۲۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84573242
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نسبت تخت بیمارستانی به پرستار در کردستان از متوسط کشوری بالاتر است

سنندج- ایرنا- رییس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه نسبت تخت بیمارستانی به پرستار در کردستان از متوسط کشوری بالاتر است گفت: براساس شاخص استاندارد کشوری ضریب تخت به پرستار ۱.۸ و متوسط آن در کشور ۰.۹ و در استان ۱.۱ است.

به گزارش ایرنا، حیدر ایزدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سنندج اظهار داشت: نسبت پرستار به تخت‌های بیمارستانی در کردستان در مقایسه با میانگین کشوری بدون در نظر گرفتن نوع رابطه استخدامی وضعیت مطلوبی دارد.

وی ادامه داد: دلیل بالا بودن نسبت پرستار به تخت در استان در مقایسه با کشور، نوع رابطه استخدامی آنهاست که در استان بیشتر پرستاران از جمله نیروهای موقت هستند.

وی افزود: ۲ هزار و ۶۷۳ پرستار شامل ۳۱۵ کارشناس اتاق عمل، ۲۶۵ کارشناس هوشبری و ۲۵۴ کمک پرستار و کمک بهیار در مراکز درمانی استان مشغول ارائه خدمات هستند.

رییس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره رده های پرستاری به تعداد کم فارغ التحصیلان بومی در رشته هوشبری و اتاق عمل گفت: مدیریت پرسنلی در این زمینه برای بعضی شهرستان‌های استان سخت است کمبود کمک پرستار یکی دیگر از مشکلات حوزه پرستاری به شمار می رود.

ایزدی افزود: اقدامات خوبی در زمینه فراهم کردن امکان جذب نیروها به صورت شرکتی تا پایان سال انجام می‌شود که اگر به سر انجام برسد اتفاق مبارکی در این زمینه خواهد بود.

رییس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان،  مشکلات و مطالبات حوزه پرستاری را به۲ دسته تقسیم کرد و گفت: مطالبات ملی و استانی از جمله این دغدغه‌ها است مطالبات ملی شامل اجرای سریع قانون تعرفه گذاری پرستاری، تخصیص فوق‌العاده خاص برای همکاران، اجرای کامل قانون ارتقای بهره وری، عملیاتی نمودن مشاغل سخت و زیان آور برای حوزه پرستاری و بهره‌مندی از این مزایا  است.

ایزدی در زمینه مطالبات استانی به مشکل معوقاتی که این حوزه را دچار عقب ماندگی کرده و متاثر از  عدم درآمدهای دانشگاه ناشی از شیوع کرونا است اشاره کرد و گفت: بیشترین مطالبه همکاران در زمینه تاخیر در پرداخت معوقات است همچنین  فراهم کردن بستر ایمن برای ارائه خدمات در مراکز درمانی استان  به ویژه در بخش های پر ازدحام از دیگر این مشکلات است که تمهیدات لازم در شرف انجام و عملیاتی شدن است.

وی در ادامه به سایر مشکلات حوزه درمان از جمله ساختاری، تجهیزاتی و حفاظتی در مراکز درمانی و اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پرستاری وعده داده‌اند که در قالب بسته‌های حمایتی فوق العاده خاص و تبدیل قانون ایثارگری از تبدیل وضعیت شاغلان در بخش‌های کرونا و پلکانی شدن حقوق فعالان این عرصه از جمله نیروهای طرحی، شرکتی و قراردادی حمایت شود که امیدواریم بزودی عملیاتی شود.

ایزدی با اشاره به نوع رابطه استخدامی و مشکلات این حوزه اضافه کرد: یک عقب ماندگی مزمن در چارت و پست سازمانی در حوزه پرستاری وجود دارد به گونه ای که حدود ۳۵ درصد نیروی انسانی در حوزه پرستاری را متعهدین به خدمت یا همان نیروهای طرحی به خود اختصاص داده اند و لذا  می‌طلبد دانشگاه در این حوزه برنامه ای کوتاه مدت یا میان مدت برای جبران این عقب ماندگی پیش‌بینی کند.

رییس اداره پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: حرفه پرستاری بر مبنای مراقبت از بیمار طراحی و تشکیل شده اما  علاوه بر آن  پرستار در نقش‌های مختلف از جمله مدیریتی، کارشناسی، آموزشی، حمایتی، هماهنگ کننده، نظارت و کنترل بر فرایندهای درمانی انجام وظیفه می کند  و به جرات می‌توان گفت که پرستار رکن اصلی مراکز درمانی است.

سالروز میلاد حضرت زینب(س) به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha