۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۵۸
کد خبر: 81941740
T T
۰ نفر
مشاركت ایتالیایی ها برای طرح های تكمیلی خط سریع السیر اصفهان - تهران

اصفهان - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از مشاركت مهندسان راه آهن ایتالیا برای طراحی خطوط تازه سریع السیر در ایران از جمله طراحی های تكمیلی خط سریع السیر اصفهان - تهران خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «محسن پورسید آقایی» در تشریح جزئیات یادداشت تفاهم ها و توافق هایی كه در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران و برخی اعضای هیات دولت به كشورهای ایتالیا و فرانسه امضا شد، افزود: بر این اساس شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در طرح یاد شده از مشاوره مهندسان راه آهن ایتالیا استفاده خواهد كرد.
وی تصریح كرد: این همكاری براساس قراردادی كه بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل ایتالیا در جریان سفر رئیس جمهوری به آن كشور منعقد شد عملیاتی می شود.
به گزارش ایرنا، در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به كشورهای ایتالیا و فرانسه، بین ایران و شركت های ایتالیایی قراردادهایی با ارزش بیش از 18 میلیارد دلار و با شركت های فرانسه یادداشت هایی به ارزش بیش از 28 میلیارد دلار امضا شد كه خرید 118 فروند هواپیمای مسافری برای شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از این قراردادهاست.
پروژه قطار سریع السیر اصفهان - تهران سابقه ۴۰ ساله دارد و اولین بار در فاصله ی سال ۵۴-۵۶ یك شركت مهندسی ژاپنی مطالعات پروژه را بر عهده گرفت و سپس متوقف شد و در سال ۸۳-۸۵ یك مهندس مشاور فرانسوی مطالعات ۳۰ سال قبل را به هنگام سازی نمود و بعد كنسرسیوم ایرانی فرانسوی در فاصله ی ۸۵-۸۸ مطالعات را نهایی كرد.
در این سال شورای اقتصاد مصوبه اجرای این پروژه را توسط فاینانس چین به تصویب رساند و بر اساس این طرح ابتدا قرار بود بین اصفهان تا قم در فاصله ی ۲۴۰ كیلومتر یك قطار سریع السیر با سرعت ۳۰۰ كیلومتر در ساعت مسافران را منتقل نماید كه هم از بُعد ایمنی و هم از بعد صرفه جویی در وقت و زمان می توانست موثر باشد.
قطار سریع السیر اصفهان- قم توجیه اقتصادی نداشت و با توجه به اینكه مقصد اكثر مسافران تهران است فاصله قم- تهران نیز به پیشنهاد اصفهان پروژه اضافه شد.
این طرح تنها پروژه ای است كه منابع مالی آن در حد ۲/۲ میلیارد یورو گشایش اعتبار شده است و بتازگی اتصال قطار سریع السیر اصفهان – تهران به خط متروی اصفهان و احداث ایستگاهی در فرودگاه امام خمینی تهران نیز به این پروژه اضافه شده است.
دو سوم پروژه قطار سریع السیر اصفهان – تهران در استان اصفهان و یك سوم در استان های قم و تهران خواهد بود و در حال حاضر پروژه قطار سریع السیر اصفهان - تهران در استان اصفهان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
2093