۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷
کد خبرنگار: 2100
کد خبر: 83858862
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کرونا و جلوه‌های همدلی ادیان الهی در شیراز

۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷
کد خبر: 83858862
کرونا و جلوه‌های همدلی ادیان الهی در شیراز

شیراز- ایرنا- همه‌گیری بیماری کرونا به مرزها، کیش‌ها و آیین‌ها کاری ندارد، همگان را تهدید می‌کند اما آنچه پررنگ بوده، همدلی ایرانیان در مقابله با این بیماری است و مسلمانان و پیروان دیگر ادیان الهی در شیراز نیز جلوه‌های همدلی را ثبت کرده‌اند.

شیراز از دیرباز مهد کیش‌های الهی بوده‌ است، سرزمینی با تفاوت‌ها و رنگانگی‌ آیین‌ها که مردمانش تمامی روزهای خوش و تلخ‌کامی‌ها را با هم تجربه کردند و از سر گذراندند.

اسفندماه بود که جلوه‌های حضور ادیان الهی در پای صندوق‌های رای و نمازخواندن ناظران انتخابات با دین اسلام در کنیسای یهودیان شیراز، تصویری از وحدت را خلق کرد، بعد از آن روز، بیماری کرونا امان نداد و جامعه را فرا گرفت. 

پیروان ادیان الهی شیراز شامل اعضای جوامع کلیمی، زرتشتی و ارمنی نیز همچون مسلمانان، در بحبوحه دشواری‌های این بیماری با برگزاری مجازی مراسم مختلف عبادی و گردهمایی‌های مذهبی و غیرمذهبی یا لغو کامل برخی از آن‌ها، سعی کردند از شیوع این بیماری پیشگیری کنند.
جز این، در اوایل شیوع کرونا در شیراز، رئیس جامعه زرتشتیان شیراز، افلاطون نوشیروان سهرابی، به علت ایست قلبی و با عارضه‌ای مشکوک به کرونا از دنیا رفت که ابراز همدردی تمامی اقشار جامعه و ادیان شیراز را در پی داشت.

تغییر سبک برپایی آیین‌های کلیمیان
دبیر انجمن کلیمیان شیراز به ایرنا گفت: کلیمیان شیراز در دو نوبت اوج‌گیری شیوع این بیماری، مطابق تصمیم‌گیری‌های ستاد مقابله با بیماری کرونا، کنیساها را که محل تجمعات مذهبی این آیین هستند، تعطیل کرد.
امیر دوستان ادامه داد: این اقدام با استقبال مراجع مذهبی کلیمیان در ایران، خاخام ارشد ایران و شورای روحانیت شیراز همراه شد؛ همچنین اعلام شد با توجه به اینکه حضور در مجامع عمومی برای افراد خطر جانی دارد، به حکم شرعی لازم است از حضور در اجتماعات خودداری شود؛ براین اساس نمازهای سه‌گانه یومیه که صبح، ظهر و شب برگزار می‌شود، از زمان شیوع کرونا به‌صورت فرادا خوانده می‌شود.
او همچنین از جایگزینی صدقه به‌جای برگزاری مراسم مناسبت‌های خاص که در آیین یهود، الزام ادای جمعی دارند، یاد کرد.

 خودداری کلیمیان شیراز از حضور در اجتماعات به خاطر پیشگیری از کرونا

دبیر انجمن کلیمیان شیراز با بیان اینکه شایعاتی مبنی بر ابتلای برخی اعضای این جامعه به کرونا وجود دارد، گفت: به‌نظر می‌رسد ضروری است مسوولان افزون بر اقدامات در حوزه پیشگیری در زمینه‌های اجتماعی و روان‌شناختی نیز ورود کنند تا ابتلا به بیماری برای مردم حالت برچسب‌زنی نداشته باشد و افراد از اینکه بیمار می‌شوند، احساس گناه نکنند؛ در همین راستا ضروری است صدا و سیما مردم را تشویق کند که چنانچه کسی بیمار شد، این موضوع را برای حفظ سلامت عزیزانش به‌راحتی اعلام کند.

