۶ خرداد ۱۳۹۸، ۳:۴۹
کد خبر: 83329341
T T
۱ نفر
مراسم دومین شب از لیالی قدر در قم برگزار شد

قم ـ ایرنا ـ مراسم دومین شب از لیالی پرفیض قدر در شب شهادت حضرت علی (ع) با حضور جمع کثیری از مؤمنان در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد جمکران، بقاع متبرکه و دیگر اماکن مذهبی قم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مردم خداجوی قم به همراه زائران کریمه اهل بیت(ع) امشب با سوز دل  به عبادت و دعا و نیایش پرداختند و از درگاه الهی  عزت و سربلندی مسلمانان جهان را از درگاه الهی درخواست کردند.   


درآیین باشکوه  دومین شب از لیالی قدر مردم مؤمن شهر مقدس قم با گذاشتن قرآن بر سر و قرائت دعای جوشن کبیر و عزاداری برای اول مظلوم عالم امیرالمؤمنین حضرت علی(ع)، تعجیل در فرج حضرت ولیعصر(عج) و تقدیر نیکو برای سال آینده خود را از خداوند متعال خواستار شدند.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه در آیین شب قدر در حرم مطهر حضرت معصومه (س) گفت: برای دستیابی به سلامت و سعادت در دنیا و آخرت، باید سستی و تنبلی را از زندگی کنار بگذاریم و نگذاریم دوری از عبادت و معنویت برای ما عادت شود. در احادیث و روایات، چندین واژه در رابطه با تنبلی، کسالت، سستی و کوتاهی در رابطه با فرصت سوزی و از دست دادن فرصت ها آمده است.


وی با بیان اینکه بدترین نوع از سستی و تنبلی، تنبلی در مسائل دینی است و متأسفانه برخی در انجام واجبات الهی کاهل و سست هستند، اظهار داشت: دیگر نوع سستی و تنبلی، بداخلاقی است و برخی افراد در اصلاح رفتارشان همت و اراده ای ندارند و سال ها با یک اخلاق و عادت زشت و ناپسند زندگی می کنند.


عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه برخی افراد به تنبلی اجتماعی مبتلا هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی افراد در جامعه اسلامی تصور می کنند اگر نسبت به مسائل اجتماعی دور و بی خبر باشند و کم توجهی کنند، در نزد پروردگار جایگاه بالاتری دارند.


وی یکی دیگر از مصادیق سستی و تنبلی را تنبلی اقتصادی دانست و گفت: نباید جوانان کشورمان به دنبال شغل های آسان و راحت و پشت میزنشین باشند، بلکه باید در مسیر تولید و خودکفایی گام برداشته و به اقتصاد ایران کمک کنند و متأسفانه بخشی از فقر در جامعه امروز، ناشی از تنبلی اقتصادی است.


رفیعی تنبلی علمی را نیز از دیگر انواع تنبلی عنوان کرد و افزود: متأسفانه برخی افراد در زندگی خود برای فراگیری علم و دانش در حوزه های مختلف هیچ تلاشی نمی کنند و در زندگی حتی یک صفحه کتاب هم مطالعه نمی کنند.


وی برخی علت ها و ریشه های سستی و تنبلی را مورد توجه قرار داد و گفت: انسان با کاهلی و تنبلی به مقام های معنوی دست پیدا نمی کند و حتی در امور دنیوی خود نیز به موفقیت و جایگاه ارزشمندی دست نخواهد یافت.


استاد حوزه و دانشگاه بر ضرورت توجه به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید کرد و گفت: اگر هر کسی یک گوشه دین را رها کند، چیزی از آن باقی نخواهد ماند، همه ما باید خیلی حواسمان به مسائل دینی و اجتماعی باشد، زیرا برخی بدحجابی ها و روابط نادرست و ناعدالتی های اجتماعی زیبنده شهر مقدس قم نیست.


وی با بیان اینکه اولین گام برای رهایی از سستی و تنبلی، اراده واقعی و خواستن است، اظهار داشت: برای تقویت اراده باید شناخت و آگاهی خود را افزایش دهیم و با علم و معرفت نسبت به مسائل دینی و اخروی، برای ذخیره قبر و قیامت خودمان با جدیت تلاش کنیم.


رفیعی همچنین تصریح کرد: دومین راه تقویت اراده و مبارزه با کسالت، ایمان و باور عمیق و سومین عامل نیز محبت است و اگر انسان نسبت به دین و معنویت محبت واقعی داشته باشد، برای دوری از گناهان و انجام عمل خیر، بسیار مشتاق خواهد بود.


وی در پایان بر ضرورت توجه به نیازها برای مقابله با سستی و تنبلی تأکید کرد و گفت: اگر انسان به نیاز خود و عظمت خداوند متعال بنگرد، از تنبلی و کاهلی در امور دینی و مسائل معنویت دوری می کند و تلاش می کند در همه مراحل زندگی تقوای الهی داشته باشد.


8146/ 6133/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha