۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83484006
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفیر ایران در پاکستان: رفتارهای آمریکا در منطقه متناقض است

اسلام آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: ایران همواره مذاکره و تداوم دیپلماسی را بهترین و موثرترین شیوه حل اختلافات می داند اما تظاهر واشنگتن به گفت و گو و با این حال تشدید مداوم تحریم ها نشان دهنده رفتار متناقض آمریکایی ها است.

«مهدی هنردوست» روز شنبه طی مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «آنلاین» پاکستان در اسلام آباد اظهار داشت: ما هیچ سیگنال و علامت مثبت و قابل اعتمادی که بر تغییر روش آمریکایی ها در مقابل ملت و کشور ایران باشد دریافت نکردیم. به صورت ظاهری، مطالبی از سوی آمریکا در آمادگی برای گفت و گو بیان شده است؛ ولی این اظهارات به هیچ عنوان با رویکرد اجرایی واشنگتن و تشدید مداوم تحریم ها سازگاری ندارد.

وی تاکید کرد: ملت ایران بنا بر مستندات تاریخی، ملتی صلح طلب است که در چند سده گذشته به هیچ کشوری تعرض نداشته است. جمهوری اسلامی همواره مذاکره و فعال شدن کانال های دیپلماتیک را بهترین و موثرترین شیوه حل مشکلات و اختلافات می داند.


**اهمیت تحکیم تعاملات راهبردی تهران-اسلام آباد

هنردوست در خصوص مشارکت ایران و پاکستان برای تحکیم روابط راهبردی میان دو کشور گفت: تهران و اسلام آباد با تکیه بر مشترکات گسترده خود در زمینه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و مذهبی و با دارا بودن منافع و نگرانی های مشترک، از سرنوشت مشترکی نیز برخوردار هستند. بنابراین این دو کشور در سایه روابط دوستی و برادری باید هرچه زودتر و با جدیت و سرعت، روابط و تعاملات خود را وارد مرحله راهبردی کنند.

وی تاکید کرد: اهمیت دو کشور مهم جهان اسلام  در منطقه ایجاب می کند که این تعاملات با تلاش حداکثری تداوم یابد.

**استفاده از ظرفیت های مشترک برای توسعه همکاری ها

سفیر ایران در پاکستان گفت: دو کشور می توانند در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی، علوم و فنآوری همکاری کنند و دانش خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند. برای مثال ایران که در زمینه نانو تکنولوژی در میان هفت کشور برتر جهان است می تواند دانش فنی خود را در بسیاری از عرصه های علمی اعم از صنعتی و پزشکی به طرف پاکستانی منتقل نماید و متقابلا از دستاوردهای پاکستان در زمینه‌های منسوجات و یا کشاورزی بهره گیرد.

وی اظهار داشت: ایران و پاکستان به عنوان دو کشور دارای اقتصادهای مکمل می توانند در مورد بسیاری از اقلام که هم اکنون با قیمتهای بالاتر از کشورهای دیگر تامین می شوند؛ با یکدیگر تجارت متقابل داشته باشند.

هنردوست افزود: ایران این قابلیت را دارد که بخشی از نیازمندیهای بازار پاکستان مانند گازمایع (ال پی جی)، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی (نفت سفید، قیر، گازوئیل، بنزین، کودهای شیمیایی، تولیدات پلیمری)، لبنیات، خشکبار، لوازم خانگی، بهداشتی، ساختمانی و بسیاری دیگر از کالاها و خدمات را تامین نماید و پاکستان نیز می‌تواند برخی اقلام مورد نیاز ایران همچون گوشت، برنج، منسوجات، تجهیزات ورزشی و پزشکی و برخی اقلام کشاورزی را که اکنون از دیگر کشورها وارد می‌شود را تأمین نماید. به این ترتیب، دو کشور از افزایش تعاملات تجاری با یکدیگر به طور متقابل بهره‌مند شوند.

**احیای کانال بانکی اجتناب ناپذیر است

هنردوست در ادامه بیان کرد: حجم مبادلات بازرگانی ایران و پاکستان از سه سال گذشته تاکنون با وجود نبود روابط بانکی، مشکلات گمرکی، موانع تعرفه ای و قرنطینه ای با روند افزایشی همراه بوده است.

وی گفت: طی سه سال گذشته تعاملات تجاری با  افزایش حداقل دو تا سه برابری از رقم ۸۵۰ میلیون دلار به یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار تا پایان سال گذشته (۱۳۹۷) رسید. البته نبود وجود روابط بانکی میان دو کشور بخش عمده ای از این ظرفیتها را معطل و با مشکل مواجه ساخته است و ضرورت دارد راهکاری برای آن اندیشیده شود.

**همکاری تهران-اسلام آباد در مجامع منطقه ای و بین المللی

هنردوست تاکید کرد: ایران و پاکستان به عنوان دو کشور بزرگ مسلمان و آسیایی از دیدگاه‌ها و نظرات مشترک و بسیار نزدیک در چهارچوب سازمان های بین المللی و منطقه ای برخوردار هستند. تهران و اسلام آباد همواره مدافع نظرات و مواضع یکدیگر بوده و به عنوان دو کشور دوست و برادر، در محافل بین المللی حامی یکدیگر هستند.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی این اشتراک مواضع، وجود نگاه مشترک ایران و پاکستان به اهمیت استقلال واقعی و عدم تبعیت از کشورهای استکباری و بلوک بندی های جهانی آن هاست.

سفیر ایران در پاکستان اظهار داشت: تهران و اسلام آباد از مشترکات فراوان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، مذهبی، زبانی و تاریخی برخوردارند که هر کدام از آنها به تنهایی می تواند یک پشتوانه محکم برای ارتقا و گسترش مناسبات فیمابین باشد.

هنردوست افزود: جدای از حوزه های کلی همکاری که اشاره شد؛ در موارد جزیی تر باید گفت این دو کشور به واسطه موقعیت جغرافیایی خود در مسیر قاچاق انسان و مواد مخدر قرار دارند و همچنین هر دو کشور از قربانیان پدیده شوم تروریسم هستند. در بعد اقتصادی، هر دو کشور از اقتصادهای مکمل برخوردارند و می توانند به عنوان یک بازار خوب صادرات و واردات برای یکدیگر تلقی شوند.

وی گفت: سایر زمینه های همکاری مانند حوزه های صنعت، انرژی، دانش های فنی و تکنولوژیکی و همچنین اقلامی مانند برنج، گوشت و دارو نیز می تواند برای توسعه مناسبات فیمابین به کار گرفته شود.

**ایران و پاکستان دوستان واقعی

سفیر ایران در پاکستان گفت: تاریخ ۷۱ ساله مناسبات دو کشور سراسر مملو از حسن تعاملات و همکاری های دوجانبه و متقابل با یکدیگر بوده است. به راستی می توان دو کشور را دوستان واقعی خواند که در تمام لحظات ناگوار به سوی یکدیگر شتافته اند. اگر به جغرافیا و تاریخ و روابط دولتی و مردمی و همچنین روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور نگاه کنیم؛ به مشکل می توان دو کشور را در منطقه و یا جهان با این حجم از اشتراکات و عدم وجود هرگونه زمینه تفرقه بیابیم.

وی تاکید کرد: چنین پتانسیل و ویژگی های مشترک میان ایران و پاکستان نیاز به مراقبت و تقویت دارد که باید در سایه اراده سیاسی رهبران دو کشور و تلاش بیشتر دو دولت تحقق یابد.

**کشمیر و گزینه دیپلماسی برای حل اختلافات

هنردوست درباره تشدید اختلاف کشمیر میان هند و پاکستان نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران هر گونه تشنج در منطقه را به ضرر تمامی کشورهای منطقه می‌داند.

وی تاکید کرد: ما انتظار داریم و امیدوار هستیم که موضوع کشمیر از طریق مذاکرات و از کانال‌های دیپلماتیک بین اسلام آباد و دهلی نو حل و فصل و توان این دو کشور مهم منطقه (هند و پاکستان)، صرف رفاه و زندگی بهتر مردم منطقه شود.

**عواقب وعده نتانیاهو درباره دره اردن

هنردوست در خصوص وعده نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق "دره اردن" (غور اردن) و شمال بحر المیت به اراضی اشغالی گفت: به هر میزانی که جهان اسلام درگیر تشنج، پراکندگی و مناقشات باشد؛ به همان میزان باید منتظر افزایش طمع دشمنان اسلام برای بلعیدن بیش از پیش اراضی بلاد مسلمین باشیم.

وی افزود: واضح است که تنها عامل بازدارنده دشمنان مسلمانان، اتحاد و همدلی بین جوامع مسلمان است و در این خصوص، البته نقش و مسئولیت کشورهای اسلامی، بیشتر از دیگران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha