که به عنوان «گردشگری خلاق» خوانده میشود، نمایشگاه بینالمللی گردشگری را فرصت مناسبی برای توسعه این نوع از گردشگری مورد نیاز جامعه با ایجاد فضاهایی که در آن گردشگران میتوانند در فعالیتهای هنری، فرهنگی و خلاقانه مشارکت کنند و تجربهای منحصر بهفرد برای آنها فراهم شود، عنوان کرد که ازجمله آنها مشتمل بر کارگاههای هنری، جشنوارههای محلی و برنامههای فرهنگی متنوع و جذاب هستند.
حسنی در پایان اظهار کرد: با اجرای اقداماتی که عنوان شد، میتوان به توسعه و بهبود وضعیت صنعت گردشگری ایران و به ویژه مازندران که کلکسیونی کمنظیر از جاذبههای تاریخی و طبیعی است، کمک شایانی کرد.
به گزارش ایرنا، هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته، ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاههای تهران در ۱۷ سالن برگزار میشود، علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام در نمایشگاه میتوانند به آدرس الکترونیکی www.irantourismshow.com مراجعه کنند.
نظر شما