۲ آذر ۱۴۰۰، ۹:۲۸
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84551850
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گل به خودی مسئولان در روزهای نیمکت نشینی ورزش کارمندان

همدان- ایرنا- کم توجهی برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی به ورزش کارمندان و ترغیب آن‌ها به فعالیت بدنی نه تنها منجر به چاقی و افزایش وزن نیروی انسانی حوزه‌های مختلف اداری شده بلکه راندمان کاری آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایرنا، این روزها معضل چاقی و اضافه وزن در بین کارکنان دستگاه‌های اجرایی ناشی از کم تحرکی و پشت میز نشستن‌های طولانی مدت رایج است و مشکلات جسمانی را برای آنان ایجاد کرده است.

این بی‌توجهی عوارض ناشی از بی‌تحرکی و نشستن مداوم روی صندلی نظیر دردهای کمر و عضلانی و مهمتر از آن چاقی بی‌رویه را همراه خواهد داشت و به ‌تدریج تغییرات نامناسبی را در وضعیت قامت و تناسب افراد ایجاد می کند.

حتی برخی از کارمندان که فرصت فعالیت بدنی خارج از ساعات اداری را ندارند، عادت به رژیم‌های پزشکی را رویه زندگی روزمره خود قرار داده و به مصرف قرص و دارو تمایل پیدا کرده اند.

شورایی که سیاستگذار نبود

در سال‌های اخیر اگرچه شورای سیاستگذاری ورزش همگانی چند جلسه با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی تشکیل جلسه داد و در آن به توسعه ورزش در بین کارکنان نیز پرداخته شد، اما به مصوبات این نشست ها هرگز جامه عمل پوشانده نشد.

الزام به برگزاری ورزش صبحگاهی کارکنان، انجام همایش‌های پیاده روی خانوادگی درون سازمانی، مشارکت در برگزاری برنامه‌های ورزشی عمومی براساس تقویم سالانه ورزش‌های همگانی و مسابقات داخلی از جمله پیشنهادهای ارایه شده بود که هیچ گاه عملیاتی نشد.

در واقع این شورا بیشتر مانور تبلیغاتی بود و اغلب آمارهای ارایه شده از سوی دستگاه‌های اجرایی و مدیریت شهرستان‌ها با واقعیت همخوانی نداشت.

شورای سیاستگذاری ورزش همگانی نتوانست نقش محوری در توسعه و رونق ورزش در عرصه‌های مختلف داشته باشد تا اینکه شیوع کرونا بهانه بسیار خوبی شد تا تمامی مصوبات و برنامه‌ها بایگانی شود.

۵۰هزار کارمند و غریبگی مسئولان با ورزش

بر اساس آخرین آمارهای موجود بیش از ۵۰ هزار کارمند در دستگاه‌های اجرایی استان همدان با ردیف‌های شغلی مختلف فعالیت دارند.

با این وجود برنامه منسجمی از سوی ادارات در توسعه ورزش همگانی شکل نگرفت و حتی در برخی نهادهای دولتی بودجه‌ای برای ورزش اختصاص نیافت.

سال‌ها سپری شده و هنوز برنامه منسجمی برای توسعه ورزش کارکنان دولت اجرایی نشده و به چند برنامه جزیی بسنده شده‌ است حتی زمزمه‌های سه شنبه‌های بدون خودرو که قرار بود به تصویب برسد نیز نتیجه بخش نبود تا پشت میز نشین ها همچنان به این رویه ادامه بدهند.

این در حالی است که تیرماه سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد مشترک سازمان های امور اداری و استخدامی کشور، تربیت بدنی و برنامه و بودجه آیین‌نامه چگونگی توسعه و تعمیم ورزش کارمندان دولت به تصوب رسید.

مدیران برای حمایت از ورزش کارکنان ملزم به حمایت شوند

سرپرست هیات ورزش‌های همگانی همدان در این باره گفت: انتظار داریم استاندار همدان مدیران دستگاه‌های اجرایی را ملزم به حمایت از ورزش کارکنان و حضور آن‌ها در عرصه‌های همگانی و قهرمانی کند.

«هادی سبزواری» افزود: برخی از مدیران ادارات با ورزش بیگانه هستند و بودجه‌ای را اختصاص نمی‌دهند در حالیکه اغلب استان‌ها علاوه بر حمایت از ورزش کارکنان، حضور آن‌ها در مسابقات استانی و ملی را مورد تشویق قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: هزینه کردن در ورزش کارکنان سرمایه گذاری برای ارتقا سلامت و جسم آن‌هاست و نه تنها کیفیت بهره وری و عملکرد کاری دستگاه‌های اجرایی در خدمت به مردم را افزایش می‌دهد بلکه در وضعیت روحی و روانی این قشر تاثیر بسیار مثبت خواهد داشت.

