بهانه های بانك ملی، راه را برای سوداگران مسكن باز می كند

اصفهان - ایرنا - مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان با انتقاد شدید از بانك ملی بخاطر تحویل ندادن ساختمان قدیمی كارخانه ریسباف به این اداره كل گفت: این بهانه ها راه را برای سوداگران زمین و مسكن باز می كند.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان روز شنبه به نقل از حجت اله غلامی اضافه كرد: با وجود برطرف شدن تمام موانع نقل و انتقال این ملك به اداره كل راه و شهرسازی استان اصفهان، بانك ملی تحویل كارخانه ریسباف به این اداره كل را به تاخیر انداخته است.
وی با اشاره به اینكه براساس تفاهمنامه انجام شده بین وزارت راه و شهرسازی و بانك ملی ایران مبنی بر تحویل كارخانه ریسباف به این وزارتخانه برای ایجاد موزه بزرگ استان اصفهان ، افزود: مقرر شد كه براساس نظریه كارشناسان رسمی دادگستری معادل 15 درصد ارزش ریالی بصورت نقدی و مابقی از زمین ها و املاك مرغوب این اداره كل به بانك ملی پرداخت شود و بانك یاد شده نسبت به تحویل آن به وزارت راه و شهرسازی اقدام كند.
غلامی خاطرنشان كرد: در راستای تامین زمین، یكی از با ارزش ترین زمین های این اداره كل واقع در خیابان فرایبورگ به بانك ملی پیشنهاد شد و مورد قبول طرفین قرار گرفت و تمامی موانع نقل و انتقال نیز با حضور استاندار اصفهان برطرف شد.
وی با اشاره به طفره رفتن بانك ملی ایران از تحویل این مكان تاریخی به وزارت راه و شهرسازی گفت: متاسفانه بانك ملی با برگزاری جلسات تكراری و بی ثمر و با درخواست های جدید به بهانه های مختلف از تحویل كارخانه ریسباف به اداره كل راه و شهرسازی استان برای ایجاد فضای شهری مناسب و تاسیس موزه بزرگ اصفهان طفره رفته است و ناخواسته راه را برای سوداگران بخش زمین و مسكن باز می كند.
مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح كرد: بانك ملی چه بسا با این اقدام تخریب این بنای تاریخی باقی مانده از عصر معماری صنعتی را رقم خواهد زد.
این مقام مسئول با اشاره به مورد مشابه در این زمینه گفت: زمانی مقرر بود ساختمان بانك ملی واقع در خیابان سپه اصفهان نیز به موزه تبدیل شود كه پس از فراهم شدن مقدمات لازم و خرید مكان مناسب برای جابه جایی این بانك از خیابان سپه متاسفانه سالهاست در این زمینه اقدامی انجام نشده است.
غلامی اظهاركرد: ثبت كارخانه ریسباف اصفهان در لیست آثار ملی، مانع بزرگی بر سر راه سوداگران زمین است كه خیال های خامی را در سر می پرورانند.
وی افزود: امید است كه بانك ملی نیز به این اقدام دامن نزند و با دست برداشتن از بهانه جویی، فرصت را برای خدمتی شایسته و در شان شهر اصفهان غنیمت بشمارد و در این مسیر گام بردارد.
به گزارش ایرنا، كارخانه ریسباف اصفهان یكی از بناهای شاخص تاریخی این شهر و دارای شماره ثبت ملی است و علاوه بر این در بعد تاریخ صنعت بویژه صنعت نساجی نیز این بنا سابقه زیاد دارد.
بنای كارخانه ریسباف مربوط به دوره پهلوی است و به لحاظ موقعیت مكانی در محل یكی از باغهای صفوی در چهار باغ اصفهان شكل گرفته است.
محوطه و عرصه این بنا حدود هفت هكتار است و انبارها، برج ها و ساختمان های قدیمی آن در مجموع به عنوان آثار شاخص دوره پهلوی ثبت ملی شده و ارزشمند است.
با توجه به ثبت این بنا در فهرست آثار ملی كشور، بهره بردار و یا متصرف قانونی موظف به حفاظت و مرمت این بنای تاریخی است.
در طرح تفصیلی مصوب ماده پنج شهر اصفهان كاربری این محل به موزه تغییر كرده است.
بانك ملی ایران در سال 93 در صدد فروش ساختمان قدیمی كارخانه ریسباف اصفهان برآمد و آگهی مزایده این بنای تاریخی را نیز منتشر كرد اما با مخالفت استاندار اصفهان روبرو شد.
نخستین جلسه چندجانبه با مدیرعامل بانك ملّی درباره وضعیت تملك كارخانه ریسباف اصفهان و تبدیل آن به موزه ، اسفند سال ۱۳۹۳تشكیل و منجر به امضای توافقنامه ای با حضور استاندار اصفهان، پیروز حناچی و ایزدی معاونان وزیر راه و شهرسازی و همچنین طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی شد.
بر اساس این توافقنامه، ساختمان كارخانه هفت هكتاری ریسباف اصفهان برای تاسیس موزه فرهنگی اصفهان در نظر گرفته شد.
ت/6994/ 2093 ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
https://telegram.me/irnaesfehan