۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۹
کد خبر: 83516374
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشت ۲۴۱ هزار هکتار گندم در استان مرکزی هدف‌گذاری شد

اراک - ایرنا - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کشت ۲۴۱ هزار هکتار محصول گندم در اراضی زراعی این استان در سال زراعی جاری هدف‌گذاری شد.

«علیرضا کیشانی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۱۹۶ هزار هکتار گندم دیم و ۴۵ هزار هکتار کشت گندم آبی در سال زراعی جاری در استان مرکزی هدف‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: پنج رقم بذر اصلاح شده گندم آبی تولیدی در استان مرکزی و پنج رقم بذر اصلاح شده گندم دیم که ۲ رقم آنها در استان تولید شده است برای کشت در این اراضی پیش بینی شده و کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات و جهاد کشاورزی می توانند نسبت به دریافت این بذرها اقدام کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از پیش بینی کشت ۶۷ هزار هکتار جوی آبی در سال زراعی جاری در استان خبر داد و گفت: سه رقم بذر جوی اصلاح شده تولیدی استان برای کشت در این اراضی تهیه و آماده واگذاری به کشاورزان است.

کیشانی افزایش سطح زیر کشت کلزا را از برنامه های اولویت دار جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان و خاطرنشان کرد: یک هزار و ۲۰۰ هکتار کلزا از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون در استان کشت شده است.

وی بهره گیری از بذرهای اصلاح شده را کلید افزایش تولید این محصول در سال زراعی جاری دانست و گفت: نیاز است کشاورزان برای افزایش تولید و مقابله با آفات بخش کشاورزی نسبت به استفاده از بذرهای اصلاح شده با خلوص ژنتیکی و فیزیکی در کشت محصولات زراعی اقدام کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: کشاورزان باید از کشت بذرهای خود مصرفی که به مدت ۲ تا سه سال از کشت آنها در اراضی می گذرد به دلیل کاهش مقاومت آنها در برابر بیماری ها خودداری کنند.

کیشانی افزود: همچنین نیاز است کشاورزان از خرید بذرهایی که توسط افراد دیگر بوجاری شده به دلیل وجود مخلوط در این بذرها خودداری کنند.

وی گفت: ۴۲۰ هزار تن گندم در سال زراعی گذشته در استان مرکزی تولید شد که ۳۰۳ هزار تن محصول مازاد بر نیاز کشاورزان در استان خریداری و در سیلوها ذخیره سازی شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: این استان امسال با خرید تضمینی این میزان گندم جزء ۱۰ استان برتر کشور در این حوزه قرار گفته است.

کیشانی اظهار داشت: با توجه به تغییر اقلیم و احتمال بارش بارندگی های سیل آسا در استان، نیاز است کشاورزان برای جبران خسارت وجلوگیری از  ایجاد مشکل برای آنان نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۶۲۲ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد.

۱۹۵۵/۶۰۱۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha