۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۵
کد خبر: 83490578
T T
۰ نفر

آمریکا با دهها پایگاه نظامی در آفریقا به دنبال چیست؟

۳ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۵
کد خبر: 83490578
محمدرضا عرفانیان
آمریکا با دهها پایگاه نظامی در آفریقا به دنبال چیست؟

تهران- ایرنا - واشنگتن در راستای استراتژی گسترش نظامی خود ، قاره آفریقا را نیز همواره در زاویه دید خود داشته است به گونه ای که اکنون براساس داده های اعلام شده بین 30 تا 40 پایگاه نظامی در کشورها و نقاط استراتژیک قاره سیاه در اختیار دارد.

ایالات متحده آمریکا از سال های اولیه جنگ سرد و تحت تاثیر بلوک بندی  جهانی  همواره تلاش کرده است بر مراکز  راهبردی و ژئوپلتیک قاره آفریقا اشراف داشته باشد و از حضور در این مناطق در جهت برنامه های نظامی و سیاست های اقتصادی خود سود ببرد.

براساس آمار منتشر شده  از سوی " افریکام" (1)   AFRICOM ، آمریکا حداقل 34 پایگاه نظامی در شمال، غرب و منطقه موسوم به شاخ آفریقا دارد.

"آفریکام" یکی از یازده مرکز فرماندهی نظامی آمریکا است که مقر آن در  اشتوتگارت  آلمان قرار دارد.  مسوولیت این مرکز نظارت بر تحولات و فعالیت های نظامی و نیز همکاری های نظامی با بیش از 50 کشور آفریقایی است.  دامنه فعالیت آفریکام تمام قاره آفریقا به استثنای مصر است. مصر در حوزه مسوولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده قرار داد.

آمریکا علاوه بر پایگاههای نظامی اعلام شده که  براساس انعقاد قراردادهای رسمی با دولت های آفریقا در این قاره ایجاد و احداث شده است ، مراکزی اعلام نشده بویژه برای عملیات پهپادی خود در قاره سیاه دارد.

لیبی، نیجریه ، نیجر، سومالی، جیبوتی، کنیا، کامرون، چاد ، مالی و بورکینافاسو از جمله کشورهایی هستند که پایگاههای پهپادی آمریکا را در خود جای داده اند.

"آدام موور" ADAM MOOR  استاد جغرافیای دانشگاه کالیفرنیا و کارشناس مسایل آفریقا می گوید: آمریکا در 5 سال گذشته بزرگترین پایگاه پهپادی در جهان را در منطقه " چابلی" (2)  CHABELLY   در جیبوتی ایجاد  کرده است.

ایالات متحده همچنین پایگاه بزرگ پهپاد  در منطقه "آگادز"  AGADEZ   در نیجر دارد.

این پایگاه نظامی در سال 2017 ماهانه 4 هزار و 400 گالن گازوئیل و 6 هزار گالن سوخت هواپیما مصرف کرده است و این وسعت عملیات نیروها و تجهیزات فعال در این پایگاه را نشان  می دهد.

آمریکا 5 پایگاه نظامی در غرب نیجر و 5 پایگاه نظامی در شرق سومالی هم  دارد.

" تیم براون" (3)  TIM BROWN  از کارشناسان نظامی پایگاه هوایی "چابلی" می گوید این مرکز موجب شده است که پهپادهای آمریکایی بتوانند یمن، جنوب عربستان، سومالی، اتیوپی و جنوب مصر را تحت پوشش نظارتی و عملیاتی خود داشته باشند.

به گفته وی تعداد نظامیان امریکایی مستقر در این مرکز از 900 تن در سال 2002 به 5 هزار نفر افزایش یافته است و تا کنون 600 میلیون دلار صرف هزینه های تاسیساتی این مرکز شده است.

مساحت این پایگاه در سال 2002 از 88 هکتار به 600 هکتار افزایش یافته است.

از سوی دیگر کنیا نیز 4 پایگاه آمریکایی را در خود جای داده است که این پایگاهها در "مومباسا" و خلیج " ماندا" قرار دارند.

ایالات متحده همچنین پایگاههای پهپادی در " باماکو " پایتخت "مالی" ، "انجامنا" پایتخت چاد "گابون"، و سنگال در اختیار دارد.

 این تعداد پایگاه نظامی متعلق به آمریکا در کشورهای مختلف آفریقا بیانگرآن است که واشنگتن  استراتژی بلند مدتی برای قاره سیاه دارد و کاخ سفید این قاره را یکی از عرصه های رقابت سیاسی، اقتصادی  و نظامی با رقبای خود می داند.

واشنگتن در کنار فعالیت های نظامی خود در کشورهای آفریقایی ، نگاه اقتصادی به این منطقه را نیز از نظر دور نداشته است.

کنگره آمریکا در سال 2000 میلادی قانون کمک به رشد و توسعه آفریقا را با هدف افزایش همکاریهای واشنگتن و کشورهای آفریقایی تصویب کرده است.

براساس این قانون، واشنگتن ظاهرا از اقتصاد کشورهای آفریقایی حمایت می کند و در عین حال در چارچوب همین قانون زمینه را برای فروش کالاها و محصولات کشورهای آفریقایی در آمریکا فراهم می کند.

براساس آمار رسمی، مبادلات اقتصادی آمریکا و قاره آفریقا حدود یکصد میلیارد لار برآورد شده است.

واشنگتن تلاش می کند با افزایش حضور و تفوق نظامی خود در آفریقا ، منابع اقتصادی آمریکا در این منطقه را نیز گسترش دهد و در این زمینه از رقبایی مانند چین و روسیه عقب نماند.

1- https://www.globalresearch.ca/u-s-military-says-it-has-a-light-footprint-in-africa-these-documents-show-a-vast-network-of-bases/5662063

2- https://watson.brown.edu/events/2018/us-military-counterterrorism-africa

3- https://theintercept.com/2015/10/21/stealth-expansion-of-secret-us-drone-base-in-africa/

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha