۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۷:۵۴
کد خبر: 81604918
T T
۰ نفر
دستیابی به تولید سالانه 12.5 میلیون تن شیر راهبرد وزارت جهاد كشاورزی است

ساری - ایرنا - رییس مركز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی مقدار تولید كنونی سالانه شیر در كشور را 8.5 میلیون تن اعلام كرد و گفت : راهبرد این نهاد این است كه در 10 سال آینده ظرفیت تولید شیر در كشور را به طور واقعی به 12.5 میلیون تن افزایش دهیم.

محمدرضا ملاصالحی شامگاه روز دوشنبه در آیین بهره برداری اولین مركز تخصصی تولید و انجماد اسپرم و اصلاح نژاد گاو سیمنتال در روستا كمانگر هراز پی شهرستان آمل افزود : طبق برنامه ریزی های انجام شده و تاكید سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه در راستای تاكید رهبری مبنی بر توجه به اقتصاد مقاومتی، ظرف 10 سال آینده در زمینه تولید شیر ، گوشت قرمز ( 1.5 میلیون تن در سال) و دیگر اقلام مواد پروتئینی به سطوح معقولی از مصرف سرانه دست پیدا خواهیم كرد.

وی اظهار داشت : در زمان جاضر بیش از 55 درصد تولید گوشت قرمز در كشور از محل دام سنگین تامین می شود كه پیش بینی ما این است كه در ظرف 10 سال آینده این راهبرد به نفع دام سبك تغییر خواهد یافت.

وی جمعیت گاو كشور را هشت میلیون راس اعلام كرد و گفت : بنابراین این تعداد گاوهای موجود مسوول تامین 12.5 میلیون تن شیر در آینده نه چندان دور باید باشد.

رییس مركز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد كشاورزی ادامه داد : از مجموع هشت میلیون راس گاو كشور ، تعداد یك میلیون راس گاو اصیل هستند كه اكنون بیش از 30 درصد شیر تولیدی كشور را تامین می كنند.

وی یادآور شد : ایران در بخش گاو اصیل به دلیل پیشبرد طرح های اصلاح نژادی و بهبود سیستم مدیریت و پرورش به بالاترین سطوح تولید در مقایسه با كشورهای صاحب نام در این مقوله دست پیدا كرده است.

ملاصالحی تصریح كرد : ایران در بحث گاو اصیل یعنی گاو هلشتاین ایرانی كلیه حلقه های مربوط به تكنولوژی تولید شیر در مقولات مربوط به اصلاح نژاد ، تولید اسپرم ، تولید جنین و تغذیه مربوط در بین كشورهای جهان دارای جایگاه رفیع می باشد.

وی نژاد گام هلشتاین را صرف گاو شیری و گاو دو منظور سیمنتال را شیری و گوشتی ارزیابی كرد و گفت : نژاد گاو سیمنتال با محیط آب و هوایی و اقلیم روستاهای كشور سازگاری مناسبی دارد .

وی تصریح كرد : با توجه به حدود چهار میلیون راس گام آمیخته ازمجموع هشت میلیون گاو موجود كشور ضروری است برای این تعداد گاو از نژاد گاو سیمنتال استفاده كنیم كه برای تحقق این مهم تاكنون اقداماتی صورت گرفته است .

وی بر ضرورت مساعدت و كمك جهت توسعه و به كارگیری نژاد سیمنتال در گاو های آمیخته كشور تاكید كرد.

وی تعداد مراكز تولید اسپرم گاو های اصیل از جمله گاوهای دو منظوره را 11 مركز اعلام كرد و كرد : مركز تولید و انجماد اسپرم و اصلاح نژاد گاوهای دو منظوره سیمنتال دومین مركز تولید بخش خصوصی در این بخش است.

ملاصالحی ظرفیت سالانه تولید اسپرم گاوهای اصیل در این مراكز را سه میلیون و 400 هزار دز اعلام كرد و گفت : مركز تولید اسپرم واحد كرج با ظرفیت تولید سه میلیون دز در سال بزرگترین تولید كننده این بخش در خاورمیانه است.

به گفته وی مصرف حال حاضر اسپرم در كشور كمتر از سه میلیون دز در سال است كه بیش از90 درصد آن مربوط به گاو هلشتاین می باشد.

وی ورود نژاد گاو سیمنتال به كشور را مدیون زحمات جمالی سرمایه گذار مركز تولید تولید و انجماد اسپرم و اصلاح نژاد گاوهای دومنظوره سیمنتال عنوان كرد.

شركت آمارد دام طبرستان تاكنون توانست هزار راس از نژاد گاو سیمنتال را تولید كند.

نتایج تحقیقات این مركز نشان داد كه گاو سیمنتال خالص بومی شده ایرانی با میانگین تولید شیر هشت هزار كیلوگرم با چربی 4.2درصد و پروتئین 6.4 درصد با گاو هلشتاین كه دوازده هزار كیلو شیر در سال تولید می كنند برابراست.

وزن گاو سیمنتال ماده بیش از 700 تا 900 كیلوگرم و نر آن بین هزار تا هزارو 300 كیلوگرم می شود ، وزن به ازای سن و افزایش وزن روزانه دو زمینه ای هستند كه نقاط قوت و برتری این گاو اعلام شده است.ك/3

6026/6097