۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۰
کد خبر: 82680746
T T
۰ نفر
عزاداري ماه محرم در خراسان جنوبي به اوج خود رسيد

بيرجند - ايرنا - در آستانه تاسوعا و عاشوراي حسيني آيين هاي سوگواري ماه محرم در تمام نقاط خراسان جنوبي با حركت دسته جات زنجيرزني و سينه زني هيات هاي مذهبي به اوج خود رسيد و شور و حال خاصي به شهرها و روستاي استان بخشيد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، آيين هاي عزاداري توسط هياتهاي سينه زني و زنجير زني استان در آستانه تاسوعا و عاشوراي حسيني با اندوه خاصي در مساجد، حسينيه ها و تكايا در حال برگزاري است.
مردم و هيئت هاي مذهبي اين استان از اول محرم با برافراشتن بيرق هاي عزا و نصب پرده هاي سياه بر در و ديوار منازل، ادارات، بازار، مساجد، حسينيه ها و تكايا در عزاي حضرت امام حسين(ع) به سوگ نشسته اند.
عشق و علاقه پر شور نوجوانان و جوانان اين شهر به خاندان عصمت و طهارت (ع) آنان را به مراسم زنجير زني و سوگواري امام سوم شيعيان و ياران با وفايش كشانده است.
ساكنين روستاهاي خراسان جنوبي نيز هم در آستانه تاسوعا و عاشوراي حسيني در حسينيه ها، تكايا و مساجد روستاها به عزاداري سالار شهيدان اباعبدالله الحسين (ع) مشغولند.
تعزيه خواني در مكانهاي مذهبي بوِيژه مساجد و تكايا در ايام محرم نيز از ديگر فعاليت هاي خودجوشي است كه توسط عاشقان و شيفتگان اباعبدالله الحسين(ع) در حال برگزاري است.
در اين مراسم تعزيه خوانان با بيان حوادث خونبار قيام امام حسين (ع) و ياران باوفايش، جزئياتي از اين واقعه جانگداز را براي مردم به تصوير مي كشند.
برگزاري مجالس روضه خواني و مداحي، شبيه گرداني، راه اندازي دسته هاي سينه زني و زنجيرزني از جمله آيينهاي مذهبي خراسان جنوبي در دهه نخست ماه محرم است.
اغلب مردم استفاده معنوي بيشتر از اين ماه با اهل خانواده تا پاسي از شب در مجالس عزاداري شركت مي كنند.
اداي نذورات بر اساس توانايي و تمكن مالي به نام امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در اين ايام از ديگر آيينهاي ماه محرم در اين خطه مي باشد كه اين روزها حال و هواي خاصي را به شهرها و روستاهاي خراسان جنوبي بخشيده است.
برپايي ايستگاههاي صلواتي در بيشتر محله ها و معابر و پذيرايي از دسته ها و هيات هاي عزادار از ديگر برنامه هاي عاشقان حسيني در شهرها و روستاهاي مختلف خراسان جنوبي است.
قرباني كردن دام در مقابل حسينيه ها و هيات هاي عزداراي، سنت حسنه مردم اين ديار براي اظهار عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت است.
مدير كل تبليغات اسلامي خراسان جنوبي هم از اعزام يكهزار مبلغ و روحاني به مناطق مختلف استان در دهه اول محرم خبر داد و گفت: يكهزار و ۲۸۷ هيئت مذهبي فعال در استان شناسايي شده اند كه براي عزاداري ماه محرم آمادگي دارند.
حجت الاسلام احمد رضايي افزود: بخشي از اين هيات‌ها به صورت ثابت عزاداري‌ مي كنند و برخي نيز به صورت دستجات عزاداري فعاليت خواهند كرد.
وي ادامه داد: كارگاه هاي آموزشي و گردهمايي‌ها در بحث آسيب شناسي هيئت‌ها براي مسئولان و دست اندركاران هيئت هاي مذهبي در ايام مختلف سال برگزار شده است.
وي تعداد مداحان ثبت شده در سامانه طوبي را يك هزار و ۲۷۶ نفر در استان ذكر كرد و گفت: از اين تعداد ۱۱۸ نفر زن و يكهزار و ۱۵۸ نفر مرد هستند.
* 6054 ** خبرنگار و انتشاردهنده - مريم پنجابي*