ارائه راهکارهایی برای جبران کمبودها در بازار مرغ چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- نوسانات بازار تولید و عرضه مرغ در هفته‌های اخیر در چهارمحال و بختیاری منجر به شکل‌گیری صف‌های تقاضا شده است، این موضوع مسئولان را بر آن داشت تا در نشست ستاد تنظیم بازار روز چهارشنبه راهکارهایی برای عبور از این مشکل تدبیر کنند.

تشدید نظارت بر توزیع و عرضه مرغ در بازار، ورود مرغ سبز به فروشگاه‌ها، فعال شدن سامانه رهیاب، جلوگیری از خروج این ماده غذایی از استان از مهمترین راهکارهای ارائه شده در ستاد تنظیم بازار چهارمحال و بختیاری برای جبران کمبود مرغ در استان بود.

به گزارش ایرنا، در حالی‌که مسئولان جهادکشاورزی این استان عنوان می‌کنند که تولید روزانه مرغ بیش از نیاز استان است و مشکلی در خصوص کمبود آن وجود ندارد و مشکل به خروج مرغ از استان بازمی‌گردد اما مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت که متولی رصد و نظارت بر بازار توزیع و فروش هستند عنوان می‌کنند که مشکل از نظارت نیست و عامل اصلی کمبود مرغ در بازار استان تولید ناکافی است.

تولید گوشت مرغ در چهارمحال و بختیاری متناسب با نیاز است

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در نشست کارگروه تنظیم بازار این استان، تولید گوشت مرغ در استان را متناسب با نیاز دانست و گفت: در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و خرداد جوجه‌ریزی مناسبی در مرغداری‌های استان انجام شده است و حتی گوشت مرغ تولیدی در برخی روزها بیش از نیاز استان بوده است و کمبودی در این خصوص وجود ندارد.
عطاالله ابراهیمی از افزایش بیش از ۱۴ درصدی جوجه‌ریزی در استان در فروردین‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن خبر داد و گفت: یک میلیون و ۱۷۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در فروردین امسال انجام گرفت.
وی جوجه‌ریزی اردیبهشت را یک میلیون و ۴۳۴ هزار قطعه اعلام کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش داشته است و جوجه‌ریزی ۱۲ روز نخست خردادماه نیز ۸۷۵ هزار قطعه است که با افزایش جوجه‌ریزی تا پایان ماه نیاز استان را پوشش می‌دهد.
رییس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری،تامین۱۰۰درصدی نهاده‌ها برای مرغداری‌ها را عامل مهمی در تولید مناسب مرغ دانست و اظهار داشت: اطمینان خاطری که برای مرغداری‌ها از این بابت ایجاد شده عامل مهمی برای جلوگیری از ایجاد مشکل در روند تولید است.
ابراهیمی، همکاری مرغداری‌ها در تحویل مرغ را مطلوب گزارش کرد و گفت: در همین راستا از موفق‌ترین استان‌ها در تخلیه مرغداری‌ها هستیم و ۹۵ درصد جوجه‌ریزی‌ها با لحاظ کردن تلفات از مرغداری های استان تخلیه می‌شود.
وی با ابراز امیدواری نسبت به تامین بخشی از نیاز استان به جوجه یک‌روزه توسط تولیدکننده بومی استان، خاطرنشان کرد: براین اساس مشکلی در خصوص تامین جوجه نیز نخواهیم داشت.
ابراهیمی با بیان اینکه سال گذشته به‌طور میانگین روزانه۷۰.۳تن گوشت مرغ در استان تولید شده است، افزود: در فروردین امسال ۲ میلیون و ۱۰۰ تن و در اردیبهشت ۲ میلیون و ۵۸۰ تن گوشت مرغ در استان تولید شده که کمبودی را نسبت به سال گذشته نشان نمی‌دهد.
رییس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری مهمترین عامل کمبود گوشت مرغ در بازار استان را خروج مرغ اعلام کرد و گفت: بخشی از تولیدات استان به سبب اختلاف قیمت به استان‌های دیگر قاچاق می‌شود و یا با قطعه‌بندی مرغ به چند برابر قیمت در بازار استان و سایر استان‌های همجوار به فروش می‌رسد.

نظارت بر بازار مرغ تشدید شده است 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در نشست کارگروه ستاد تنظیم بازار این استان بروز تخلفات در بازار مرغ استان را ناچیز دانست و گفت: تخلفاتی که در این رابطه کشف شده است مربوط به تخلف ۱۲ واحد مرغداری با ۱۰ میلیارد تومان تخلف و ۷۲ واحد مرغ‌فروشی با ۶۰۰ میلیون تخلف بوده است.

