استان‌ها برای محرومیت‌زدایی در طرح ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار برنامه‌ریزی کنند

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش بر انعقاد تفاهم‌نامه در راستای محرومیت‌زدایی از ۲۰۲۰ محله کم برخوردار تاکید کرد و گفت: هر یک از استان‌ها باید اولویت‌ها را تعیین و برای «محرومیت زدایی» در راستای اجرای طرح «توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار» برنامه‌ریزی کنند. 

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، یوسف نوری روز دوشنبه در نشست تبیین «طرح توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار» با حضور علی آقامحمدی مشاور رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و چند نفر از معاونان وزیر، در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی اظهار داشت: درهای مدارس، مراکز فرهنگی، دارالقرآن ها و ورزشگاه ها، باید به روی مردم باز باشند و از ظرفیت هنرستان ها، مدارس و اماکن فرهنگی-تربیتی، در اجرای طرح «محرومیت زدایی در مناطق کم برخوردار» باید بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های موجود در طرح «توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار»، بیش از پیش استفاده کنیم، اگر مدارس به عنوان «کانون تربیتی محله»، مکانی برای استقرار خانواده‌ها در نوبت عصر باشند، می‌توان با تعاملات بیشتری به کارهای فرهنگی پرداخت.

نوری با بیان اینکه از هنرستان‌های موجود می‌توان به عنوان مراکز آموزش مهارت‌ها و کارآفرینی استفاده کرد، اظهار داشت: در آموزش و پرورش، در حدود ۲۴۱ درمانگاه، بیمارستان و اردوگاه‌ مجهز و تعداد هفت هزار هنرستان، ۶ هزار و ۷۰۰ مدرسه استثنایی و هفت هزار مدرسه تیزهوشان داریم که باید در تبیین طرح توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور، از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.

وی گفت: آموزش و پرورش از هرگونه مساعدت در راستای اجرای طرح مذکور دریغ نخواهد کرد. همچنین طرح «ساماندهی مدارس مرزی» در ۱۶ استان مرزی، در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.

وجود ۲۰۲۰ منطقه محروم در کشور

به گزارش وزارت آموزش و پرورش، علی آقامحمدی مشاور رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) نیز به تشریح فعالیت‌های انجام شده در قالب طرح توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور پرداخت و اظهار داشت: کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، هلال احمر و وزارت آموزش و پرورش در این طرح مشارکت دارند. اکنون ۲۰۲۰ منطقه محروم در کشور وجود دارد، در تهران نیز ۲۶۰ محله محروم داریم که تاکنون ۹۰ خانه در این محله‌ها استقرار پیدا کرده است و تا پایان سال در سایر محله‌ها خانه ساخته می‌شود.

مشاور رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: براساس فرمایش و منویات مقام معظم رهبری ساخت مدرسه، مسکن و درمانگاه از مواردی است که باید در مناطق کم برخوردار مورد پیگیری قرار گیرد.

وی محرومیت زدایی و توانمندسازی محله‌های محروم را هدف اجرای طرح یادشده عنوان کرد و گفت: پوشش بیمه‌ای ساکنان مناطق محروم در حال انجام است و تا پایان سال، همه ساکنان محلات محروم دارای دفترچه بیمه می‌شوند و در بخش مسکن نیز بنیاد مسکن، طرحی را برای خانه‌دار شدن ساکنان محلات محروم در دست اجرا دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha