۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۹:۳۷
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83561520
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تلاشهای ریلی پاکستان برای توسعه ارتباط با ایران و احیای قطار اکو

اسلام آباد - ایرنا - اوایل فروردین ماه امسال نخست وزیر پاکستان از تلاش این کشور برای گسترش همکاری های ریلی در منطقه به ویژه با ایران خبر داده بود موضوعی که اکنون در دستور کار وزارت راه آهن طرف پاکستانی قرار گرفته و هدف آن نیز توسعه همکاری ها با همسایگان، تجارت منطقه ای، ترویج گردشگری و همچنین احیای قطار اسلام آباد-تهران- موسوم به قطار باری اکو است.

«عمران خان» در حاشیه افتتاح چند طرح زیرساختی در شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان که نهم فروردین ماه امسال انجام شد، اعلام کرده بود: دولت طرح جدید احداث خط آهن کویته - تفتان را تکمیل خواهد کرد که هدف آن توسعه ارتباط ریلی با ایران است.

وزیر راه آهن پاکستان نیز چندی قبل با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های ریلی میان کشورش و ایران، گفته بود که شبکه ریلی ایران می تواند مسیر ترانزیتی مناسبی برای صدور کالاهای پاکستان به مقصد اروپا و آسیای میانه باشد.

«شیخ رشید احمد» که اواسط اسفند ماه سال گذشته برای شرکت در مراسم افتتاح راه آهن قزوین – رشت به ایران آمده بود، در گفت و گو با ایرنا گفت: ضروری است که تهران و اسلام آباد برای توسعه خطوط ریلی «تفتان – کویته» و «چابهار- گوادر» دست به دست یکدیگر داده و همکاری هایی مساعد در این زمینه داشته باشند.

براساس این گزارش، وزارت راه آهن پاکستان اکنون از آغاز طرحی خبر داد که هدف آن توسعه همکاری ریلی با ایران و توسعه آن به ترکیه (احیای قطار باری اکو) و اروپا است.

رسانه های پاکستان امروز (چهارشنبه)به نقل از منابع آگاه در وزارت راه آهن این کشور اعلام کردند: گزارش امکان سنجی طرح ریلی «ام.ال-۳» آماده شده که تحت آن قرار است خط ریلی ویژه ای در ایالت بلوچستان احداث شود که ۶۱۲ کیلومتر آن منتهی به مرز تفتان (گذرگاه مرزی میرجاوه ایران) می شود.

در این گزارش آمده است: با آغاز ساخت طرح ریلی جدید در بلوچستان پاکستان نه تنها تجارت منطقه ای این کشور با ایران، ترکیه و کشورهای اروپایی جان تازه ای به خود می گیرد بلکه زمینه احیای مجدد قطار باری اسلام آباد-تهران-استانبول نیز فراهم می شود که از این طریق تردد مسافران و گردشگران نیز آسان خواهد شد.

منابع وزارت راه آهن پاکستان افزودند: عملیات امکان سنجی طرح ام.ال-۳ سال گذشته میلادی آغازه شده اما با توجه به اهمیت آن اکنون پیشبرد این طرح با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

«شیخ رشید احمد» وزیر راه آهن پاکستان اواخر اسفندماه سال گذشته در دیدار «هادی سلیمانپور» دبیرکل ایرانی سازمان اکو در اسلام آباد گفت: پاکستان خواهان نقش موثر سازمان اکو برای راه اندازی مجدد شبکه ریلی منطقه ای میان اسلام آباد-تهران-استانبول و دیگر کشورهای آسیانه میانه است.

وی تاکید کرد: دولت پاکستان خواهان تقویت همکاری های ریلی با ایران و ترکیه است و ما برای نوسازی پروژه های خط آهن در این کشور سرمایه گذاری شرکت های خارجی را در اولویت قرار می دهیم.

خط آهن کویته زاهدان، بخش مهمی از طرح بزرگ 'قطار اکو' است که در صورت اجرا، اسلام آباد-تهران-استانبول از طریق خط آهن با هم متصل خواهند شد. مجموع طول مسیر ریلی کویته تا زاهدان ۷۳۲ کیلومتر است که بخش عمده آن در خاک پاکستان قرار دارد.

تیرماه سال گذشته نهمین نشست کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول معروف به 'قطار اکو' با حضور وزیر وقت راه آهن پاکستان در اسلام آباد و با محوریت تسریع در رفع موانع موجود در مسیر اجرایی شدن این طرح برگزار شد.

قطار کانتیربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلام آباد، تهران و آنکارا در سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین قطار در روز چهاردم اوت همان سال (۲۳ مرداد ۱۳۸۸) از اسلام آباد و از مسیر ایران عازم ترکیه شد.

فعالیت این قطار تا دسامبر سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. دولت پاکستان در نوامبر سال ۲۰۱۳ تفاهم نامه ای با راه آهن ترکیه برای از سرگیری تردد قطار باربری میان دو کشور با هدف ارتقای مبادلات تجاری امضا کرد اما هنوز از آغاز فعالیت مجدد آن خبری نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha