شیراز  شهر ادب، این بار در کانون توجه داستان‌نویسان

شیراز- ایرنا- شیراز همواره نزد شاعران ایران و گاهی جهان، کانون توجه بوده و سروده‌های آنان درباره شیراز مشهور است؛ علاقه به این شهر در داستان نویسی نیز وجود داشته که برخی از داستان‌ها در کتاب «شیراز، یک شهر، سی و یک داستان» نمود یافته است.

محمد کشاورز ، گردآورنده کتاب «شیراز، یک شهر، سی و یک داستان» در مقدمه این اثر نوشته است: مبنا بر این قرار گرفت که مجموعه ای داستان با محوریت شهر شیراز از نویسندگان معاصر ایران انتخاب شود؛شیراز به عنوان یک کلان شهر مکان و محور رویدادهای همه سی و یک داستان این کتاب است.
کشاورز که خود از نویسندگان مشهور ایران است همچنین بیان کرده که پیداست کلان شهر شیراز زنده تر و پویا تر از آن است که بشود با تعداد محدودی داستان، تصویری همه جانبه از آن به دست داد.
این نویسنده همچنین در مصاحبه هایش گفته است که منظور از تدوین این کتاب توجه به عنصر مکان در داستان است یعنی مکان به داستان هویت می بخشد که در این کتاب، شهر شیرازا کانون این داستان هاست.
با استناد به این مقدمه و بررسی داستان های کتاب " شیراز، یک شهر، سی و یک داستان"مشخص می شود که تلاش های گردآورنده این کتاب تا حدی برای رسیدن به هدف یعنی تمرکز کانونی داستان ها بر مکانی به نام شیراز تاحدی محقق شده است.
نگاهی به داستان های این کتاب نشان می دهد موضوعات برخی داستان ها را می توان در هر شهری سراغ گرفت و اگر به جای شیراز مثلا در رشت، تبریز، داراب، ... واقعه رخ دهد، خللی در موضوع پیش نمی آید.
برخی دیگر از داستان ها را حتی می توان بدون اینکه به مکان خاصی اشاره کرد، تعریف کرد و لازم نیست مکانی برای واقعه متصور شد.
یکی از داستان های این کتاب، محل وقوعش در شهری دیگر است و نسیمی از شیراز بر این داستان وزیده است. 
با این حال نیمی از داستان های این مجموعه، پیوند ناگسستنی با محل وقوع خود یعنی شیراز دارند.       
این کتاب براساس اعلام برخی کتابفروش های شیراز که با ایرنا مصاحبه کردند، با استقبال مواجه شده است و گفته شده چه بسا به چاپ دوم هم برسد. اگر چاپ دوم این مجموعه داستان مدنظر باشد به نظر می رسد باید اشتباهات چاپی آن رفع شود.
همچنین برخی واژگان در داستان ها نیاز به توضیح و معنی کردن دارد که معانی باید در پایین صفحه یا به صورت پیوست درج شود.
بهتر است در چاپ یا چاپ های بعدی کتاب ، عکس نویسنده هر داستان و شرح کوتاهی از زندگی او در آغاز هر داستان آورده شود.  
همانگونه که محمد کشاورز گردآورنده کتاب نوشته است شاید نیاز باشد داستان های بیشتری از شهر شیراز اضافه شود که در این صورت فراخوان همگانی برای این کار لازم است.
این کتاب را انتشارات نیلوفر با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه منتشر کرده اند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha