سالانه بیش از ۲۰ هزار تن ذرات معلق وارد ریه تهرانی‌ها می‌شود

تهران- ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تقریبا سالانه بیش از ۲۰ هزار تن ذرات معلق وارد ریه تهرانی‌ها می‌شود.

علیرضا زالی روز دوشنبه در مراسم بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان افزود: از این مقدار ۱۲ هزار تن مربوط به خودروهای سبک سواری است و حدود ۲ هزار تن نیز مربوط به موتورسیکلت‌ها است.
وی با اشاره به اینکه ما کمتر از ۲۵ روز در سال هوای پاک داریم، اضافه کرد: بیش از ۲۵۵ روز در کلانشهرها با پدیده وارونگی مواجه هستیم.

تاثیر تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی، کمتر از ۲۰ درصد است

زالی گفت: طبق بررسی انجام شده درباره اینکه تعطیلی مدارس چه مقدار در کاهش آلودگی موثر است، نتایج نشان داده است که این موضوع سهمی کمتر از ۲۰ درصد دارد.
وی ادامه داد: هوایی را استنشاق می‌کنیم که با سطح بسیار فزاینده و غیر قابل باور ذرات معلق ۱۰ PM و منواکسیدکربن در حد بسیار بالا مواجه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم جامع محور و کاربردی بودن پژوهش‌ها تاکید کرد و گفت: حجم زیادی از پژوهش‌ها در حوزه آلودگی هوا در کشور موجود است اما شاهد تعطیلی مدارس تا پایان هفته در تهران هستیم.
وی با طرح این پرسش که مشکل در کجاست و آیا مشکل در کیفیت و کمیت پژوهش‌ها است؟ گفت: مشکل فقدان نظام مدیریتی جامع هوشمند در کشور است تا برون‌دادهای پژوهشی را در نظام‌نامه مدیریت کشور استفاده کند.
زالی با ابراز نگرانی از اینکه در برخی از مناطق تهران بنزن بیش از ۲۰۰ برابر حد مجاز وجود دارد،‌گفت: این موضوعات نشان‌دهنده مشکلات جدی است، امروز ممکن است سهم بیماری‌های ریوی ما بر اثر آلودگی افزایش پیدا کند اما سوی دیگر این موضوع، ایجاد بیماری‌های مزمن است که نسل ما را دچار مشکلات می‌کند.
وی با اشاره به اینکه شیرخواران، نوجوانان و جوانان بالاترین قربانیان آلودگی هوا هستند، گفت: آلودگی هوا عامل بروز برخی از بیماری‌هاست.

۴۴ محصول فناورانه رونمایی شده است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حاشیه بیستمین جشنواره پژوهشی ابوریحان در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون در این دانشگاه ۴۶ محصول نواورانه رونمایی شده است و تا پایان امسال هم چند محصول جدید نوآورانه دانشگاه رونمایی خواهد شد.
زالی افزود: این دانشگاه، امسال مقام دوم تولید فناوری در حوزه سلامت به دست آورد و همچنین برای دومین بار رتبه دوم را در زمینه تحقیق، پژوهش و نوآوری کسب کرده است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۷۷ شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه فعال هستند که این مجموعه‌ها محصولات فناورانه را تولید کردند، اظهار داشت: ۷۱ مرکز تحقیقاتی و ۵ مرکز رشد در دانشگاه مشغول فعالیت هستند.
زالی افزود: به دلیل نیاز کشور به موضوع خوداتکایی به تجهیزات پزشکی و اینکه این موضوع در تحریم هم مساله جدی است، ما مرکز رشد فناوری را در دانشگاه تصویب شده و امیدواریم با وزارت بهداشت، بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در آینده شاهد افتتاح اولین پارک علم و فناوری در دانشگاه خواهیم بود، گفت: زمین مورد نیاز و برنامه عملیاتی آن تدوین شده است.
وی با اشاره به اینکه میانگین تولید مقاله ما به ازای هر عضو عیات علمی حدود ۳ عنوان است و هدفگذاری شده ان را به ۴ مقاله برسانیم، گفت: تقریبا ۱۴۴۰ عضو هیات علمی در علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول فعالیت هستند.
زالی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۲۰۱۹ دانشمندان ایرانی رتبه پانزدهم تولید علم به خود اختصاص دادیم و در زمینه ارجاعات و استنادات به مقالات از ترکیه فاصله قابل توجهی گرفتیم و امسال در زمینه ارجاعات مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور رتبه بسیار ممتاز را به خود اختصاص دادند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر لزوم جامع محور و کاربردی بودن پژوهش‌ها تاکید کرد و گفت: حجم زیادی از پژوهش‌ها در حوزه آلودگی هوا در کشور موجود است اما ما شاهد تعطیلی مدارس تا پایان هفته در تهران هستیم.
وی با بیان اینکه مشکل در کجاست، آیا مشکل در کیفیت و کمیت پژوهش‌ها است؟ گفت: مشکل فقدان نظام مدیریتی جامع هوشمند در کشور است تا برون داده‌های پژوهشی را در نظام‌نامه مدیریت کشور استفاده کند.
زالی افزود: در برخی مناطق تهران بنزن بیش از ۲۰۰ برابر حد مجاز وجود دارد، آیا نگران کننده نیست. این موضوعات نشان دهنده مشکلات جدی است، امروز ممکن است سهم بیماری‌های ریوی ما براثر آلودگی افزایش پیدا کند اما سوی دیگر این موضوع، بیماری مزمنی است که ایجاد می‌شود و نسل ما را دچار مشکلات می‌کند.
وی با اشاره به اینکه شیرخواران، نوجوانان و جوانان بالاترین قربانیان آلودگی هوا هستند، گفت: آلودگی هوا عامل بروز برخی بیماری‌ها است.

۴۴ محصول فناورانه رونمایی شده است
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حاشیه بیستمین جشنواره پژوهشی در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون در این دانشگاه ۴۶ محصول نوآورانه رونمایی شده است و تا پایان سال جاری هم چند محصول جدید نوآورانه دانشگاه رونمایی خواهد شد.
زالی گفت: این دانشگاه امسال مقام دوم تولید فناوری در حوزه سلامت را به دست آورد و همچنین برای دومین بار رتبه دوم را در زمینه تحقیق و پژوهش و نوآوری کسب کرده است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۷۷ شرکت دانش بنیان در دانشگاه فعال هستند که این مجموعه‌ها محصولات فناورانه را تولید کردند، اظهار داشت: ۷۱ مرکز تحقیقاتی و ۵ مرکز رشد در دانشگاه مشغول فعالیت هستند.
زالی افزود: به دلیل نیاز کشور به خوداتکایی در تجهیزات پزشکی و اینکه این موضوع در تحریم هم مسله جدی است، ما مرکز رشد فناوری را در دانشگاه تصویب کردیم و امیدواریم با کمک وزارت بهداشت بتوانیم آن را راه اندازی کنیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در آینده شاهد افتتاح اولین پارک علم و فناوری در دانشگاه خواهیم بود، گفت: جایابی زمین و برنامه عملیاتی آن تدوین شده است.
وی با اشاره به اینکه میانگین تولید مقاله ما به ازای هر عضو هیات علمی حدود ۳ مقاله است و هدف‌گذاری شده آن را به ۴ مقاله برسانیم، گفت: تقریبا ۱۴۴۰ عضو هیات علمی در علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول فعالیت هستند.
زالی ادامه داد: خوشبختانه در سال ۲۰۱۹ دانشمندان ایرانی رتبه پانزدهم تولید علم را به خود اختصاص دادند و در زمینه ارجاعات و استنادات به مقالات از ترکیه فاصله قابل توجهی گرفتیم و امسال در زمینه ارجاعات مجموعه دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور رتبه بسیار ممتاز را به خود اختصاص دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha