۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۱۷
کد خبرنگار: 1936
کد خبر: 84432820
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مدیرمیراث فرهنگی: پرونده «منظر تاریخی همدان» برای ثبت جهانی تکمیل شد

همدان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی همدان» تکمیل شده و برای ترجمه و ارسال به یونسکو تحویل وزارتخانه شده است.

به گزارش ایرنا، علی مالمیر روز سه شنبه در سفر یک روزه به تویسرکان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همدان یگانه کاندید ثبت جهانی «منظر تاریخی همدان» در ایران است اظهار داشت: ترکیب سایت باستانی تپه هگمتانه، بافت تاریخی شهر و بازار قدیمی پرونده ای با عنوان «منظر تاریخی همدان » تشکیل داد که برای نخستین بار میراث فرهنگی به دنبال ثبت جهانی آن است. 

وی ادامه داد: این عرصه هسته اصلی شهر است که شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی شهر است که در قالب  «منظر تاریخی همدان» برای ثبت جهانی آماده‌ شد. 

مالمیر افزود: در کنار ثبت جهانی منظر تاریخی همدان، ثبت ۲ کاروانسرای فرسفج و تاج آباد نیز در دست پیگیری است. 

همدان پیشتاز در توسعه گردشگری 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به آسیب هایی که کرونا به صنعت گردشگری وارد کرد اظهار داشت: همدان در حوزه توسعه زیرساخت های گردشگری پیشتاز بود اما شیوع ویروس کرونا چراغ گردشگری را خاموش کرد.

مدیرمیراث فرهنگی: پرونده «منظر تاریخی همدان» برای ثبت جهانی تکمیل شد

وی با بیان اینکه در حوزه هتل سازی تعداد تخت های استان از یک هزار و ۹۵۳ تخت در سال ۹۲ به چهار هزار و ۲۰۰  تخت رسیده که ۱۱۳ درصد رشد داشته است. 

مالمیر عنوان کرد: با اجرای طرح های در دست اجرا  تعداد تخت های اقامتی استان به پنج هزار و ۳۰۰ تخت می رسد. 

وی تعداد طرح های در دست اقدام را ۴۴۲ طرح شامل صنایع دستی و گردشگری ذکر کرد و افزود: ۳۸۲ طرح از آنها در بخش صنایع دستی و مابقی گردشگری است. 

مالمیر عنوان کرد: تعداد طرح های در دست اقدام ۲ هزار و ۳۰۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با بهره برداری از آنها ۶۰ شغل ایجاد می شود. 

وی با بیان اینکه در سال جاری ۵۷ طرح میراث فرهنگی، صنایع دستی، و سرمایه گذاری به بهره برداری رسید و افزود: این طرح‌ها با اعتبار ۲۳۷ میلیارد ریال افتتاح شد که زمینه اشتغال ۲۳۴ نفر را فراهم کرده است. 

مالمیر خاطرنشان کرد: این طرح ها شامل ۴۲ طرح میراث فرهنگی با ۵۰ میلیارد ریال اعتبار و ۱۳۰ نفر اشتغالزایی بوده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان خاطرنشان کرد: ۹ کارگاه صنایع دستی و فروشگاهی با ۶۴ نفر اشتغال و ۱۴۷ میلیارد ریال اعتبار از دیگر طرحها است. 

به گفته وی، طرح سرمایه گذاری با ۳۰ میلیارد ریال و ۴۰ نفر اشتغال ایجاد شده از دیگر طرح های افتتاح شده، است. 

وی عنوان کرد: سال گذشته ۹۱۰ طرح صنایع دستی با یک هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری و ۲ هزار و ۷۰۰ شغل در استان همدان ایجاد شد. 

گفتنی است امروز سفره خانه سنتی با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال در روستای حاجی آباد تویسرکان نیز بهره برداری شد. 

مدیرمیراث فرهنگی: پرونده «منظر تاریخی همدان» برای ثبت جهانی تکمیل شد

وجود یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی که افزون بر یک هزار مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده و نامگذاری همدان به نام پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بیانگر  استعداد بالای این کهن شهر در بخش گردشگری است. 

آبشار و کتیبه های گنجنامه، تپه باستانی هگمتانه، غارعلیصدر بزرگترین غار آبی جهان، آرامگاه بوعلی سینا، گنبد علویان، بازار سرپوشیده، سرابهای نهاوند، کاروانسرای تاج آباد و آرامگاه استر و مُردخای از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان همدان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha