سیاوش امیرمُکری روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرودگاههای هرمزگان اظهار داشت: افزونبر ۱۴۰ مسیر هوایی جمهوری اسلامی ایران با طول ۹۵ هزار کیلومتر ایمن هستند.
وی افزود: از حدود یک سال قبل مطلع شدیم برخی کشورها به رهبری آمریکا در دفتر مرکزی ایکائو درصدد هستند شرکتهای هواپیمایی مسیر پروازهای خود را از ایران به سمت کشورهای همسایه تغییر دهند.
وی ادامه داد: همکاران ما در نشست های بین المللی متوجه شدند آنها با بهانههای واهی درحال تلاش برای تغییر این مسیرها هستند تا پروازها را از کشورهای حاشیهای ایران به خصوص عربستان، امارات و عراق و حتی افغانستان و پاکستان عبور دهند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی اظهارداشت: این حرکت آنها آغاز شد که و هنوز هم ادامه دارد، ولی در حدود یک سال قبل به دلیل اختلاف بین هندوستان و پاکستان، فضای این ۲ کشور بسته شد.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اشاره کرد: پروازهایی که باید از فضای این کشورها عبور میکردند درخواست پرواز از فضای جمهوری اسلامی ایران دادند که ظرف ۲۴ ساعت مسیرهایی برای آنها تعیین شده و روزانه افزون بر ۲۰۰ پرواز وارد فضای کشور شد.
امیرمکری یادآور شد: زمانی که اختلاف بین اکراین و روسیه رخ داد شرکتهای پروازی بینالمللی مسیر ایران را برای پروازهای خود انتخاب کردند که به یک دفعه تعداد پروازها روزانه از ۷۰۰ پرواز به ۱۵۰۰ پرواز رسید.
وی عنوان کرد: این نشان دهنده آگاهی کشورها از ایمنی و امنیت مسیرهای پروازی جمهوری اسلامی ایران است ولی همانگونه که بیان شد تلاش دارند شرایطی فراهم شود که اتفاق را فضای بین المللی رقم زنند تا پروازها از فراز جمهوری اسلامی ایران عبور نکنند.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اذعان کرد: سانحه هواپیمای اکراینی این بهانه را به دست این کشورها داده و آمار پروازهای شرکتهای هواپیمایی خارجی از فضای ایران کاهش یافته است.
امیر مکری اظهار داشت: از آنجایی که دادن خدمات هوایی نیاز به هم افزایی و همکاری بالایی بین سازمان های مختلف نظامی و کشوری است اگر این هماهنگی ها ادامه یابد میتوان مجدد فضای کشور را به گونهای به جهانیان معرفی کرد که پروازهای بینالمللی از فضای جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.
وی بیان داشت: این همکاری باید به گونه ای باشد که ضوابط و دستورکارهای ایمنی پرواز به خصوص در فرودگاههای مشترک رعایت شود.
وی تصریح کرد: صنعت هوانوردی جمهوری اسلامی ایران پس از ۴۱ سال تحریم و مشکلهایی که برای آن ایجاد کردهاند دیگر تاب و توان تحمل اتفاقهایی مانند سانحه هواپیمای اکراینی را ندارد، این وظیفه ما را سنگینتر و لزوم هماهنگی با نهادهای نظامی را بیشتر میکند.
فرودگاه بندرعباس نیازمند احداث باند دوم
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به جهت موقعیت جغرافیایی و جغرافیای راهبردی هرمزگان این شرکت آمادگی دارد خدمات بیشتری در این استان بدهد.
امیر مکری افزود: با توجه به نیازهای این استان، صبح امروز با استاندار هرمزگان در خصوص اختصاص زمین و صدور سند مالکیت آن به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای احداث باند دوم فرودگان بین المللی بندرعباس ( شهدای پرواز ۶۵۵ ) گفت و گو شد که امید میرود اینکار انجام شود.
وی اضافه کرد: احداث این باند هم برای آینده ضروری است که هر چه سریعتر باید عملیات اجرایی آن آغاز شود، یکی از آثار احداث باند دوم افزایش ضریب ایمنی پروازهاست.
بنا به اظهار رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران خاطرنشان کرد: برای آگاهی بیشتر از لزوم آغاز احداث باند دوم فرودگاه بین المللی بندرعباس باید بدانیم سالانه چهار و نیم میلیون مسافر از فرودگاه های هرمزگان استفاده میکنند و فرودگاه بندرعباس سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مسافر اعزام و پذیرش میکند.
امیر مکری تاکید کرد: همچنین هرمزگان از نظر وسعت و تعداد پروازها هشتمین استان کشور بوده و با احتساب فرودگاههای وزارت نفت، نظامی و مسافری دارای ۱۴ فرودگاه است.
برنامه های مدیرکل پیشین را ادامه میدهم
مدیرکل جدید فرودگاههای هرمزگان هم در این مراسم اظهار داشت: از ۱۷ سال قبل تا کنون مشغول خدمت در فرودگاههای هرمزگان هستم و ادامه خدمت در این استان مرا خوشحال کرده است.
ابوذر ضیایی ادامه داد: به دلیل اینکه تا پیش از این مسوولیت معاونت عملیات هوانوردی فرودگاههای بین الملیل هرمزگان را داشتهام بر لزوم ادامه یافتن برنامههای تعریف شده توسط مدیرکل پیشین فرودگاههای هرمزگان داشته اند آگاه هست.
وی اضافه کرد: به همین دلیل برنامه های آقای امانی بنی را با جدیت پیگیری و طرحهای نیمه تمام آغاز شده را به سرانجام خواهم رساند.
همدلی موجود در هرمزگان کارها را پیش میبرد
مدیرکل فرودگاههای هرمزگان هم در آیین تکریم خود گفت: ۹۰ درصد برنامه هایی که بر عهده ام قرار گرفته بود را با همراهی همکاران، شرکت های هواپیمایی و مسوولان هرمزگان به مرحله اجرا رساندم.
محمود امانی بنی ادامه داد: تعداد نیروهای فرودگاهها در هرمزگان اندک بوده ولی همدلی خوبی در این استان وجود دارد که موجب شده کارها پیش رود و هیچ قراردادی با پیمانکاران نبوده که در این استان به دادگاه کشیده شود.
در پایان این مراسم از تلاشهای محمود امانی بنی مدیرکل پیشین فرودگاههای هرمزگان تقدیر و ابوذر ضیایی به عنوان مدیرکل جدید فرودگاههای این استان معرفی شد.
محمد امانی بنی به عنوان مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی منصوب شده است.
نظر شما