هزینه کردن در ورزش کارکنان سرمایه گذاری برای ارتقا سلامت و جسم آن‌هاست و نه تنها کیفیت بهره وری و عملکرد کاری دستگاه‌های اجرایی در خدمت به مردم را افزایش می‌دهد بلکه در وضعیت روحی و روانی این قشر تاثیر بسیار مثبت خواهد داشت.

سبزواری با اشاره به اینکه روزانه ۲۰ دقیقه ورزش موظفی کارکنان باید به طور جدی‌تری دنبال شود، خاطرنشان کرد: نگرش مدیران اجرایی به ورزش کارکنان باید حمایتی باشد به خصوص اینکه مسابقات کارکنان دولت همه ساله به صورت انتخابی شهرستان و استان برای حضور در مسابقات کشوری برگزار می‌شود و باعث تاسف است برخی مدیران هزینه تیمداری را تقبل نمی‌کنند.

ورزش روزانه کارمندان ضروری است

وی با تاکید بر اینکه افزایش ورزش در برنامه روزانه و اوقات فراغت کارکنان مستلزم حمایت و توجه بیشتر مدیران است، یادآور شد: در زمینه ورزش کارمندان دولت و سازمان‌ها قوانین خوبی وجود دارد اما نیازمند اجرای بهتر از سوی مدیران ارشد نهادهاست که ورزش را به عنوان عنصری مهم در فعالیت روزانه کارکنان در نظر بگیرند.

سرپرست هیات ورزش‌های همگانی همدان توجه به ورزش خانواده‌های کارکنان را نیز با اهمیت خواند و افزود: برای افراد خانواده باید سرانه ورزش و برنامه اوقات فراغت تعریف شود تا بتوانیم شاهد روی‌آوری آنان به فعالیت‌های جسمی حرکتی باشیم.

سبزواری با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی کارکنان دولت همدان در ۹ رشته ورزشی گفت: مسابقات در ۲ بخش بانوان و آقایان برگزار می‌شود که آقایان در رشته آمادگی جسمانی، بدمینتون، تنیس روی میز، شنا، دارت، طناب کشی، فوتسال، والیبال و مینی گلف و بانوان در رشته آمادگی جسمانی، بدمینتون، تنیس روی میز، شنا، دارت، طناب کشی، والیبال و مینی گلف به رقابت خواهند پرداخت.

وی افزود: این رقابت‌ها به صورت متمرکز و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و تیم‌ها و نفرات برتر بهمن ماه به مسابقات کشوری اعزام می‌شوند.

حامی توسعه ورزش همگانی در بین کارمندان هستم

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار کارمند در دستگاه‌های اداری این استان اشتغال دارند که باید ورزش همگانی برای آنان فعال شود.

«حمید سیفی» اظهار داشت: توسعه و ترویج ورزش همگانی در بین قشر کارمند ضروری است که باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی به صورت منظم و سازماندهی شده انجام شود و ما نیز حامی آنها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تشویق کارمندان به فعالیت در ورزش همگانی با هدف ارتقا سطح سلامت و تندرستی مهم است که باید نسبت به برنامه ریزی منسجم و زمانبندی شده اقدام شود.

سیفی با بیان اینکه ورزش همگانی همدان در سطح کشور پیشتاز است، گفت: ظرفیت بسیار مطلوبی در ورزش همگانی همدان وجود دارد و باید در راستای توسعه هرچه بیشتر آن تلاش شود.

وی افزود: ورزش همگانی یکی از اولویت‌های مهم برای حفظ سلامت عمومی جامعه است و براین اساس تمامی اماکن ورزشی دولتی استان همه روزه از ساعات اولیه صبح به صورت رایگان در اختیار مردم قرار دارد البته این مهم در حال حاضر به واسطه شیوع ویروس کرونا به حالت محدود در آمده اما پس از پایان بیماری کرونا فعالیت‌های عمومی سالن‌ها با ظرفیت انبوه از سر گرفته می‌شود.

وی اظهار داشت: در راستای توسعه ورزش همگانی برنامه‌های مختلفی با بهره گیری از منویات رهبر معظم انقلاب و همچنین راهکارهای علمی و ابلاغی از سوی وزارت ورزش و جوانان در دستور کار قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha