فعالان محیط زیست مقابل بزرگترین پالایشگاه نفتی در انگلیس تحصن کردند

لندن - ایرنا - فعالان زیست محیطی در ادامه اعتراضات خود به تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین مقابل یکی از بزرگترین پالایشگاه نفتی در انگلیس تحصن کرده و ورودی آن را در نخستین ساعات کاری امروز (پنجشنبه) مسدود کردند.

به گزارش ایرنا، اعضای بزرگترین گروه زیست محیطی انگلیس موسوم به «قیام علیه انقراض» قایق صورتی رنگ معروف خود را که روی آن عبارت «همین حالا اقدام کنید» نوشته شده، سر راه ورودی پالایشگاه شرکت «اکسان موبیل» در شهر «ساوت‌همپتون» قرار دادند.

آن‌ها همچنین پارچه نوشته‌هایی را نصب کردند که روی آن ها نوشته است «وضعیت اضطراری آب و هوایی» و «سوخت‌های فسیلی آینده‌ای ندارد». در این حرکت اعتراضی دو نفر از ورزشکاران اسبق تیم المپیک انگلیس نیز حضور داشتند.

این تظاهرات درست سه روز پیش از شروع اجلاس بین‌المللی آب و هوایی گلاسکو برگزار می‌شود که قرار است رهبران جهان و مقامات ارشد نهادهای بین‌المللی درباره ادامه حیات موافقتنامه زیست محیطی ۲۰۱۵ پاریس که در آن کشورها متعهد به کاهش دمای جهانی هوا به میزان درجه سانتیگراد کمتر شدند، بحث و تبادل نظر کنند.

معترضان از دولت محافظه‌کار "بوریس جانسون" می‌خواهند تا از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی دست بکشد. این درحالیست که به‌گفته آن‌ها، روزانه ۲۷۰ هزار بشکه نفت در پالایشگاه اکسان موبیل شهر ساوت‌همپتون تولید می‌شود که ۲۰ درصد سوخت مصرفی در انگلیس را تامین می‌کند.

اعضای گروه قیام علیه انقراض که خواهان رسیدگی فوری به وضع محیط زیست هستند پیشتر در اقداماتی مانند بستن خیابان منتهی به پارلمان، چسباندن خود به قطارهای شهری و امثال آن، در رفت و آمد شهری اختلال ایجاد کردند. حتی برخی از آنان خود را به نرده منزل رهبر سابق حزب کارگر قفل و زنجیر کردند.

این گروه علاوه بر اعلام رسمی وضع اضطراری، خواستار آن هستند که دولت انگلیس از طریق تصویب قوانین الزام‌آور، افزایش روزافزون دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۲۵میلادی به صفر برساند. آن‌ها می‌گویند شرکت‌های تجاری در لندن ۱۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را به لحاظ مالی تامین می‌کنند.

گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی یکی از نتایج مخرب صنعتی شدن کشورها و افزایش تولید گازهای گلخانه ای است که کشورها را از دهه ۷۰ میلادی (متعاقب کنفرانس استکهلم) و دهه ۹۰ (کنفرانس ریو) بر آن داشته است نسبت به موضوعات زیست محیطی با اهمیت بیشتری برخورد کرده و در قالب پیمان های زیست محیطی نظیر کنوانسیون چتری (کادر) ملل متحد پیرامون تغییرات آب و هوایی ۱۹۹۲ و پیمان پاریس ۲۰۱۵ با متعهد کردن کشورها گامی در جهت مهار میل افسارگسیخته کشورها به توسعه و توجه دادن به هنجارهای زیست محیطی بردارند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اخیرا هشدار داد که جهان همچنان در مسیر فاجعه بار افزایش دمای زمین به ۲.۷ درجه سانتیگراد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha