ویژه برنامه «از تبار قلم» در شهرکرد برگزار شد

شهرکرد - ایرنا - آیین معرفی نویسندگان بومی استان‌ها که روز شنبه با عنوان «از تبار قلم» برگزار شد با تحلیل از قاسم فتاحی نافچی نویسنده و تاریخ‌دان چهارمحال و بختیاری پایان یافت.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سرپرست امور کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری در این آیین که به صورت هم‌زمان در استان‌های بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد نیز برگزار شد، گفت: صاحبان قلم و اندیشه، حیات معنوی خود را با آثاری که برجای می‌گذارند، ابدی می‌کنند.

احمد فرهادی از قاسم فتاحی به عنوان یکی از مورخان و نویسندگان فعال چهارمحال و بختیاری یاد کرد و افزود: اندیشه تاریخی و نوشته‌هایی که با این محتوا به چاپ می‌رسد از جایگاه ارزشمندی میان علوم انسانی برخوردار است و کسانی که در این راه قدم بر می‌دارند بزرگی کارشان در تمامی ادوار باقی خواهد ماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این برنامه فرهنگی، برگزاری آیین تجلیل از نویسندگان و معرفی آثار آن‌ها را اقدامی ارزشمند خواند و تصریح کرد: در صورتی که موازی‌کاری‌ها در حوزه فرهنگی به ویژه کتاب و کتاب‌خوانی به سمت تعامل و هم‌افزایی پیش برود می‌توان برای حمایت از نویسندگان و مولفان بومی برنامه‌ریزی بهتری را در نظر گرفت.

ابراهیم شریفی افزود: معرفی افراد توانمند در حوزه نویسندگی و آثار آن‌ها در استان‌های کمتر برخوردار اقدامی است که به الگوسازی فرهنگی برای نسل جوان کمک خواهد کرد و زمینه لازم را برای ترویج هر چه مطلوب‌تر نویسندگی و علاقه‌مندی به کتاب فراهم می‌کند.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری نیز با گرامیداشت یاد حمید علیدوستی نویسنده برگزیده نوزدهمین جشنواره قلم زرین که مدتی قبل در اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت، یادآور شد: تجلیل از نویسندگان و هنرمندان اثرگذار معاصر در زمان حیات آن‌ها اقدامی ستودنی است که لازم است برای تداوم آن برنامه‌ریزی شود.

حجت‌الله شیروانی افزود: پاسداشت ذخایر ادبی و فرهنگی باید در هر زمانی انجام شود چراکه این افراد برای تدوین و نگارش آثارشان زحمات بسیاری را متقبل شده‌اند و هرگونه قدردانی از آن‌ها قدمی برای توسعه فرهنگی جامه است.

به گزارش ایرنا، در این ویژه‌برنامه، علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهدای لوحی از خدمات فرهنگی قاسم فتاحی نافچی نویسنده و تاریخ‌دان چهارمحال و بختیاری تجلیل کرد.

قاسم فتاحی نافچی متولد ۱۳۴۵ و دانش‌آموخته مقطع دکتری تاریخ اسلام است. وی تاکنون ۶ عنوان کتاب در حوزه تاریخ و فرهنگ تالیف و به چاپ رسانده است که «چهارمحال و بختیاری در عصر زندیه»، «چهارمحال و بختیاری در عهد افشاریه»، « استان شناسی چهارمحال و بختیاری»،«با حسین (ع) از مدینه تا کربلا»، « انقلاب اسلامی به روایت زنان چهارمحال و بختیاری» و کتاب‌ ۲ جلدی « تاریخ انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری» از این جمله کتاب‌ها است.

وی همچنین تاکنون موفق به انتشار ۴۲ مقاله شده است و ۳۸ سخنرانی و چهار طرح پژوهشی را نیز در کارنامه علمی خود دارد.

پژوهشگر برتر چهارمحال و بختیاری، معلم نمونه کشوری، عضویت در انجمن ایران‌شناسی کشور و رییس گروه محتوای آموزشی کتاب‌های آموزش‌وپرورش از دیگر افتخارات علمی قاسم فتاحی نافچی به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha