۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۸:۵۷
کد خبر: 82697336
T T
۰ نفر
تنگي نفس ورزش بانوان مازندران در فضاي تنگ باشگاهي

ساري - ايرنا - كمبود فضاي ورزشي براي بانوان در مازندران نه تنها امكان ورزش را براي نيمي از جمعيت استان غيرممكن كرده ، بلكه قدرت مانور را براي تمرين مناسب از بانوان ورزشكار نيز سلب نموده است .

بررسي هاي خبرنگار ايرنا نشان مي دهد ؛ باشگاههائي كه بانوان مي توانند در آنجا ورزش كنند گاهي تا چند برابر ظرفيت مردانه از علاقه مندان ثبت نام مي كنند و كار را تا تنگي نفس ورزشكاران پيش مي برند.
صاحبان بعضي از باشگاههاي ورزشي در بخش خصوصي براي به دست آوردن درآمد بيشتر حاضرند با وجود اشباع شدن فضاي سالن هاي تحت پوشش همچنان پذيراي بانوان ورزشكار بيشتري باشند تا بتوانند به سوددهي لازم برسند ، بدون آن كه به اين نكته توجه كنند كه با اين كار عملا امكان فعاليت ورزشي مناسب و استاندارد را از بانوان علاقه مند سلب مي كنند.
بانوان ورزشكار و كارشناسان ورزشي مازندران معتقدند كه كمبود فضاي ورزشي و وضعيتي كه اكنون باشگاههاي ورزشي در بخش ورزش بانوان دارند سبب مي شود تا هرگونه تلاشي براي ترغيب بانوان به ورزش و كاهش تبعات كم تحركي در جامعه به بن بست برسد.
مازندران از جمله استان هائي است كه بالاترين ميزان چاقي را در كشور دارد و آسيب اصلي هم در اين زمينه متوجه بانوان و كودكان است .
بسياري بر اين گمانند كه ورزش كردن در مازندران بويژه از نوعي كه تحرك محسوب مي شود نياز به باشگاه و فضاي خاص ندارد و اين استان سرسبز به مانند يك پارك بزرگ مي تواند فضا ورزشي مناسب براي همگان باشد ، در حالي كه ورزش كردن بانوان حتي در حد دويدن نيم تا يك ساعته در هر روز نيازمند فضاي ويژه است.
در سال هاي اخير افزايش سطح آگاهي جامعه بويژه قشر جوان سبب شده است تمايل به ورزش حتي در سطح حرفه اي در ميان بانوان مازندران افزايش يابد ، ولي رشد فضاهاي ورزشي هيچ تناسب منطقي با آن نداشته است در نتيجه سبب شده است تا باشگاههاي ورزشي با تراكم ورزشكاران زن مواجه شوند.
** ورزش درماني ، قرباني اصلي
فاطمه - الف كه به دليل مشكلات حركتي بدنش به باشگاه ورزشي مراجعه كرد ، به خبرنگار ايرنا گفت : حضور تعداد زياد افراد و شلوغي سالن انجام حركات و فعاليت ورزشي را برايمان سخت كرده است .
وي افزود : اصلي ترين دليل حضورم در باشگاه ، توصيه پزشك معالجم براي انجام حركات ورزشي بود ، ولي با وضعيتي كه باشگاهها دارند و شلوغي موجود نمي توانم بدرستي حركات ورزشي را انجام دهم .
اين بانوي مازندراني گفت : كمبود فضاهاي ورزشي وقتي با نامناسب بودن اين فضاها براي فعاليت همراه باشد علاوه بر دلزدگي و بي رغبتي بانوان به انجام اين نوع فعاليت ها ، مسائل و مشكلات جسمي و حركتي را نيز به وجود مي آورد .
** نيم متر فضا ، سهم هر بانوي ورزشكار از فضاي ورزشي
معاون ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان مازندران با تائيد كمبود فضاي ورزشي براي بانوان استان ، گفت : 935 هزار و 735 متر مربع فضاي ورزشي سرپوشيده براي بانوان در استان وجود دارد كه شامل بيش از 2 هزار باشگاه خصوصي و 24 باشگاه دولتي است كه بر اين اساس سرانه فضاي ورزشي استان به ازاي هر زن ورزشكار حدود نيم متر است .
مريم فرجپور افزود : اعلام اين ميزان سرانه ورزشي به معناي استفاده از اين ظرفيت فقط براي زنان نيست و حتي به صورت مشترك با ورزشكاران مرد استفاده مي شود .
وي بازديدهاي مستمر از باشگاه هاي ورزشي را به عنوان بخشي از فعاليت اصلي امور ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان مازندران ذكر كرد و ادامه داد : عدم رعايت حد نصاب تعداد ورزشكار در سالن ها از جمله مواردي است كه به باشگاهداران تذكر داده مي شود .