همدلی با دیگر همشهریان و هموطنان در رعایت حال مستاجران
دوستان در ادامه با اشاره به اینکه انجمن کلیمیان، با دشواری‌های اقتصادی به‌وجود آمده، اعضای این جامعه را تشویق به بخشیدن اجاره بها کرده است، افزود: کلیمیان نیز همچون تمامی اقشار جامعه در زمینه پیشگیری از کرونا تابع سیاست‌های دولت هستند و عمدتاً به مشاغل آزاد مشغولند، در این حوزه نیز پیشنهاد کردیم درباره گرفتن بهای اجاره املاک خود با توجه به وضعیت موجود، مراعات حال مستاجران را داشته باشند.
او با بیان اینکه جامعه یهودیان شیراز در مدت شیوع کرونا تنی چند از اعضای خود را از دست داد، گفت: در این دوران، جامعه کلیمیان شیراز نجات بن توبین، یکی از زحمتکشانی را از دست داد که دو دهه در قبرستان کلیمیان، در سخت‌ترین لحظات و در غم تمام خانواده‌های کلیمی شیراز شریک بود؛ اما به‌دلیل شیوع کرونا نتوانستیم آنگونه که درخور اوست، در غم این خانواده شریک شویم.
دوستان همچنین درگذشت رییس انجمن زرتشتیان شیراز را در این دوران از رویدادهای ناگواری دانست که امکان همدردی در آن، به دلیل شیوع بیماری از اعضای جامعه ادیان الهی شیراز سلب شد.

درس‌های تابستانه دروس ارمنی برگزار نمی‌شود
رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز نیز در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: از آنجا که تعداد اعضای جامعه ارامنه در شیراز اندک است، خوشبختانه در زمان شیوع بیماری دچار مشکل نشدیم.
هرموند آراطونیان با بیان اینکه تمامی مراسم مذهبی ارمنیان شیراز و نیز اجتماعات متوقف شده است، عنوان کرد: از آنجا که تمامی مراسم در فضای بسته کلیسا و با حضور تعداد بسیاری برگزار می‌شود، مراسم مذهبی فعلا به دستور خلیفه‌گری متوقف شده؛ همچنین کلاس‌های تابستانه درس‌های ارمنی نیز تا بهبود کامل اوضاع برگزار نمی‌شود.

کلیساهای ارامنه در شیراز تعطیل است، عکس آرشیوی از کلیسای مریم مقدس شیراز

او ابراز داشت: حضور اعضای جامعه ارمنیان در اجتماع محدود به فعالیت‌های شغلی است و اجتماعات عمومی برگزار نمی‌شود، تامین ماسک و اقلام بهداشتی نیز برعهده اعضاست و نیازی به کمک برای تامین این اقلام نداشته‌ایم.

رعایت پروتکل‌ها در جامعه زرتشتیان شیراز
رئیس انجمن زرتشتیان شیراز نیز در گفت‌وگو با ایرنا با تایید لغو تمامی مراسم حضوری و تجمعات این کیش، عنوان کرد: همه جلسات به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و هیچ‌یک از گردهمایی‌های آیین زرتشتی به دلیل همه‌گیری بیماری، برگزار نشده است؛ درصورتیکه حضور افراد خاص این جامعه ضروری باشد با رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی و در جمعیتی سه نفره برگزار می‌شود و محل اجتماعات اعضای جامعه زرتشتیان نیز تعطیل است.

هیچ‌یک از گردهمایی‌های آیین زرتشتی در شیراز به دلیل همه‌گیری بیماری، برگزار نشده است/ عکس از آرشیو ایرنا

رئیس فقید جامعه زرتشتیان شیراز مشکوک به کرونا بود
خسرو قدس درباره ابتلای اعضای این جامعه به کرونا بیان کرد: افلاطون نوشیروان سهرابی که در چهارم فروردین‌ماه سال جاری از دنیا رفت، مشکوک به کرونا بود؛ گرچه تست او چندین بار منفی اعلام شد و در گواهی فوت نیز دلیل درگذشت، ایست قلبی عنوان شده است.
او با بیان اینکه اعضای این جامعه، همگام با دیگر مردم، در عرصه یاری‌رسانی‌های اجتماعی به‌صورت فردی همکاری کرده‌اند، گفت: دشواری‌های کرونا برای تمامی مردم اجتماع است؛ اما کمیته‌های مددکاری برای حمایت از اعضای جامعه، در موارد مختلف به همکیشان زرتشتی یاری‌رسانی کرده‌اند.

تا یکشنبه ۲۹ تیرماه جاری، ۲۷۳ هزار و ۷۸۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۰۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۴ هزار و ۱۸۸ نفر رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha