۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۱۳
کد خبر: 83282349
T T
۰ نفر

كشيدن ترمز توسعه فرودگاه نوشهر با ساخت پارك بانوان

۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۱۳
کد خبر: 83282349
كشيدن ترمز توسعه فرودگاه نوشهر با ساخت پارك بانوان

نوشهر- ايرنا - فرودگاه نوشهر يكي از قديمي ترين فرودگاه هاي مازندران است كه از ديرباز به علت ساخت و سازهاي غيرمجاز درحريم آن براي توسعه با چالش همراه بوده و تاكنون نه تنها اين مشكلات در بخش موانع پروازي برطرف نشد بلكه قراراست با احداث پارك بانوان در اطراف آن ادامه دار هم شود.

فرودگاه نوشهر در زميني به مساحت حدود 85 هكتار و با باندي به طول حدود 2 هزار و 150 متر در سال 1332 در قسمت ساحلي و ضلع شمالي اين شهر گردشگرپذير ساخته شد و طبق بررسي ها و گزارش هاي مستند از سال 1383 تاكنون چندين مورد ساخت و ساز غيرمجاز در قسمت حريم هوايي و زميني فرودگاه ساخته شده تا حدي كه باند غربي آن هم اكنون بلااستفاده شده است.
به تازگي در پي مصوبه شوراي اسلامي شهر و تصميم شهردار نوشهر قراراست پارك بانوان در قطعه زميني به گستره حدود 5 هزار متر مربع به مالكيت شهرداري واقع در ضلع جنوبي ابتداي باند فرودگاه اين شهر ساخته شود.
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر نوشهر پيش از اين در گزارشي به رسانه ها اعلام كرد اين طرح همراه با تجهيزات و امكانات ورزشي در اين قسمت شهر ساخته مي شود ضمن آنكه فضايي هم براي پياده روي بانوان پيش بيني شده است.
جميله هاشمي افزود: اجراي اين طرح هزينه آنچناني براي شهرداري در برندارد چرا كه در گذشته از اين فضا براي براي پيست كارتنيگ نيز استفاده مي شد.
قراراست اين طرح در ارديبهشت ماه همزمان با روز شوراها به بهره برداري برسد.
بنا به گفته برخي از مسئولان ذيربط، ساخت اين پارك و امكانات و تجهيزات ورزشي جانبي آن در محدوده نوار امنيت پروازي مي تواند ايمني پروازها را به مخاطره بيندازد و حادثه ساز باشد.
رئيس فرودگاه نوشهر با ابراز نگراني از اين مصوبه شوراي اسلامي اين شهر دراجراي اين طرح گفت كه ساخت پارك بانوان و نيز فراهم كردن زيرساخت ها و امكانات ورزشي تهديد جدي براي امنيت پروازها بوده و حتي ممكن است به تعطيلي اين فرودگاه بينجامد.
اكبر فريفته در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ساخت اين پارك و تجمع بانوان براي بهره مندي از چنين فضايي ممكن است به هنگام نشست و بيرون آمدن چرخ هاي هواپيما يا عمليات تيك اف و صداي مهيب هنگام پرواز خطرساز باشد و هرحادثه اي رخ دهد.
وي اظهار داشت: به تازگي با همين مضمون با دادستان نوشهر مكاتبه شده و در نشستي نيز كه روز گذشته با اين مقام دستگاه قضايي داشتيم مشكلات ناشي از ساخت پارك حضوري مطرح شد اميدوارم اين پي گيري ها نتيجه دهد.
رئيس فرودگاه نوشهر گفت كه در گذشته به اندازه كافي بدون رعايت استانداردهاي لازم در حريم زميني و هوايي اين فرودگاه ساخت و سازهاي فراواني صورت گرفته و درپي اين اعمال خلافكارانه ضمن آنكه بخشي از اين باند غيراستفاده شده بلكه روند توسعه آن را نيز دچار مشكل كرده است.
فريفته افزود: به عنوان نمونه پل قوسي شكل كه در ابتداي باند 28 فرودگاه از سال 1383 با مصوبه شوراي شهر و شهردار وقت نوشهر ساخته شد متاسفانه چنين اتفاقي حدود 150 متر از طول باند را كوتاه كرد.
اين پل بدنبال مصوبه اعضاي وقت شوراي اسلامي و تامين اعتبار از سوي شهرداري نوشهر و بدون توجه به نكات فني و ايمني حريم هوايي نشست و برخاست هواپيماها به روي رودخانه كوركورسر و با هدف دسترسي به فضايي كه براي پيست كارتينگ پيش بيني شده بود، ساخته شد.
سرانجام اين پل قوسي شكل كه بنوعي باعث كوتاه شدن باند 28 فرودگاه به طول حدود 150 متر شده بود و نشست و برخاست هواپيماها را دچار مشكل كرد در شهريورماه سال گذشته با تصميم شوراي اسلامي شهر جابجا شد.
فرماندار وقت نوشهر در زمان جابه جايي اين پل در گزارشي اعلام كرد كه اين پل متاسفانه در دوره هاي گذشته بدون آنكه توجهي به نكات فني و رعايت حريم پروازي فرودگاه شود ساخته شده بود كه مشكلات فراواني را در مسير نشست و برخاست هواپيماها ايجاد كرده است.
رئيس فرودگاه نوشهر گفت: ازسال 1385 يك مركز اقامتي و رفاهي بلند مرتبه بخش خصوصي پس از دريافت مجوز از شهرداري چالوس و بدون استعلام از فرودگاه ساخته شد و اين امر سبب شد تا حدود 775 متر از طول باند غربي فرودگاه نوشهر كوتاه شود و نكته مهم تر آنكه روند عمليات اجرايي طرح توسعه ، تجهيز و زمينه بين المللي شدن فرودگاه را نيز دچار مشكل كند.
اين مركز اقامتي و رفاهي بلند مرتبه توسط يك شخص پس از دريافت مجوز از شهرداري چالوس و بدون استعلام از فرودگاه ساخته شد و نتيجه اين عمل خلافكارانه سبب شده تا فراز و فرود هواپيما در باند غربي اين فرودگاه دچار مشكل شود.
وي توضيح داد: هم اكنون با ايجاد اين موانع ضمن آنكه حدود 775 متر از طول باند كوتاه شد بلكه روند عمليات اجرايي طرح توسعه ، تجهيز و زمينه بين المللي شدن اين فرودگاه را نيز دچار مشكل كرد.
به گفته رئيس فرودگاه نوشهر، با اجراي كامل اين طرح قرار بود سالن ترانزيت فرودگاه، جايگاه سوخت، افزايش حدود 300 متر به طول باند و مجوز هوايي صادر گردد كه متاسفانه بخشي از اين طرح از جمله جايگاه سوخت و سالن ترانزيت فرودگاه ساخته شد و بقيه به علت موانع پروازي مسكوت ماند.
فريفته افزود: با شكاياتي كه از سال 96 عليه مسئولان صادركننده پروانه ساختماني از طريق دستگاه قضايي در منطقه انجام گرفت و پي گيري ها نتيجه داد و هم اكنون در انتظار اقدام شهرداري چالوس براي تخريب اين موانع پروازي در اين فرودگاه هستيم.
شهردار چالوس نيز پيش از اين به خبرنگار ايرنا گفت كه براي تخريب موانع پروازي ضلع غربي فرودگاه نوشهر كه در حوزه جغرافيايي اين شهر واقع است ، حدود 20 ميليارد تومان اعتبار نياز است كه تامين آن در توان شهرداري نيست.
جعفر ردايي افزود: شهرداري نسبت به حكمي كه صادر شده معترض است چرا كه اين مركز اقامتي در طرح جامع حريم شهري وجود داشت و آن زمان دالان پروازي براي فرودگاه نوشهر پيش بيني نشده بود.
وي ادامه داد: هر چند كه اين مركز اقامتي احداث شده موافقت اصولي را از اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان دريافت كرده ، اما از اينكه مطرح مي شود شهرداري چالوس در ايجاد موانع صد درصد مقصر بوده، مورد تاييد نيست.
مديركل فرودگاه هاي مازندران نيز گفت كه به مدت 2 سال است كه در پي شكايتي كه عليه صادر كننده جواز ساخت مركز اقامتي و رفاهي بلند مرتبه در ضلع غربي باند فرودگاه شده دچار مشكل شده ايم و بنابراين اجازه داده نمي شود در محدوده نوار امنيت پروازي فرودگاه طرحي خلاف آئين نامه كاربري اراضي فرودگاه ها طرحي اجرا يا ساخت وسازي صورت گيرد.
سعدالله وطن خواه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : فرودگاه نوشهردرگذشته به علت كم كاري و چشم پوشي برخي از مسئولان در رعايت حريم هوايي و زميني آن با مشكلات فراواني در ابعاد مختلف مواجه بوده و بنابراين اجازه داده نمي شود با اجراي چنين طرحي به مشكلات اين فرودگاه افزوده شود.
وي اظهارداشت: اين موضوع از لحاظ حقوقي اقدام شده و مضمون آن نيز به اين شكل است كه مسئوليت حفظ ، نگهداري برعهده فرودگاه هاست و زيرساخت هاي اساسي آن بايد از استانداردهاي لازم فرودگاهي برخوردار باشد.
مديركل فرودگاههاي مازندران گفت: مساله ديگر آنكه فضاي موجود كه قرار است براي پارك بانوان استفاده شود متاسفانه در آستانه و قيف پروازي قرار گرفته و هرگونه تجمع جمعيت در اين مكانها خلاف مقررات ايمني پرواز است و در صورت بروز حادثه در اين مكان كدام مسئول بايد پاسخ دهد.
رئيس شوراي اسلامي شهرنوشهر نيز گفت: اين فضا متعلق به شهرداري بوده و اين آمادگي وجود دارد كه فرودگاه آن را خريداري كند تا بتوانيم در مكان ديگري براي بانوان اين شهر كه متاسفانه از چنين مزيتي بي بهره هستند، پارك ساخت.
محمود رضا محسني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: حدود 60 درصد از جمعيت دست كم 50 هزار نفري نوشهر را بانوان تشكيل مي دهند و اين قشر از جامعه از چنين فضايي بي بهره هستند و شهرداري نيز مكان ديگري ندارد تا براي اجراي چنين طرحي پيش بيني كند.
وي اظهار داشت: موضوع خريداري زمين شهرداري در اين قسمت از شهر به مسئولان فرودگاه مازندران و نوشهر پيشنهاد شده و شهرداري و اعضاي شوراي اسلامي اين شهر نيز حسب قانون عمل خواهند كرد و ضمن آنكه فرودگاه نيز به عنوان يك زيرساخت و ظرفيت بسيار ارزشمند براي اين شهر مهم است و نبايد اجازه داد ساخت وسازهاي غيرمجاز درپيرامون آن انجام گيرد.
فرودگاه نوشهر يكي از 2 فرودگاه غرب مازندران و دومين فرودگاه بزرگ استان پس از فرودگاه بين المللي ساري است.
7078 /1602/1899