«فریدون جعفری» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اخبار دانشگاه و آموزش ایرنا با تشریح عملکرد اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در یک سال گذشته، اظهارداشت: هشت هزار نامه از ابتدای سال جاری تاکنون به این اداره کل ارسال شد که همه این نامه ها حاوی شکایات نبود.
وی افزود: به عنوان مثال در روزهای نزدیک به کنکور امسال و با توجه به وقوع سیل بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از این اداره کل درخواست تعویق در زمان برگزاری کنکور داشتند.
مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم در مورد بررسی شکایات و درخواست های ارسال شده به این وزارتخانه تصریح کرد: شکایاتی که حاوی مستندات باشد مورد بررسی قرار می گیرد که برخی از این درخواست ها ادعای صرف است و قابل پذیرش نیست.
جعفری ادامه داد: بنابراین یک نامه مکتوب به استناد مواد ۲۱، ۲۲ و ۲۳ منشور حقوق شهروندی برای آنها ارسال می شود؛ در صورتی که این افراد ادعای دیگری درمورد رفتار و برخورد دانشگاه با آنها داشته باشند به مراجع قضایی شکایت کنند.
وی با بیان اینکه رفتار منصفانه با مراجعه کنندگان مهم است، اظهارداشت: با این حال مردم تصور می کنند در اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم توجه ویژه به همکاران خود داریم حتی اگر نقض قانون انجام داده باشند.
شکایات واصله از سامد
مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم به عملکرد این اداره کل اشاره و خاطرنشان کرد: چند نوع شکایت از چند حوزه وارد اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات این وزارتخانه می شود. برخی شکایات، درخواست های واصله از طریق سامانه ارتباط مردم با دولت (سامد) است که در سال گذشته ۹۴۶ درخواست از سامد به این اداره کل ارجاع شد.
جعفری ادامه داد: از این تعداد ۹۱۷ درخواست مختومه شد و ۲۹ نامه در دست بررسی است. علاوه بر این، در سال گذشته از طریق سامانه سازمان بازرسی کل کشور ۱۲۷ درخواست به اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات ارجاع شد که ۹۳ پرونده مختومه و ۳۴ مورد هم در دست بررسی است.
آمار اعتراض های دانشگاهیان
این مسئول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره نامه های واصله به تفکیک شغل هم یادآور شد: در سال گذشته هزار و ۸۳۱ نامه از اعضای هیات علمی، چهار هزار و ۸۵۳ نامه از دانشجویان، ۶۵۷ نامه از کارکنان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و ۹۹۷ نامه از سایر بخش ها مثل خانواده ها و در مجموع هشت هزار و ۳۳۸ نامه به اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات این وزارتخانه ارسال شده.
جعفری بیشترین اعتراض های مربوط به اعضای هیات علمی را جذب متقاضیان هیات علمی عنوان کرد و افزود:در یک سال گذشته ۸۵۴ درخواست از بورسیه ها و اعتراض به عدم جایابی و عملکردها درخصوص عدم رسیدگی به پرونده های استخدام دریافت شد که از این تعداد، ۶۵۱ نامه را مختومه اعلام و پاسخ های مثبت یا منفی را مستند کرده و به صورت مکتوب در اختیارشان قرار دادیم.
وی ادامه داد: اعتراض به لغو احکام هیات علمی شامل رد صلاحیت های عمومی و رکود علمی ۲۶۴ مورد بود که ۱۶۰ نامه از سال گذشته هنوز در دست بررسی قرار دارد و ۱۰۴ نامه هم مختومه اعلام شد.
میزان شکایات دانشجویان
مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین درباره شکایات دانشجویان گفت: اعتراض های دانشجویان شامل اخراج، مشکلات آموزشی، دانشجویی و رفاهی است که هزار و ۴۶۶ درخواست از سال گذشته تاکنون به این اداره کل ارسال شد؛ از این تعداد هزار و هزار و ۲۷۴ مورد مختومه اعلام شد و رسیدگی به ۱۹۲ مورد هم باقی مانده است.
جعفری درمورد اعتراض به احکام صادر شده در کمیته انضباطی از سال گذشته تاکنون اظهارداشت: اعتراض به احکام صادر شده در کمیته انضباطی ۹ مورد بود که به همه این موارد رسیدگی شد. بخشی از این اعتراض ها شامل اخراج آموزشی و تقلب است که علیه دانشجویان رأی صادر شده بود و اداره کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات به هر ۹ مورد پاسخ داد.
وی خاطرنشان کرد: ۲۵۳ نامه در خصوص نحوه گزینش بدون کنکور برای استعدادهای درخشان، اعتراض به سوءمدیریت عملکرد مسئولان و مراکز آموزش عالی از سال گذشته تاکنون دریافت شد که به ۲۱۷ پاسخ دادیم و ۳۶ مورد دیگر در دست بررسی است.
مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: از چهار هزار و ۸۰۰ مورد اعتراض دانشجویی، دو هزار و ۳۳۶ اعتراض به کنکور بود که به همه این اعتراض ها در قالب بازبینی و بررسی کارنامه کنکور داوطلبان رسیدگی شد.
جعفری ادامه داد: در این زمینه تاکنون یک مورد اشتباه در کارنامه داوطلبان صورت نگرفته است چرا که به علت ماشینی بودن فرآیند بررسی پاسخنامه داوطلبان کنکور، امکان اشتباه صفر است.
وی یادآور شد که بیشترین اعتراض ها به کنکور سراسری بود.
نظر شما