۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۰
کد خبر: 83062560
T T
۰ نفر

95 درصد شهرهاي گلستان داراي كتابخانه است

۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۰
کد خبر: 83062560
95 درصد شهرهاي گلستان داراي كتابخانه است

گرگان - ايرنا - مديركل نهاد كتابخانه هاي عمومي استان گلستان گفت: در اين استان 95 درصد شهرها داراي كتابخانه هستند و مابقي شهرها نيز تا پايان سال جاري به كتابخانه مجهز خواهند شد.

رضا قوانلو روز پنجشنبه در حاشيه بازديد از دوازدهمين نمايشگاه كتاب استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اهميت نيازسنجي مردم براي گسترش مطالعه در بين آنها گفت: نيازسنجي باعث خواهد شد تا مردم به سمت مطالعه بروند و اگر نتوانند نياز خود را تكميل كنند، ما از طريق نهاد كتابخانه ها سعي در برطرف كردن نياز آنان خواهيم كرد.
وي خاطرنشان كرد: نيازسنجي براي هر استان بر اساس فرهنگ بومي و محلي از اصول اوليه برپايي يك نمايشگاه كتاب آن هم با حضور ناشران بزرگ داخلي است.
وي افزود: خرده فرهنگ هايي كه در بين مردم هر استان وجود دارد، از شاخص هايي است كه سمت و سوي مطالعه كتاب ها در هر منطقه را مشخص مي كند.
قوانلو گفت: امروز مردم در فرهنگ مطالعه و كتابخواني به دنبال چيزي هستند كه ذائقه و طبع شان قبول مي كند و با استفاده از آن به معناي واقعي در جهت رشد و توسعه گام بر مي دارند.
مدير كل نهاد كتابخانه هاي عمومي گلستان با انتقاد از آزاد كردن يارانه و سهميه كاغذ در بازار، خاطرنشان كرد: اين مساله باعث شده تا قيمت برخي از كتاب ها به حدي افزايش يابد كه نمي توانيم حتي يك نسخه را خريداري كنيم.
وي افزود: دولت در بحث يارانه و سهميه كاغذ بايد بطور جدي وارد شود و طوري با نويسندگان و ناشران برنامه ريزي داشته باشد، تا آنان نيز بتوانند درخشش خوبي در جامعه داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: وجود كتابخانه هاي عمومي و حتي مشاركتي و يا بخش خصوصي نيز مي تواند آسيب هاي اين حوزه را پوشش دهد و ما مشكلي براي دسترسي به انواع كتاب ها و در اختيار عموم قراردادن آنها نداريم.
گلستان داراي 64 باب كتابخانه عمومي و 20 باب كتابخانه مشاركتي است.
به گزارش ايرنا، در نخستين روز از دوازدهمين نمايشگاه كتاب گلستان و با حضور مديران كل نهاد كتابخانه هاي عمومي و اداره كل آموزش و پرورش استان گلستان، تفاهم نامه همكاري بين اين 2 دستگاه فرهنگي آموزشي به امضا رسيد.
اين تفاهم نامه همكاري بيشتر در حوزه هاي برگزاري جلسات كتابخوان و استفاده از فضاي موجود فرهنگي بين دو نهاد و ارائه كتاب ها براساس نياز به آموزش و پرورش و تقويت بنيه مطالعه است.
مديركل نهاد كتابخانه هاي عمومي استان گلستان در اين زمينه اظهار داشت: در دستگاه هاي فرهنگي استان مانند آموزش و پرورش ظرفيت هايي مانند دانش آموزان، معلمين، اساتيد و حتي پرسنل اين نهاد وجود دارد كه بستري براي ايجاد مطالعه تخصصي است و بايد از اين ظرفيت استفاده كرد.
به گفته وي اداره كل نهاد كتابخانه هاي عمومي گلستان تاكنون با بيش از 30 نهاد تفاهم نامه همكاري در بخش هاي مختلف امضا كرده است.
احسان گوهري راد مدير كل آموزش و پرورش گلستان نيز گفت: ظرفيت هاي بسياري در حوزه هاي فرهنگي و كتابخواني در اين استان وجود دارد، كه با امضاي تفاهم نامه هاي همكاري مي توان از اين ظرفيت ها استفاده كنيم.
دوازدهمين نمايشگاه سراسري كتاب گلستان از روز گذشته (چهارشنبه 18 مهر ماه) با حضور 466 ناشر در 259 غرفه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي استان گلستان واقع در اتوبان گرگان به آق قلا آغاز به كار كرده و تا روز دوشنبه 23 مهر ادامه دارد.
/1860/3014