۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۹:۰۵
کد خبر: 82332697
T T
۰ نفر
70 درصد مبتلايان به ويروس ايدز از بيماري خود خبر ندارند

سنندج- ايرنا- رئيس مركز بهداشت بانه گفت: 70 درصد افرادي كه به ويروس ايدز يا اچ آي وي مبتلا هستند از وجود اين ويروس در بدن خود خبر ندارند.

به گزارش خبرنگار ايرنا علي شالباف شامگاه يكشنبه در نشست خبري با خبرنگاران بانه افزود: در شهرستان بانه 8 نفر آلوده به ويروس اچ آي وي شناسايي شده كه سه مورد آنها در ارديبهشت سال جاري شناسايي شده اند.
وي تاكيد كرد: اين تعداد بايد در سه ضرب شود يعني بايد گفت بيش از 25 نفر مبتلا به ويروس اچ آي وي هستند كه تا كنون شناسايي نشده اند.
به گفته وي بيش از 10 هزار نفر از شهروندان بانه اي در زمينه اچ آي وي و هپاتيت تحت برنامه هاي آموزشي شبكه بهداشت قرار گرفتند.
شالباف خاطر نشان كرد: شبكه بهداشت بانه براي خدمات رساني به شهروندان در ساعت اداري آماده است و تمام اطلاعات افراد مراجعه كننده به صورت محرمانه و رايگان است.
او توزيع كارت هاي آموزشي، برپايي چادر آموزشي و اطلاع رساني، راه اندازي اتوبوس آموزشي در سطح شهر را از برنامه هاي هفته مبارزه با ايدز عنوان كرد و گفت:اين اموزش ها با هدف آگاه سازي جامعه و برداشتن نگاه مجرمانه جامعه نسبت به بيماران مبتلا به ايدز انجام مي شود.
وي آموزش زوج هاي جوان را يكي ديگر از فعاليت هاي شبكه بهداشت عنوان كرد و افزود: در سال جاري بيش از 800 زوج جوان در زمينه ويروس اچ آي وي آموزش ديدند و سال 94 بيش از يكهزار 200 زوج اموزش ديدند.
وي خاطر نشان كرد: افرادي كه به ويروس اچ آي وي مبتلا باشند بدن آنها براي پذيرش هر نوع عفونتي آماده است و بيشتر در معرض خطر بيماري سل قرار مي گيرند و افزايش شمار مبتلايان به سل عامل وجود ويروس اچ آي وي در بدن آنها است.
شالباف به مشكلات سد راه كنترل ايدز اشاره كرد و گفت: متاسفانه جامعه آگاهي كمي نسبت به بيماري ايدز دارد و بزرگترين مشكل اين بيماران طرد شدن در جامعه است چراكه در جامعه اينگونه تلقي مي شود كه اين افراد ارتباط خارج از عرف دارند و يا مصرف كننده مواد مخدر هستند.
اين مسئول خاطر نشان كرد: هم اكنون روابط جنسي در كشور و حتي كردستان به عنوان اولين عامل انتقال ويروس اچ آي وي شناخته شده كه جاي نگراني است كه آموزه هاي ديني و نقش ماموستايان ديني در اين زمينه بسيار موثر است.
وي به شعار سال جاري در رابطه با بيماري ايدز اشاره كرد و افزود: شعار سال 95 مهار همه گيري با اطلاع رساني، پيشگيري، تشخيص زود هنگام و حمايت از مبتلايان است.
در ادامه اين جلسه مسئول پايگاه بيماري هاي مشاوره رفتاري مركز بهداشت بانه گفت: پايگاه مشاوره بيماري هاي رفتاري، خدماتي شامل آموزش براي كليه افراد جامعه درباره ويروس اچ آي وي، آزمايش اچ آي وي و مراقبت از افراد مبتلا به ويروس اچ آي وي است.
علي رحيمي افزود: يكي از مهمترين سياست هاي وزارت بهداشت، درمان افراد مبتلا به ويروس اچ آي وي است كه با درمان اين افراد مي توان انتقال بيماري را كاهش داد و خدمات درماني به صورت كاملا رايگان به افراد ارائه مي شود.
وي خاطر نشان كرد: با مصرف داروهاي جديد قدرت دفاعي افراد بيشتر مي شود و توانايي انجام كارهاي روزانه را دارند.
رحيمي با اشاره به اهميت تشخيص به موقع و زود هنگام بيماري، گفت: اچ آي وي مثبت با بيماري ايدز متفاوت است فردي كه اچ آي وي مثبت دارند با مصرف دارو خطر مبتلا به بيماري ايدز را كمتر مي كند و به احتمال زياد تا آخر عمر به بيماري ايدز مبتلا نشوند.
اولين بيمار مبتلا به ايدز در بانه سال 86 شناسايي شد هم اكنون هشت بيمار مبتلا به ايدز در بانه شناسايي شده كه پيش بيني مي شود افراد ديگري به اين بيماري مبتلا باشند كه تاكنون شناسايي نشده است.
افراد براي آگاهي از وضعيت خود با شماره تلفن پايگاه مشاوره بيماري هاي رفتاري بانه 34221900 و آدرس بانه سه راه سليمان بگ مركز بهداشتي و درماني شماره يك مراجعه كنند و كليه خدمات را به صورت رايگان دريافت كنند.
بانه در 242 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/1904
خبرنگار: زينب طلايي
انتشار دهنده: مسعود احمدي