استاندار خراسان شمالی: فرایند شناسایی کارمندان معتاد باید محرمانه باشد

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: فرایند شناسایی و درمان کارکنان معتاد دستگاه‌های اجرایی باید محرمانه باشد و این امر هم باید با حفظ اصول اخلاقی انجام گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی شجاعی روز دوشنبه در نخستین نشست شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در سال جدید اظهار داشت: هیچ دستگاهی نه تنها حق برکناری کارکنان معتاد خود را ندارد بلکه باید پس از شناسایی این افراد بیمار، شرایط لازم را برای درمان و بهبود وی فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه برخورد با ابزارهای قهری برای جلوگیری از اعتیاد کارساز نیست، یادآور شد: اگرچه تلاش تمامی دستگاه های پلیسی، قضایی و امنیتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر شایسته بهترین تقدیرها است ولی باید سعی کنیم برنامه ها و اعتبارات حوزه مبارزه با مواد مخدر را برای پیشگیری از اعتیاد به طور مشخص در مناطق آسیب خیز هزینه کنیم.

شجاعی افزود: در این میان نباید از ظرفیت روحانیون، سیمای ملی و خبرگزاری ها غافل شویم زیراکه  رسانه ها و روحانیون می توانند نقش ویژه ای در فرهنگ سازی برای پیشگیری از اعتیاد داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان خراسان شمالی با بیان اینکه میزان شیوع اعتیاد در روستاهای استان پنج درصد بیشتر از شهرها است، خاطرنشان کرد: هم اکنون میزان شیوع اعتیاد در بین روستاییان استان ۱۴ درصد است  که برای کاهش این آمار، دستگاه های مبارزه با مواد مخدر باید متمرکز به جامعه روستایی شوند و اعتبارات دهیاری ها برای اوقات فراغت جوانان، تجهیز خانه های ورزش روستایی هزینه شود.

۳۸ درصد جرایم زندانیان بجنورد مربوط به مواد مخدر است

دادستان بجنورد نیز در این نشست با بیان اینکه ۳۸ درصد جرایم زندانیان بجنورد مربوط به مواد مخدر است، اظهار داشت: هم اکنون جرایم ۵۷۰ نفر از زندانیان این شهرستان مربوط به مواد مخدر است که این امر نشانگر این است که صرف مبارزه قهری با مواد مخدر دیگر جوابگو نیست.

سیدجواد ایلالی با تاکید براینکه باید به دنبال توسعه رویکردهای پیشگیری از اعتیاد باشیم، یادآور شد: علاوه بر دوره های آموزشی موثر برای اشتغال افرادی بهبود یافته توسط سازمان فنی حرفه ای در مراکز ترک اعتیاد نیز باید فن آموزی به معتادان بهبود یافته به شکلی جدی مورد توجه قرار گیرد.

افزایش ۲۰ درصدی کشفیات مواد مخدر در خراسان شمالی

فرمانده انتظامی استان خراسان شمالی نیز اظهار داشت: بیش از سه هزار و ۴۵ کیلوگرم مواد مخدر سنتی و صنعتی پارسال در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، ۲۰ درصد افزایش داشته است.

سردار سعید مطهری زاده با اشاره به کاهش ۶۳درصدی دستگیری ها در راستای مقابله با قاچاقچیان و خرده فروشان در سال ۹۹، افزود: سال گذشته هزار و ۱۶۷ طرح مقابله و مبارزه با شیوع اعتیاد برای پاکسازی، ارتقای امنیت اجتماعی در استان اجرایی شده است.

شیوع اعتیاد در خراسان شمالی نسبت به جمعیت فعال استان ۷.۲۱ درصد و نسبت به کل جمعیت ۱۱.۵۸ درصد است.

جمعیت این استان ۸۶۳ هزار نفر است و ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha