۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۳۷
کد خبر: 81514290
T T
۰ نفر
زمان صدور اسناد مالكيت در آذربايجان غربي به يك هفته كاهش يافت

مهاباد - ايرنا - مديركل ثبت اسناد و املاك آذربايجان غربي گفت: مدت زمان صدور اسناد مالكيت در استان با الكترونيكي شدن آن از مدت زمان سه ماه به حدود يك هفته كاهش يافته است.

امير جوان كيا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: علاوه بر آن، الكترونيكي شدن اين فرايند در بخش ثبت شركت ها نيز از سه ماه به 10 تا 15 روز كاهش پيدا كرده كه اين كاهش زمان رسيدگي موجب شفافيت و رضايتمندي اقشار مختلف مردم شده است.

وي اضافه كرد: در حال حاضر 230 دفتر ثبت اسناد رسمي آذربايجان غربي به صورت الكترونيكي در آمده است و تمامي مراحل ثبت اسناد از طريق پيامك به فروشنده و خريدار ارسال مي شود كه اين عمل كار جعل اسناد را به حداقل رسانده است .

وي با بيان اينكه با اجراي اين طرح در دفاتر اسناد رسمي استان، دفاتر سنتي حذف و جاي خود را به دفاتر الكترونيكي داده است، اظهار كرد: در حال حاضر تمامي مراحل تنظيم اسناد به صورت هوشمند كنترل و در بانك اطلاعات سازمان مركزي ذخيره مي شود.

جوان كيا همچنين با بيان تعويض اسناد مالكيت قديمي به اسناد تك برگي گفت: مردم مي توانند با مراجعه به ادارات ثبت، سندهاي قديمي خود را به سندهاي تك برگي كه در سامانه به صورت الكترونيكي ثبت مي شود تغيير دهند تا ملك آنها از هرگونه تداخل حدود املاك و صدور سند و انجام معاملات معارض مبرا شده و حقوق آنها به صورت تضميني محفوظ بماند.

وي گفت: در همين راستا در دو سال گذشته افزون بر 200 هزار سند مالكيت تعويض و به جاي آنها اسناد تك برگي براي زمين ها و املاك اشخاص حقيقي و حقوقي از سوي واحدهاي ثبت اسناد و املاك استان صادر شده است.

جوان كيا افزود: در اسناد مالكيت تك برگي حداقل 80 فيلد اطلاعاتي نهفته است و امكان جعل اطلاعات اين اسناد حداقل و وجود تعارض ملكي در فضاي آن به صفر نزديك است.

وي همچنين از آرشيو الكترونيكي بيش از يك ميليون پرونده ثبتي در اين استان خبر داد و گفت: اين طرح نيز به صورت پايلوت در منطقه آزاد تجاري ماكو آغاز شده و به زودي به پايان خواهد رسيد و به تدريج در تمامي شهرستان هاي آذربايجان غربي نيز آغاز مي شود.

استان آذربايجان غربي سه ميليون و 100 هزار نفر جمعيت دارد.

6185/2093