سجاد رستمی تصریح کرد: در حالی که باید روزانه ۸۰ تن مرغ در استان کشتار و عرضه شود اما در اردیبهشت به طور متوسط روزانه ۵۳ تن و در خرداد روزانه ۵۴ تن کشتار شده است که همین موضوع شکافی بین عرضه و تقاضا ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه عرضه مرغ در استان با نظارت شدید همراه است، اظهار داشت: اینکه عنوان می‌شود مرغ از استان خارج می‌شود و در حوزه عرضه تخلفات وجود دارد درست نیست چرا که تمام ظرفیت بازرسی این سازمان در خدمت نظارت بر بازار عرضه مرغ به کار گرفته شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری همچنین به تلاش‌ها برای دریافت سهمیه مرغ منجمد نیز اشاره کرد و گفت: تنها مجوز ۲۰ تن مرغ منجمد به استان داده شد که نتوانست در پاسخگویی به نیازهای موجود موثر واقع شود.

راه‌اندازی سامانه رهتاب در استان

رستمی پیشنهاد داد تا سامانه‌ای موسوم به رهیاب برای نظارت بر بازار تولید و عرضه گوشت مرغ در استان راه‌اندازی شود.

وی ادامه داد: بر اساس این سامانه روند تولید گوشت مرغ از مرغداری تا فروشگاه به طور دقیق مشخص است و از تخلفات این حوزه به طور کامل جلوگیری می‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بر اساس این سامانه عرضه مرغ به متقاضان تنها با ارائه کارت ملی امکانپذیر است.

ضرورت جلوگیری از خروج مرغ از استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست تفاوت قیمت مرغ را عامل قاچاق آن به استان‌های همجوار دانست و گفت: برخی از کارشناسان عقیده دارند که اگر قیمت مرغ افزایش یابد از خروج آن جلوگیری می‌شود.

الله‌کرم نصیری با بیان اینکه در نظارت و بازرسی بر بازار مرغ استان باید موفقیتی حاصل شود، اظهار داشت: باید در این خصوص تلاش بیشتری انجام گیرد و نظارت‌ها چند برابر افزایش یابد.

وی با بیان اینکه باید گوشت مرغ به وفور در بازار عرضه شود، افزود: وجود التهاب در بازار مرغ استان پذیرفتنی نیست و دستگاه‌های متولی باید بیش از پیش همکاری و هماهنگی داشته باشند.

تولید و عرضه مرغ در استان برنامه‌ریزی شده باشد

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با انتقاد از نبود برنامه برای عرضه و تولید مرغ در استان، اظهار داشت: نخستین اقدام برای ساماندهی بازار تدوین برنامه عملیاتی است.

اقبال عباسی افزود: باید بپذیریم که در مدیریت بازار مرغ در استان ضعف‌هایی وجود داشته و مهمترین راهکار برای رفع آن برنامه‌ریزی هدفمند است.

وی در خصوص راه‌انداری سامانه رهتاب در استان نیز گفت: اگرچه سامانه قابل قبولی است اما باید در وهله اول تلاش کرد تا مرغ به وفور در استان عرضه شود تا دیگر نیازی به راه‌اندازی این سامانه نباشد.

استاندار چهارمحال و بختیاری تشدید نظارت‌ها از مرغداری تا کشتارگاه و فروشگاه را خواستار شد و اظهار داشت: اگر این فرایند به درستی کنترل شود با مشکلی مواجه نمی‌شویم.

عباسی با ورود مرغ سبز به استان موافقت کرد و گفت: می‌توان بخشی از نیاز را از طریق ورود مرغ به استان تامین کرد اما میزان آن باید به طور دقیق مشخص شود.

مدیریت بازار مرغ استان نیازمند مدیریت کارآمد است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با بیان اینکه نبود گوشت مرغ در بازار و صف‌کشی مردم زیبنده نیست، تصریح کرد: باید با تلاش شبانه‌روزی مسئولان این موضوع مدیریت شود.

عبدالرضا علی‌محمدی افزود: برنامه‌ریزی خوبی در خصوص عرضه گوشت مرغ در استان انجام نشده است در حالی‌ که استان این ظرفیت را دارد که علاوه‌بر تامین نیاز خود به استان‌های دیگر نیز صادر کند.

وی خاطر نشان کرد: باید گوشت مرغ به وفور در استان وجود داشته باشند تا مردم به هر میزان که نیاز دارند تهیه کنند و شاهد برچیده شدن صف‌ها باشیم.

به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha