۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۲۲:۳۰
کد خبر: 80890732
T T
۰ نفر

دارالعباده یزد سیاه پوش شد

۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۲۲:۳۰
کد خبر: 80890732
دارالعباده یزد سیاه پوش شد

یزد - همزمان با آغاز ماه محرم حسینی و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ، دارالعباده یزد رنگ و بوی عزا گرفت و سراسر سیاه پوش شد .

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا ، بر اساس یك سنت ارزشمند دیرینه از چند روز مانده به آغاز ماه محرم خامس آل عبا (ع) مردمان ولایتمدار و عاشقان مكتب ثارالله با سیه پوش كردن مساجد ، حسینیه ها ، تكایا و هر كوی و برزن به استقبال ایام اندوه شهادت حضرت سید الشهدا (ع) و اصحاب و یاران مظلومش می روند .

نصب پارچه های مشكی ٰ برافراشتن بیرق های عزا و همچنین سیه پوش كردن كوچه ها و معبر و سردرب خانه ها و مغازه ها از دیگر برنامه هایی است كه در یزد صورت می گیرد .

بستن علم به یاد شهدای مظلوم دشت نینوا و بخصوص علمدار كربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) و همچنین آذین بندی نخل ها ( در اصطلاح محلی نقل ) جزء برنامه های این ایام در جای جای دارالعباده است .

از شامگاه آغاز ماه محرم اباعبدالله الحسین (ع) تعدادی از دستجات عزادار و سوگواران حضرت امام حسین (ع) كار تمرین نوحه خوانی خود را با حضو اعضاء آغاز می كنند .

از كارهای مهم و همیشگی در آداب و رسوم ماه محرم در یزد و ناطق تابعه می توان به برپایی مجالس وعظ و خطابه با حضور سخنرانان و كارشناسان مذهبی اشاره كرد كه در طول دهه اول نسبت به تبیین فلسفه محرم و قیام انجام می گیرد .

حضور هیئات مذهبی در سطح محلات و حركت آنها طبق یك برنامه منظم دیرینه در مكان های مختلف و انجام عزاداری و مرثیه خوانی و همچنین زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا پیش بینی شده است .

تهیه و توزیع نذری بین هیت های عزاداری و دستجات سینه زن و زنجیرزن و طبخ آش و برگزاری نماز اول وقت ظهر عاشورا را باید از دیگر آداب و رسوم مردم یزد در ماه محرم دانست .

در این زمینه معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد از شاخصه های عزاداری مردم یزد با اكثر مناطق كشور را آیین نخل برداری ذكر كرد .

حجت الاسلام والمسلمین ' علی كارگر ' در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در ظهر عاشورا این آیین در بیش از 100 حسینیه و تكیه دریزد و ناطق تابعه برگزار می شود .

وی به فعالیت بیش از یك هزار و 400 هیات مذهبی و همچنی فعال بودن بیش از دو هزار مسجد در سطح استان در دهه اول محرم حسینی خبر داد .

این مسئول با اشاره به نامگذاری دهه اول محرم به عنوان دهه امر به معروف و نهی از منكر از فعالیت های مختلف فرهنگی و مذهبی در تحقق این فریضه خبر داد .ك/4

7536/1968