"عبدالله جواری" استادی هم خوش‌اخلاق و هم خوش‌نویس

کرمانشاه – ایرنا – با ۲ دست بر سینه به استقبال مهمان می‌آید و برای پذیرایی از آنها سر از پا نمی‌شناسد؛ این آرامش و مناعت طبع است که باعث شده استاد «عبدالله جواری» را در ابتدا خوش‌اخلاق بدانیم و بعد خوش‌نویس.

کمتر کسی است با استاد جواری برخورد کرده باشد و مجذوب اخلاق، رفتار و تواضع این هنرمند کرمانشاهی نشده باشد؛ مجموعه این خوبی‌ها در کنار هنر فاخر خوش‌نویسی از او شخصیتی منحصر به فرد ساخته که امروز همه کرمانشاهیان به آن افتخار می‌کنند و می‌بالند.

کرمانشاه از دیرباز در هنر خوش‌نویسی سابقه درخشانی داشته و دارد؛ نقش و تاثیرگذاری «میرزارضا کلهر» بر خوش‌نویسی کشور را کسی انکار نمی‌کند و تا زمان معاصر هم که هنر مرحوم «آیت‌الله نجومی» زبانزد بود.

 اما بدون شک هنر خوش‌نویسی در کرمانشاه مدیون استاد جواری است و در واقع حرکت جدی و هدفمند این هنر در کرمانشاه از سال ۶۰ آغاز شد که استاد جواری همزمان با دریافت مدرک ممتاز خوش‌نویسی خود، انجمن خوش‌نویسان استان را تاسیس کرد و تا به امروز توانسته با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های متعددی، اساتید و هنرجویان فراوانی را در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کند.

"عبدالله جواری" استادی هم خوش‌اخلاق و هم خوش‌نویس

روز دوشنبه و به پاس سالها خدمت بدون چشمداشت این هنرمند در عرصه خوش نویسی و کسب افتخارات بسیاری برای کرمانشاه، آیین تجلیلی با حضور مجموعه مدیران اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تیم رسانه‌ای خبرگزاری ایرنا در منزل شخصی استاد جواری برگزار شد.

زندگینامه استاد عبدالله جواری کرمانشاهی

عبدالله جواری کرمانشاهی از خوشنویسان بنام و معاصر کرمانشاهی است که سال ۱۳۳۵ در محله «برزه دماغ» کرمانشاه به دنیا آمد؛ وی نخست هنر خوشنویسی را نزد «میرزا آقا کریمی» آغاز و سپس دوره تکمیلی آن را نزد مرحوم «آیت الله نجومی» (ره) چهره ماندگار جهان اسلام، ادامه داد.

کیخسرو خروش، اردشیر اکبری و استاد امیر خانی دیگر اساتید خوشنویسی بودند که استاد جواری نزد آنان تلمذ کرد و هم اکنون وی از اساتید برتر خوشنویسی کشور بوده و شاگردان زیادی نزد وی، هنر ارزشمند خوشنویسی را فراگرفته اند.
از جمله فعالیت های این پیشکسوت کرمانشاهی می توان به کتابت شاهنامه، مناجات نامه شهدای کرمانشاه، منتخب دیوان شمس، دیوان محتشم کاشانی، دیوان وحدت کرمانشاهی، دیوان حافظ و مقاله سیری در هنر خوشنویسی کرمانشاه اشاره کرد.

استاد جواری در سال ۱۳۶۰ توانست مدرک ممتاز خوشنویسی را دریافت کرده و در سال ۸۶ نیز موفق به اخذ درجه استادی شد؛ این خوشنویس کرمانشاهی در هنر تذهیب نیز سر رشته داشته و در خط شکسته نزد استاد  «یدالله کابلی»، در خط ثلث و نسخ در محضر آیت الله نجومی و استاد «میرزا احمد زنجانی» آموزش دیده و هنر تذهیب و نگارگری را نیز از استاد «اردشیر مجرد تاکستانی» آموخت.

استاد جواری در طول مدت فعالیتش نمایشگاه های متعدد داخلی و خارجی برپا کرده که از آن جمله می توان به نمایشگاه هایی در کشورهای پاکستان و فرانسه اشاره کرد؛  وی از سال ۱۳۶۰ انجمن خوشنویسان کرمانشاه را تاسیس کرد و تا به امروز مسئولیت این انجمن را برعهده دارد.

"عبدالله جواری" استادی هم خوش‌اخلاق و هم خوش‌نویس

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha