شهید حسین خلعتبری در سال 1328 در روستای ' بصل كوه ' شهرستان رامسر دیده به جهان گشود. او دوران كودكی و جوانی را در رامسر گذراند و پس از گرفتن دیپلم ، در سال 1349 به خدمت سربازی رفت و با پایان این دوره ، به دلیل علاقه فراوانی كه به فن خلبانی داشت ، در سال 1351 وارد دانشكده خلبانی نیروی هوایی شد.
این شهید پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز ، برای پشت سر گذاشتن دوره پیشرفته ، رهسپار كشور آمریكا شد.
شهید خلعتبری پیش از سفر به آمریكا ، به دیدار خانواده آمد و به مادرش وكالت داد تا تمام حقوق ماهیانهاش را براي رفع مشكلات نیازمندان هزینه كند.
او در كشور آمریكا ، نخست دوره خود را در دانشگاه' شپارد ' آغاز كرد و سپس به دانشگاه
' تگزاس ' منتقل شد و استعداد خیره كننده او در یادگیری و در پی آن هدایت هواپیما ، سبب شده بود ، به عنوان دانشجوی ممتاز شناخته شود و نام او را همه استادان به عنوان یك دانشجوی برجسته بر زبان آورند.
وی به دلیل مهارت خاصی كه در خلبانی داشت ، دوره شلیك موشك ' ماوریك ' را كه یك موشك هوا به سطح است و به وسیله آن می توان انواع شناورها را هدف قرار داد ، با موفقیت پشت سر گذاشت.
سرانجام دوره خلبانی این قهرمان رامسری پایان یافت و با دریافت گواهینامه خلبانی هواپیمای ' اف چهار ' به ایران باز گشت و در پایگاه ششم شكاری بوشهر با درجه ستوان دومی به خدمت مشغول شد.
عقاب تیزپرواز مازندران ، با آغاز جنگ تحمیلی ، به پاسداری از مرزهای كشور پرداخت.
نیروی هوایی ارتش ایران ، پس از حمله عراق ، دست به كار شد و ترتیب انجام دو عملیات را در همان روز نخست داد كه بنا بر آن ، یكی از عملیات ها با رمز ' البرز ' به پایگاه هوایی بوشهر رسید.
هدف ، پایگاه ' شعیبیه ' در استان بصره انتخاب شد و این خلبان خلعتبری بود كه با رسیدن به هدف ، با مهارت خاصی كه در شیرجه زدن با هواپیما داشت ، همه اهداف از پیش تعیین شده را بمباران كرد و سالم باز گشت.
مهارت در خلبانی و فرماندهی شهید خلعتبری زمانی بیشتر مشخص می شود كه 140 عقاب تیزپرواز حمله به عراق را آغاز می كنند. خلبان یكی از این عقاب ها ، شهید خلعتبری بود كه از پایگاه ششم شكاری به پرواز درآمد و در عین حال به عنوان فرمانده یك دسته ، هدایت هشت فروند هواپیمای جنگی را در حمله به بغداد عهده دار شد.
مانورهای خیره كننده از میان ساختمان ها و پرواز با ارتفاع بسیار پایین او و شماری دیگر از خلبانان در شهر بغداد ، سبب شد تا رسانه ها و خبرگزاری ها لب به تحسین از مهارت خلبانان ایرانی بگشایند.
بنا به گفته كارشناسان نظامی ، شهید خلعتبری در استفاده از هواپیماي اف چهار ، انجام مانورها و عملیات جنگی ، انهدام هدف و شلیك موشك ماوریك همتا نداشت و به اندازه ای مهارت داشت كه در هر شیرجه ، به چندین هدف می توانست حمله كند.
شهید خلعتبری از مشهورترین و ورزیده ترین خلبان های ایرانی بود كه دشمن بعثی بارها بر درماندگی در برابر شهامت این فرزند پاك ایران زمین از رامسر اعتراف كرده بود.
این شهید، شكارچي قهرمان ناوهاي اوزا و قهرمان جنگ های دریایی با عراق بود و به همین خاطر در میان بعثی ها به ' حسین ماوریك ' ، شكارچی ناوهای اوزای عراقی معروف شده ، دشمن برای پیكرش، جایزه تعیین كرده بود.
روز پانزدهم فروردین سال 1360 هشت فروند هواپیمای فانتوم از پایگاه هوایی همدان به پرواز درآمدند و با چهار بار سوخت گیری هوایی و پشت سر گذاشتن مسافتی بیش از یكهزار كیلومتر ، پایگاه های ' الولید ' عرق را بمباران كردند و همگی سالم برگشتند.
نقش شهید خلعتبری در این عملیات هم خیره كننده بود. وی هنگام رسیدن به یكی از پایگاه ها ، ارتفاع را زیاد می كند و با شیرجه ای زیبا و مانورهای پی در پی ، همه بمب های خود را روی اهداف فرو می ریزد و افتخار دیگری برای خود و كشور می آفریند. گفته می شود این عملیات هنوز هم در بزرگ ترین مدرسه های هوایی آمریكا تدریس و برسی می شود.
روز یكم فروردین سال 1364 ، شهید خلعتبری به همراه ستوان ' عیسی محمد زاده ' به عنوان شیفت آلرت پایگاه سوم شكاری همدان ، در حال انجام وظیفه بودند كه ناگهان صدای آژیر خطر حمله دشمن به صدا در آمد.این دو نام آوری تیزپرواز با یك فروند هواپیمای فانتوم دی با نام رمز ' سلیمان 31 ' برای مقابله با هواپیماهای دشمن به پرواز در آمدند و در كردستان در منطقه ' سقز ' با دو فروند میگ 23 عراقی و یك فروند میگ 25 درگیر شدند.
شهید خلعتبری با شتاب به سمت یكی از هواپیماها گردش كرد و به پرواز ادامه داد و در ارتفاع 35 هزار پایی یكی از میگ های 23 عراق را مورد هدف قرار داد كه پس از برخورد موشك ، میگ منهدم شد.
در این هنگام از ایستگاه های رادار زمینی مرزی به شهید خلعتبری اطلاع داده شد كه یك فروند میگ 25 پی دی دشمن در تعقیب آنان است. در این نبرد كه حتی تعقیب و گریز آن نابرابر بود ، میگ 25 عراقی اقدام به شلیك یك تیر موشك ' آر 40 r-40 ' كرد كه به فانتوم شهید خلعتبری برخورد كرد.
ستوان محمد زاده موفق شد خود را از هواپیما به بیرون پرتاب كند. وی كه بسختی از ناحیه دست راست آسیب دیده بود ، توسط نیروهای امداد و نجات نیروی هوایی نجات یافت ، اما سرلشكر خلبان خلعتبری فرصت پرتاب پیدا نكرد و بدین شكل بود كه قهرمان جنگ های دریایی پرواز ابدیش را به سوی معراج آغاز كرد.
در بخشی از وصیت نامه این شهید نوشته شده است : اگر ذره ای از خاك وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد ، آن را با خونم در خاك وطن می شویم و نمی گذارم حتی ذره ای از خاك پاك ایران را این وحشی های بی سر و پا (بعثی) با خود ببرند و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم ، حتما به این مردم خوب تقدیم می كردم.
' منظر خلعتبری ' خواهر این شهید گفت : زمانی كه برای ادامه تحصیل به آمریكا می رفت ، قرآن و جانماز اولین چیزی بود كه در چمدانش جای می داد.
وی افزود : عشق و حس وطن دوستی در وجودش موج می زد و هیچ گاه در جنگ از كمبودها سخن نمی گفت.
سومین یادواره خلبان شهید خلعتبری و 269 شهید رامسر ، پنجشنبه این هفته ، پانزدهم ماه دی همزمان با اربعین حسینی با حضور مسولان كشوری و استانی در مصلی امام جواد (ع) رامسر برگزار می شود.
روحش شاد و راهش پر رهرو باد.ك/4
621/1654
به مناسبت برگزاري سومين يادواره خلبان شهيد خلعتبري
نگاهي به زندگينامه سرلشكر خلبان شهيد خلعتبري
۱۲ دی ۱۳۹۱، ۱۵:۰۱
کد خبر:
80482550
نوشهر - استان مازندران در دوران دفاع مقدس سرداران و شهداي سرافراز زيادي از جمله سرلشگر خلبان شهيد ' حسين خلعتبري 'را تقديم انقلاب اسلامي كرده كه همچون ديگر شهيدان ايران زمين ، بر تارك انقلاب اسلامي مي درخشند.