۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۰
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84583814
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صاحب ‌نظران به تحلیل وضعیت اقتصادی کردستان بپردازند

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان از صاحب نظران و اساتید حوزه اقتصاد استان خواست در خصوص وضعیت تغییرات شاخص قیمت کالاها و نرخ تورم به تحلیل اقتصادی بپردازند.

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی‌کوشا روز دوشنبه در بیستمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان در سنندج بر ارائه جدولی از مقایسه قیمت کالاهای اساسی در استان و مقایسه آن با کشور تاکید کرد و اظهار داشت: با اطلاع از این مهم می توان تعادلی را در عرضه کالاها با قیمت مناسب ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: در ارتباط با بحث تنظیم بازار و تامین میوه شب عید امسال می طلبد ابتدا آسیب شناسی از سال های قبل انجام شود تا با مشخص شدن و اطلاع از مشکلات و موانع گذشته بتوانیم نتیجه بهتری را در سال جاری شاهد باشیم.

 استاندار کردستان به اجرای طرح هوشمند توزیع کالاهای اساسی در استان اشاره کرد و گفت: بی شک هر کار جدیدی آغاز شود مقاومت ها و مشکلاتی ایجاد خواهد شد و در ارتباط با طرح توزیع هوشمند کالاهای اساسی هم به دلیل شناخت اندک مصرف کنندگان و اصناف ممکن است این مشکلات به وجود بیاید.

 زارعی کوشا افزود: هر تصمیمی برای اجرای هر طرحی باید به گونه ای اتخاذ شود که هیچ ابهام و شائبه‌ای در خصوص آن وجود نداشته باشد و در نتیجه آن گروهی در منتفع و جمعی متضرر نشوند.

وی قیمت بالای گوشت قرمز در استان را غیرقابل قبول خواند و اظهار داشت: با توجه به اینکه استان تولیدکننده گوشت قرمز است باید قیمت هم متعادل تر از سایر استان‌ها باشد.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه نیاز به تحلیل اقتصادی در خصوص تغییرات شاخص قیمت کالاها و نرخ تورم در استان داریم، یادآور شد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دستگاه‌های اقتصادی و اساتید حوزه اقتصاد روی این موضوع بیشتر کار کنند تا راهکار و تصمیاتی در این زمینه گرفته شود.

واحدهای تولیدی تا پایان آذر فرصت ثبت فعالیت اقتصادی در سامانه جامع تجارت را دارند

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: سامانه جامع تجارت ایران به منظور رصد زنجیره تجاری کالا از تولید و تامین تا توزیع و مصرف و جلوگیری از قاچاق و عرضه خارج از شبکه کالا در سطح بازار ایجاد شده است.

محمد دره وزمی با اعلام اینکه همه  بنگاه های تولیدی، واحدهای صنفی و اقتصادی در استان تا پایان آذرماه سال جاری فرصت دارند خرید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند،  افزود: هر واحدی که  فعالیت اقتصادی خارج از سامانه مذکور دراستان  داشته باشد توزیع و خرید و فروش کالای او به عنوان قاچاق تلقی شده و با او برخورد می شود.

وی با بیان اینکه طی هشت ماهه امسال یک هزار و ۷۶۲ مورد بازرسی از واحدهای موجود در بازار استان انجام شده که منجر به تشکیل ۳۴۴ پرونده و احراز ۳۴۴ مورد تخلف شده است، گفت: ارزش ریالی این تعداد پرونده که به تعزیرات حکومتی هم ارسال شده ۱۵۷ میلیارد ریال است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: کالاهای اساسی در سطح استان در ۱۸۸ شبکه شامل واحدهای صنفی منتخب، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی مصرف در ایام مختلف سال به منظور تنظیم بازار توزیع می‌شود.

کردستان در تورم سالانه چهارمین استان کشور است

 معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم در این جلسه گفت: تغییرات شاخص قیمت کالاها و خدمات و نرخ تورم ماهانه در بازار هم در حوزه شهری و هم روستایی پایش می شود و در طی ان به سه هزار و ۱۶ کارگاه و ۲۰۰ خانوار مراجعه می‌شود.

مسعود سالمی‌بوکانی با اشاره به اینکه سبدکالای خانوار شامل ۴۵۳ قلم کالا است، اضافه کرد: ماهانه از ۴۵۳ قلم کالای عرضه شده در بازار ۱۵ هزار و ۲۰۰ بار گرفته قیمت می‌شود تا قابل تعمیم به همه استان باشد.

وی با بیان اینکه ۱۳۹۵ سال پایه مبنای شاخص تورم است، گفت: شاخص قیمت کل کالا و خدمات مصرفی خانوار طی آبان سال ۹۹ در کشور ۲۷۵ و در کردستان ۲۹۵ بوده و از این لحاظ پنجمین استان کشور بودیم.

 معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان افزود: این شاخص در آبان سال جاری در کشور ۳۷۳ و در کردستان ۳۹۹ بود و جایگاه هفتم را بین استان‌های مختلف داشتیم.

سالمی‌بوکانی اظهار داشت: تورم سالانه کشور در سال جاری ۴۴.۴ درصد و در کردستان ۴۹.۱ درصد بوده و از این نظر چهارمین استان کشور بودیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت هزار و ۱۸۲ فقره پرونده به تعزیرات حکومتی استان ارسال شده که هفت هزار و ۳۷ فقره منجر به صدور رای شده است.

سیدنجیم حسینی اضافه کرد: از تعداد مذکور چهار هزار و ۲۱۹ فقره مربوط به تخلفات صنفی،  ۲ هزار و ۷۲۱ فقره هم پرونده قاچاق کالا و ۲۴۲ فقره هم مربوط به تخلفات بخش بهداشت و دارو و درمان بوده است.

وی اعلام کرد: از میزان پرونده‌های رسیدگی شده ۲۶۰ میلیارد ریال  وصول شده که به حساب خزانه واریز شده است.

افزایش ۹ درصدی جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان انجام شده است، اظهار داشت: این میزان جوجه‌ریزی در سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۹ درصد افزایش داشته است.

محمدفرید سپری اضافه کرد: در آبان ماه سال جاری  هم چهار میلیون و ۲۸۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری های استان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

به گفته وی در آذرماه هم تاکنون بیش از سه میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که ۱۵ درصد نسبت به آذرماه سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه ۳.۵ درصد جوجه‌ریزی کشور در واحدهای مرغداری استان انجام می‌شود، افزود: تاکنون هم در راستای تنظیم بازار ۴۳۲ تن مرغ منجمد و ۴۰ تن گوشت منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان توزیع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha