۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۰۷
کد خبرنگار: 5212
کد خبر: 84632460
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۵ قنات گناباد در محاصره ساخت و سازهای جدید قرار گرفته است

گناباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: ۱۵ رشته قنات در این شهرستان در محاصره ساخت و سازهای مناطق شهری و روستایی قرار گرفته و این مساله مشکلات زیادی در این بخش ایجاد کرده است.

نعمت غفوری کاخکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در طرحهای جامع شهری و هادی روستایی که متاسفانه بدون توجه به نقشه عبور قنات از مسیر این مناطق تهیه می شوند الزامی برای رعایت حریم این قنوات  رعایت نمی شود.

وی ادامه داد:برای نخستین بار در سال ۱۳۰۷ در ماده ۱۳۶ قانون مدنی، رعایت حریم ساخت و ساز در زمینها و مناطق پیرامونی قنوات مورد توجه قرار گرفت و به عبارت دیگر این ماده قانونی حق تقدم صاحب ملک یا منبع آب را مد نظر قرار می دهد و فعالیتهای بعدی افراد دیگر در محدوده تعریـف شـده نبایـد بـا منافع صاحب ملک یا منبع آب در تعارض باشد و باید حقوق وی به طور کامل رعایت شود ولی هم اکنون به این مساله در طرحهای جامع تفصیلی و هادی روستایی توجه نمی شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: باید قبل از تصویب طرحهای جامع شهری و طرحهای هادی مناطق روستایی، مطالعات قنوات عبوری از داخل شهر و روستا تهیه و بر مبنای آن تاسیسات شهری و روستایی تعریف شوند و دستورالعمل های استحکام سازی تاسیسات و استحکام بناها تدوین شود تا خسارتهای این بخش در زمان بروز مخاطرات احتمالی تخریب قناتها کاهش یابد.

غفوری کاخکی افزود: هزینه های بالای مرمت و بازسازی قنوات امروز به حدی سنگین است که در صورت بروز خرابی به هیچ عنوان در توان مالکان و دولت نبوده و قنواتی که خسارت زیادی دیدند به تدریج متروکه و رها می شوند.
وی از مالکان قنوات خواست با انتخاب افرادی دلسوز از بین خود، همواره بر مسیر و حریم قناتها و میله چاه ها نظارت داشته باشند چون مراقبت و هزینه های پیشگیری به مراتب از هزینه های خسارت و  تخریب قنات کمتر است و با توجه به محدودیت منابع اعتباری، جبران خسارتهای احتمالی مجموع قنوات از توان دولت خارج است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت:قناتها از سده های قبل به عنوان یکی از ظرفیتهای مهم و حیاتی برای تامین آب مورد نیاز در شهرستان گناباد حفر شده بودند و سالها منبع اصلی رزق و روزی و شاهرگ حیاتی و مبدا تشکیل اجتماعات و یا نقاط جمعیتی در این منطقه محسوب می شدند.
غفوری افزود: به مرور اجتماعاتی که تولید کننده بودند به مصرف کنندگان شهری و روستایی تبدیل شدند و به تدریج اهمیت این سازه های آبی کاهش یافت و شدت روز افزون روند صنعتی شدن و توسعه ساخت و سازهای شهری و روستایی به حدی بود که فرصتی برای تدوین قوانین حفاظتی از قنوات فراهم نشد و به طوری که امروز ما با مشکل و تهدید مهم ناپدید شدن قناتها در پیچ و خم کوچه ها و خیابانهای شهری و روستاها مواجه هستیم.

۹۰ درصد از مجموع ۴۴۹ قنات فعال در گناباد برای تامین آبدهی در شرایط تداوم پدیده خشکسالی نیازمند لایروبی و بهسازی است و آبدهی ۱۵۰ رشته قنات این شهرستان به خاطر تداوم پدیده خشکسالی به شدت کاهش یافته و یا بطور کل خشکیده است.
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha