۲۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۴
کد خبرنگار: 2087
کد خبر: 84578059
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پوشش باغ‌های استان سمنان تنها راه جلوگیری از سرمازدگی است

شاهرود-ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) گفت: حفاظت، پوشش و ایجاد سایه‌بان برای باغ ها، بهترین راهکارها برای جلوگیری از سرمازدگی و خسارت ناشی از آن است.

به گزارش ایرنا، احمد دزیانیان روز چهارشنبه در همایش تحلیل وضعیت موجود و چشم انداز توسعه باغ های استان سمنان که به مناسبت هفته پژوهش با حضور محققان، کارشناسان و بهره برداران کشاورزی استان سمنان در سالن اجتماعات پردیس آموزشی و ستاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان برگزار شد، افزود: سرمازدگی بر اثر تغییرات اقلیمی و تنش های محیطی ناشی از آن به خصوص در شهرستان شاهرود یکی از مهمترین مواردی است که محققان  مقابله با آن را در دستور کار خود قرار داده اند.

وی با بیان اینکه از سال ۸۸ طرحی در زمینه دستیابی به ژنوتیپ های مقاوم به سرمای دیررس بهاره در این مرکز اجرا شد، ابراز کرد: در کنار همه روش هایی که مورد مطالعه قرار گرفت محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از سایه بان هم در مبارزه با تگرگ نتیجه بخش بود و حرارتی محدود نیز  در جلوگیری از سرمازدگی موثر است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان به وجود ۱۶۰ رقم زردآلو در مجموعه این مرکز اشاره کرد و گفت: از یکهزار و ۵۰۰ ژنوتیپ این محصول که در مرکز تحقیقات کشاوری استان تولید شد،۱۲ رقم نسبت به سرمازدگی مقاومت نشان داد که در برنامه های اصلاحی پس از پنج سال کاشت، ارقام مورد نظر شناسایی شد و اکنون در مرحله پیوندگذاری و زیاد شدن است.

همچنین دزیانیان با یادآوری اجرای ۴۵ طرح تحقیقاتی و چاپ ۳۱ مقاله در نشریات علمی و پژوهشی از سوی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی در سال جاری اظهار داشت: تهیه نقشه راه چغندر قند و عقد تفاهم نامه همکاری با شرکت قند شاهرود، قرارداد مطالعات توسعه کشت گلخانه ای در استان سمنان، قرارداد مطالعه تناسب اراضی و احداث باغ انگور و همچنین قرارداد مطالعات امکان سنجی کاربردهای ذخیره باطله شرکت زغال سنگ البرز شرقی، طرح های پژوهشی این مرکز در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ به ارزش چهار میلیارد ریال را تشکیل می دهد.

وی یکی از برنامه های مرکز تحقیقات کشاورزی استان را استقبال از ایده های نو در حوزه کشاورزی عنوان و تصریح کرد: ۱۱ شرکت در قالب هسته های فناور در این مرکز استقرار یافتند که از این تعداد ۲ شرکت به دلیل دست یافتن به فناوری به خارج از مرکز تحقیقات منتقل شدند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان اضافه کرد: همچنین در راستای ایجاد و معرفی ارقام و محصولات جدید در الگوی کشت، ارقام وارداتی تمشک در قالب یک طرح با همکاری جهاد کشاورزی در حال مطالعه است.

مزیت های بزرگترین مزرعه زعفران در بسطام

دزیانیان به ایجاد بزرگترین مزرعه زعفران کشور با همکاری بخش خصوصی در ایستگاه تحقیقاتی بسطام نیز اشاره و ابراز کرد: این مزرعه امسال برداشت خوبی داشت و مزیت آن یکپارچه بودن، کشت مکانیزه و آبیاری بارانی بود که سبب شد به نسبت روش های مرسوم بهره وری بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در این طرح بیش از یکهزار تن پیاز از خراسان جنوبی در مرکز تحقیقات کشاورزی کشت شد، افزود: همزمان بسته بندی زعفران و فرآوری محصول که در انحصار چند کشور بزرگ است نیز انجام شد.

دزیانیان با تأکید بر اشتغالزایی این طرح یادآور شد: این مزرعه زعفران تا امروز در مدت سه ماه ۴۰ هزار نفر روز اشتغال ایجاد کرده است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان، پارسال در زمینه جذب دانش آموزان کار و دانش، حایز رتبه برتر کشوری شد. همچنین ۹ رشته مانند گیاهان دارویی و گیاه پزشکی در مقطع کاردانی و یک رشته در مقطع کارشناسی در این مرکز تدریس می شود.

این مرکز در سال ۱۳۴۲ در کیلومتر سه جاده شاهرود- بسطام به عنوان ایستگاه تحقیقات باغبانی مطرح و پس از فراهم شدن مقدمات در سال ۱۳۴۹ فعالیت خود را با هدف تحقیق در زمینه محصولات باغی و زراعی آغاز کرد.

این مرکز ایستگاه‌ های تحقیقات کشاورزی میامی، گرمسار و تحقیقات پسته دامغان راهم زیر پوشش دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha