به گزارش ایرنا، علی اوسط هاشمی روز چهارشنبه در حاشیه نشست شورای مهارت استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) استانداری سمنان به خبرنگاران اظهار داشت: تناسب نداشتن مهارت و نیاز بازار شکاف مهارتی ایجاد میکند و در طرح رصدخانه مهارت همین موضوع مورد بررسی قرار میگیرد.
وی بیان کرد: برخی افراد با وجود فراگیری آموزشهای مهارتی بیکار هستند و در واقع در طرح رصدخانه مهارت، نیاز بازار کار و تناسب مهارتهای ارایه شده با نیاز بازار کار مورد بررسی قرار میگیرد.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور اضافه کرد: شکاف مهارتی در افزایش نرخ بیکاری موثر است و چگونگی مدیریت در حوزه تربیت برای ورود موثر در بازار دستاورد تشکیل رصدخانه مهارت خواهد بود.
وی اظهار داشت: مهارت در جامعه ضعیف شده و نیازمند تغییر نگاه جدی است و یک سال اخیر سایه سنگین و خسارتزای شیوع کرونا ضرورت مهارت آموزی متناسب با علم روز و توجه بیش از پیش به ارایه آموزشهای مهارتی را دوچندان کرد.
هاشمی تصریح کرد: امروز با توجه به شیوع ویروس کرونا رویکرد سازمان فنی و حرفهای معطوف به ارائه آموزشهای مهارتی در زمینه فناوری و استفاده از فضای مجازی است.
وی بیان کرد: بازار امروز ، بازار هوش مصنوعی و اقتصاد مراقبتی است و ورود به بازار و توجه بیش از پیش به ارائه آموزشهای کاربردی در زمینه مهارت بازاریابی، تغییر و بازنگری در رویکردها اساسیترین نقطه در راهیابی به بازارهای جهانی است.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور خاطرنشان کرد: قبول تغییرات و تحول در مشاغل با فراگیری مهارتهای روز لازمه جامعه امروز برای اشتغالزایی است.
رویکرد مهارت آموزی متناسب با فناوری و علم روز
وی یادآور شد: صاحبنظران اقتصادی دنیا ایجاد ۱۳۳ میلیون شغل جدید تا سال ۲۰۲۴ با پیشرفت فناوری و متناسب با علم و نیاز امروز را پیشبینی کرده اند و ایجاد مراکز تخصصی ارایه آموزشهای مهارتی متناسب با فناوری روز رویکرد اصلی سازمان فنی و حرفهای کشور در همین مسیر است.
وی ابراز داشت: رویکرد سازمان فنی و حرفهای کشور توجه به ایجاد مراکز تخصصی ارائه مهارت و فاصلهگرفتن از ارائه آموزشهای مهارتی است که بخشهای آزاد و غیردولتی از عهده آن برمیآیند است.
هاشمی خاطرنشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با استانداری سمنان برای ایجاد چهار یا پنج مرکز تخصصی ارائه آموزشهای مهارتی به توافق و جمعبندی رسید.
وی اضافه کرد: ریزش نیروی کار به دلیل فقدان تطبیق با بازار جدید با توجه شیوع ویروس کرونا چالش امروز جامعه است و اولویت اول این است که افراد قبول کنند از شغل قبلی عبور کنند و بپذیرند آن شغل دیگر نمیتواند برای آنان درآمدزا باشد و حرفههای جدید و فراگیری مهارتها متناسب با نیاز و علم روز را بپذیرند و سازمان فنی و حرفهای هم آماده ارائه آموزشهای به روز است.
وی یادآور شد: هر نیروی ماهر میتواند در مسیر تغییر شغل خود را تثبیت کند و نیروی عادی در مسیر تغییر تابآوری کمتری دارد. سازمان فنی و حرفهای بر اساس تقاضای بازار آموزشهای مهارتی ارائه میدهد تا کارآفرین با تکیه بر مهارت در بازار بتواند در شرایط تغییر تابآوری داشته باشد و تغییر کند.
هاشمی ادامه داد: سازمان فنی و حرفهای همواره در تلاش برای تامین زیرساختها و ارائه آموزشهای مهارتی متناسب با علم روز و معتقد است هر کارگاه جدید در جوار شرکتهای صنعتی یک مرکز آموزشی است.
به گفته وی، اعتقاد بر اینکه تمام زیرساختها را باید دولت به تنهایی و توسط سازمان فنی و حرفهای فراهم کند غلط است و باید همه بخشها همراهی کنند.
وی گفت: مرکزهای جوارکارگاهی و بین کارگاه هر کدام جزو زیرساختهای آموزشهای مهارتی به شمار میروند و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور آمادگی همکاری برای ایجاد مراکز جوارکارگاهی را در کنار واحدهای صنعتی استان سمنان دارد.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور خاطرنشان کرد: این سازمان توافق میکند ۱۰ درصد جمعیت استان سمنان را از بین دانش آموختگان و افراد کم سواد و فاقد مهارت در پوشش طرح مهارتآموزی جوارکارگاهی قرار دهد.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور طی سفری سه روزه برای شرکت در آیین معرفی مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان سمنان و بازدید از و افتتاح مراکز آموزشهای مهارتی به این استان سفر کرد.
۶۴۴ نفر از مهارتجویان اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان سمنان نیمه نخست امسال در محیطکار واقعی آموزشهای مهارتی فراگرفتند.
هشتهزار و ۲۲۵ نفر نیمه نخست امسال، با وجود شیوع کرونا، در بخش دولتی و مراکز غیردولتی استان آموزشهای مهارتی فراگرفتند.
۲۸۶ مرکز فعال آموزش دولتی و غیردولتی فنی وحرفهای در استان سمنان وجود دارد.
گزارش تصویری نشست شورای مهارت استان سمنان را اینجا ببینید.
نظر شما