۱۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۴۲
کد خبر: 80894907
T T
۰ نفر

درختاني كه ايستاده براي بازنشستگان مي ميرند

۱۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۴۲
کد خبر: 80894907
درختاني كه ايستاده براي بازنشستگان مي ميرند

سنندج - كلنگ احداث خانه اميد بازنشستگان در حالي در هفته جاري در پارك ملت سنندج به زمين زده شد كه براي احداث اين خانه بايد چندين اصله درخت قطع و فضاي سبز پارك نيز تخريب شود، با توجه به اين شرايط ، بهتر است در ساخت اين خانه صرف نظر و يا مكان ديگري براي احداث در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 770 متر زمين از سوي شهرداري سنندج در محوطه پارك ملت اين شهر براي احداث مجتمع خدماتي رفاهي بازنشستگان شامل كتابخانه، استخر، سالن ورزشي، آمفي تئاتر، اتاق پزشك و مشاوران اختصاص يافته است.

آنچه مسلم است ايجاد فضاي سبز در شهرها با توجه به افزايش روز افزون آلودگي هاي محيطي و صنعتي بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد و جاي تعجب است كه به جاي ايجاد فضاي سبز اقدام به تخريب آن مي شود.

اگر قرار است ساخت و سازي در سطح شهر انجام شود بهتر است از زميني كه آسيبي به محيط زيست وارد نمي كند استفاده كرد و در شهر سنندج نيز زمين مناسب براي احداث خانه اميد بازنشستگان در خارج از فضاي سبز وجود دارد.

پارك ملت يا در ادبيات مردم سنندج 'ديدگاه' يكي از تفرجگاه ها و مكان هاي تفريحي قديمي مردم اين شهر است كه به دليل قرار گرفتن در داخل شهر و دسترسي آسان مردم به آن، جايگاه ويژه اي در ميان مردم دارد و در طول هفته و بخصوص روزهاي تعطيل از مكان هاي پر ازدحام است.

از سال گذشته به دليل احداث زيرگذر خيابان پاسداران سنندج و در نزديكي پارك ملت، بخشي از اين پارك بلا استفاده شده و اكنون با ساخت و ساز ديگري، اين پارك از رونق خواهد افتاد.

در اين پارك درختاني كهن سال و فضاي سبز مفيدي وجود دارد كه هرگونه ساخت و ساز در اين مكان موجب خدشه دار شدن فضاي پارك مي شود كه جا دارد مجوز ساخت و ساز در اين گونه اماكن صادر نشود.

با اين حال رييس شوراي اسلامي شهر سنندج در گفت و گو با خبرنگار ايرنا هرگونه ساخت و ساز در حريم فضاي سبز شهر را ممنوع دانست و گفت: شوراي اسلامي شهر سنندج معتقد به افزايش ميزان فضاي سبز شهر است و با تخريب اين فضا مخالف است.

سيد انور رشيدي احداث خانه اميد در محل پارك ملت را مورد انتقاد قرار داد و افزود: با توجه به اينكه براي احداث اين خانه بايد درختان و فضاي سبز اين مكان تخريب شود مخالف هستيم.

وي با اشاره به اينكه سنندج با كمبود فضاي سبز مواجه است و از سوي ديگر احداث فضاي سبز و كاشتن درختان اقدامي هزينه بر است، اظهار كرد: چه لزومي دارد در چنين مكاني اين خانه احداث شود.

رشيدي همچنين در مورد دسترسي بازنشستگان به اين مكان نيز انتقاد كرد و گفت: بايد به جمعيت بازنشستگان در سطح شهر توجه كنيم و در مكاني كه بيشترين جمعيت وجود دارد اين خانه را احداث كنيم تا دسترسي به آن بيشتر و مورد استقبال بيشتري قرار گيرد.

وي ميدان نبوت و يا حاشيه شهر را كه داراي شمار زيادي از بازنشستگان و سالمندان است براي احداث خانه اميد مناسب تر دانست و افزود: بايد خانه اميد در مناطق كمتر برخوردار شهر و در زميني كه منجر به تخريب فضاي سبز نشود احداث شود تا خسارتي به محيط زيست وارد نشود.

مديركل محيط زيست كردستان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه محيط زيست از اين اقدام بي اطلاع بوده، قول پيگيري موضوع را داد و گفت: محيط زيست كردستان مخالف هرگونه ساخت و ساز در فضاي سبز و تخريب محيط زيست است.

ناصح قادري، تبديل فضاي سبز به ساختمان را ممنوع دانست و تاكيد كرد محيط زيست اجازه ساخت و ساز در حريم فضاي سبز را به هيچ دستگاهي نمي دهد و مانع هرگونه ساخت و ساز در اين مكان ها مي شود.

وي از دستگاه هاي اجرايي استان كردستان خواست در جهت هرگونه ساخت و ساز از محيط زيست استعلام كنند و اين اداره كل را در جريان موضوع قرار دهند.

وي همچنين گفت: در قدم اول هرگونه ساخت و ساز در فضاي سبز بايد مصوبه و مجوز داشته باشد و محيط زيست نيز با آن موافق باشد اما در مورد احداث خانه اميد در پارك ملت سنندج، محيط زيست موافق نيست.

تلاش در جهت احداث خانه اميد براي بازنشستگان عملي نيك و مورد تقدير است و كسي مخالف آن نيست اما مكاني كه براي احداث اين خانه در نظر گرفته شده تخريب محيط زيست و فضاي سبز را به دنبال دارد و جا دارد مكان آن را تغيير دهند.ك/4

7346/533