معاون ورزش بانوان مازندران با اشاره به پايين بودن سرانه ورزشي بانوان استان ، گفت : اما اين پايين بودن سرانه ورزشي نبايد منجر به ناديده گرفتن برخي قوانين و مقررات شود .
وي متراژ 150 متر مربعي و ارتفاع سه متري را از شروط اعطاي مجوز به متقاضيان ايجاد سالن ورزشي و باشگاهداري ذكر كرد و افزود : هر چند در حال حاضر استانداردي براي تعداد ورزشكار در باشگاهها وجود ندارد ، ولي مي بايست چارچوب ها براي مطلوب سازي فعاليت ورزشكاران فراهم شود .
فرجپور ادامه داد : ورزشكاران مي بايست در فضاي به اندازه و كافي براي حركات ورزشي برخودار باشند تا در حين فعاليت با مشكلي مواجه نشوند .
وي گفت : تاكنون در بازرسي هاي صورت گرفته مواردي از تخلف در باشگاه ها مشاهد و به متصديان آنها نيز تذكر داده شد .
براساس آمارهاي اداره كل ورزش و جوانان مازندران تعداد زنان ورزشكار سازمان يافته استان 30 هزار و 519 نفر است .
** رفع كمبودها با راه اندازي فضاهاي ويژه ورزش بانوان
مديركل امور بانوان و خانواده استانداري مازندران با تاييد كمبود فضاي ورزشي بانوان در استان به خبرنگار ايرنا گفت : براي جبران اين كمبودها ، ايجاد فضاهاي ويژه فعاليت ورزشي بانوان در استان پيگيري شد و در برخي شهرها نيز به نتيجه رسيد .
مريم جمشيدي از آن جمله راهكارها براي رفع كمبود فضاي ورزشي را ايجاد پارك ويژه بانوان ذكر كرد و افزود : براي اين منظور با همكاري شهرداري ها تاكنون اين فضاها در شهرهاي آمل ، بابل ، قائمشهر ، نكا ، بهشهر و فريدونكنار ايجاد شده است .
ويبا اعلام اين كه ساخت پارك هاي ويژه بانوان در مازندران از زمان دولت يازدهم آغاز شد ، گفت : در ابلاغيه اداره كل امور بانوان و خانواده استانداري مازندران به شهرداري هاي استان از آنان خواسته شد تا در اين زمينه همراهي و همكاري لازم را داشته باشند .
مدير كل امور بانوان و خانواده استانداري مازندران با تاكيد بر اين كه هنوز حمايت و همراهي لازم در اين خصوص از سوي شهرداري ها ايجاد نشده است ، اظهار داشت : جبران كمبود فضاي ورزشي بانوان و كمك براي جبران كم تحركي اين قشر در استان به نگاه حمايتي شهرداران در خصوص ايجاد پارك ويژه بانوان وابسته است .
** تضمين سلامتي با انجام درست حركات ورزشي
نايب رئيس هيات پزشكي ورزشي اداره كل ورزش و جوانان مازندران نيز گفت : كمبود فضا در سالن ها باعث مي شود تا ورزشكاران نتوانند حركات ورزشي را به درستي انجام بدهند .
رز فولادي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : حركات نادرست ورزشي ، آسيب هائي نظير كمر درد ، پارگي رباط هاي زانو و پا را ايجاد مي كند .
وي ادامه داد : به دليل شرايط خاص فيزيولوژي زنان ، اين قشر بيشتر از مردان در معرض صدمات ناشي از حركات غلط ورزشي قرار مي گيرند .
اين متخصص آسيب شناسي ورزشي تاكيد كرد : براساس آمار اداره كل ورزش و جوانان استان در سال هاي اخير تعداد زنان ورزشكار سازمان يافته افزايش يافته است و لازم است اين افزايش ورزشكار با رعايت نكات ضروري فعاليت ورزشي براي سلامت همراه باشد .
وي افزود : زنان به عنوان ركن اصلي كانون خانواده ها به شمار مي روند كه آسيب ديدگي جسمي آنان مي تواند در اين كانون تاثير بگذارد .
بر اساس آمارهاي رسمي ، جمعيت استان مازندران حدود سه ميليون و 300 هزار نفر است كه نيمي از آنان را زنان تشكيل مي دهند.
بسياري از زنان مازندران بويژه در روستاها در سال هاي اخير به خاطر ماشيني شدن كشاورزي و از بين رفتن زنجيره كشاورزي سنتي كه در كنار خود باغچه داري ، مرغداري و دامداري را به همراه داشت ، دچار كم تحركي مفرط شده اند و ترغيب آنان به انجام حركات ورزشي نيازمند وجود فضاهاي ورزشي مناسب است .
خبرنگار : فاطمه قنبري قاديكلايي ** انتشاردهنده : حسن فلاحتي
2096/1654