۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۳۵
کد خبرنگار: 1936
کد خبر: 84486975
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشت کلزا با حمایت ویژه دولت در استان همدان توسعه می‌یابد

همدان-ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان از پیش‌بینی و اعمال سیاست‌های ویژه حمایتی دولت برای توسعه کشت کلزا در این استان خبر داد.

محمد شهرام پرورش روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: کشت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی و موثر در تامین امنیت غذایی مردم، با همکاری مطلوب کشاورزان در مزارع استان توسعه‌ می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: هدف از انجام این کار براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، توسعه سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا به‌ منظور رعایت تناوب زراعی مطلوب در مزارع استان و همچنین تلاش برای کم شدن وابستگی کشور به واردات روغن خوراکی است.

وی با اشاره به مزایای توسعه کشت کلزا در مزارع استان گفت: با توجه به الگوی کشت زراعی استان و نیاز مبرم به تولید محصول گندم و جو بسیار از اراضی همدان همه ساله به کشت این محصول اختصاص می‌یافت که این امر باعث طغیان علف هرزهای و افزایش بیماری لکه برگی در این مزارع بود.

پرورش ادامه داد: در همین راستا به‌ منظور بهبود تناوب زراعی و همچنین کنترل علف‌های هرز علاوه بر توسعه استفاده از بذور اصلاح شده، توسعه کشت گیاه کلزا در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی همدان قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه سطح زیر کشت کلزا در همدان پنج هزار هکتار پیش بینی شده است که سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ هکتار کشت شد.

پرورش گفت: استفاده از ارقام مناسب با شرایط آب و هوایی همدان از جمله راهبردهایی است که برای کشت کلزا دنبال می‌کنیم تا شاهد بیشترین برداشت محصول در هر هکتار باشیم.

وی بیان کرد: کلزا تولید شده در همدان به دلیل استفاده از بذر مناسب و مهارتی که کشاورزان استان طی سال‌هایی اخیر درکشت و مراقبت از مراحل رشد این محصول به دست آورده‌اند،‌ کیفیت مطلوبی دارد.

طرح فراز با ثبت جهانی انگور ملایر قوت بیشتری گرفت

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: اجرای طرح فراز یا همان طرح داربستی کردن باغ‌های انگور از برنامه‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی است که با ثبت جهانی انگور ملایر این طرح قوت بیشتری گرفت.

پرورش عنوان کرد: براساس سند راهبردی توسعه، ۱۲۸ هکتار از اراضی تاکستان‌های استان، طرح فراز انجام شده است. 

وی عنوان کرد: در سال جاری نیز در ۸۸ هکتار از باغ های استان اجرا می شود که در حال حاضر ۲۷ هکتار در حال انجام است. 

به گفته وی سرانه تولید انگور در ایران به ازای هر نفر ۴۵ کیلوگرم، در استان همدان ۲۳۵ کیلوگرم و در منطقه دره جوزان ملایر ۱۱ تن و ۶۶۰ کیلوگرم و یک هزار و ۱۶۶ برابر میانگین جهانی است.

همدان دارنده رتبه دوم مکانیزاسیون کشاورزی 

معاون جهاد کشاورزی همدان  با بیان اینکه سطح مکانیزاسیون در این استان  ۲/۲ اسب بخار است گفت: همدان در مقایسه با میانگین کشوری رتبه دوم کشور را دارا است.

پرورش عنوان کرد: سه هزار تراکتور، یک هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین و ۴۳ شرکت ماشین آلات کشاورزی در همدان وجود دارد. 

توسعه کشت نشائی در همدان 

وی با اشاره به توسعه کشت نشائی در استان همدان، اظهار داشت: توسعه کشت‌های نشائی در استان باعث کاهش ۲ مرحله ای آبیاری محصولات و همچنین افزایش بهره وری شده و در مقابل میزان مصرف آب نیز کاهش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از مزایای دیگر کشت نشائی می توان به کاهش دفعات آبیاری، زودرس کردن محصول، افزایش عملکرد محصول، تراکم مناسب بوته، رسیدن به حد اعلای یکنواختی کشت، کاهش هزینه بذر، نیروی انسانی، هزینه های جاری و استهلاک سیستم‌های آبیاری و عدم انتقال بیماری‌ها و آفات اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین پرورش دهندگانی که از نشاء استفاده می کنند به علت زودرس بودن محصول از قیمت بالای بازار نوبرانه بهره مند می شوند.

پرورش با اشاره به طرح سرشاخه کاری گردو نیز گفت: سرشاخه کاری و اصلاح باغ های گردو طرح مهمی در کشاورزی استان همدان است که در حوزه کشاورزی انجام شد.

به گفته وی، شهرستان تویسرکان با برخورداری از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ‌ گردو و تولید سالیانه حدود ۱۷ هزار تن محصول مرغوب و باکیفیت در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.

وی با بیان اینکه همدان یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است، افزود: این استان با وجود داشتن ۲.۱ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: بخش کشاورزی ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی استان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی  این استان دارای ۱۱۷ هزار بهره بردار است، یادآور شد: ۶۹۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیرکشت محصولات زراعی و باغی است.

پرورش افزود: همچنین بخش کشاورزی همدان ۵.۴ درصد از تولیدات و ۴.۳ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: ۲۹۳ هزار هکتار از اراضی استان آیش است و سالانه نزدیک به ۹.۴ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

وی بر جایگاه مهم همدان در تولید محصولات اساسی زراعی، باغی و دام و طیـــور در سطح کشور تاکید کرد و گفت: همدان دارای تولید سالانه حدود ۴۰۶ هزار تن انگور، ۵۴ هزار تن گردو، ۹۲۰ هزار تن سیب زمینی، ۵۰ هزار تن سیر، ۳۴۰ هزار تن جو و ۱۵ هزار تن گیاهان دارویی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha