۲۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۳۹
کد خبر: 81393933
T T
۰ نفر
دو قطعه پرنده شكاري كركس مصري و عقاب طلايي در مهاباد رهاسازي شدند

مهاباد - ايرنا - رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد از رهاسازي دو قطعه پرنده شكاري كركس مصري و عقاب طلايي در دامن طبيعت اين شهرستان خبر داد.

كامران حسيني روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين پرندگان شكاري شامل يك بهله كركس مصري نابالغ و يك بهله عقاب طلايي بودند كه توسط دوستداران محيط زيست تحويل اين اداره شده بودند.

وي با بيان اينكه كركس مصري از جمله پرندگاني است كه بندرت در اين منطقه مشاهده مي شود اضافه كرد: اين كركس به دليل عدم قدرت پرواز به مدت يك ماه در اداره حفاظت محيط زيست مهاباد تحت مراقبت و نگهداري قرار گرفت و سپس در يكي از زيستگاه هاي اين شهرستان رهاسازي شد.

حسيني گفت: عقاب طلايي نيز به دليل بيماري قادر به پرواز نبود كه پس از دو هفته مداوا و نگهداري، سلامتي خود را كسب كرده و در دامان طبيعت رهاسازي شد.

رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد با قدرداني از دوستداران محيط زيست اين شهرستان در تحويل پرندگان مجروح و بيمار موجود در طبيعت گفت: از ابتداي امسال تاكنون 35 قطعه انواع پرندگان مهاجر، بومي و شكاري توسط دوستداران محيط زيست تحويل اداره حفاظت محيط زيست شده اند .

عقاب طلايي (golden eagle) با نام علمي (Aquila chrysaetos)، از خانواده Accipitrida بوده و يكي از باشكوه ترين پرندگان شكاري در دنيا به شمار مي رود و اندازه طول بدن اين پرنده 75 تا 83 سانتيمتر و پهناي دو بال آن بين 190 تا 230 سانتيمتر است.

زيستگاه اين نوع پرنده كوهسارهاي كم گياه و خشك و گاهي جنگل هاي كوهستاني، صخره هاي ساحلي و دشتها است كه روي لبه پرتگاه ها و گاهي روي درخت آشيانه مي سازد و از جمله پرندگان بومي ايران است.

كركس مصري يا كركس كوچك (Neophron percnopterus) يكي از چهار گونه و كوچك‌ترين كركس ايران است و از محدوده شبه‌قاره هند، خاورميانه تا شمال آفريقا و جنوب اروپا پراكندگي دارد.

اين گونه به «كركس سفيد» نيز معروف بوده و تنها گونه از جنس Neophron در جهان است در فهرست IUCN، از سال 2007 در خطر انقراض (EN) قرار دارد.

شهرستان مهاباد در جنوب آذربايجان غربي و 115 كيلومتري مركز استان واقع شده است.

584/581