۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۲۵
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84702607
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چند خبر کوتاه از میراث فرهنگی و گردشگری کردستان

۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۲۵
کد خبر: 84702607
چند خبر کوتاه از میراث فرهنگی و گردشگری کردستان

سنندج- ایرنا- رشد پنج درصدی اقامت گردشگران در کردستان نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا، افزایش چشمگیر فروش صنایع ‌دستی استان در ایام عید امسال و انجام بیش از یک ‌هزار بازدید نظارتی در مراکز اقامتی، عناوین چند خبر کوتاه از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان گفت: بر اساس آمارها از روز ۲۶ اسفندماه سال گذشته تا پایان دهم فروردین ‌ماه سال‌ جاری ۲۷۸ هزار و ۷۳۴ نفر در هتل‌ها، هتل‌ آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان اقامت داشته‌اند که در مقایسه با نوروز سال ۹۸ رشد پنج درصدی را نشان می‌دهد.

یعقوب گویلیان افزود: همچنین در بازه‌ زمانی اعلام شده یک میلیون و ۳۰۸ هزار و ۸۳۱ نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کرده‌اند که این رقم نشان‌ دهنده رشد ۳۶ درصدی بازدید مسافران نسبت به مدت زمانی مشابه سال ۹۸ و قبل از شیوع ویروس کرونا است.

وی ادامه داد: تمامی امکانات برای خدمات‌دهی مسافران و گردشگران نوروزی بکار گرفته شده است و بنا بر دستور وزارت میراث ‌فرهنگی هیچگونه افزایش نرخی در اماکن اقامتی استان نداشته‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان، این افزایش آمار اقامت و بازدید را روزنه امیدی برای رونق مجدد صنعت گردشگری در استان دانست و افزود: استقبال و بازدید خوب گردشگران نوروزی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نشان از رشد و شکوفایی گردشگری در استان دارد.

افزایش چشمگیر فروش صنایع‌ دستی کردستان در ایام نوروز

معاون صنایع دستی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان با اشاره به افزایش چشمگیر فروش محصولات صنایع ‌دستی نسبت به نوروز ۲ سال گذشته در استان، گفت: نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی و سوغات در هفت نقطه استان از دوم فروردین‌ ماه امسال دایر شده است و تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دارد.

فرهاد حامدی افزود: در این نمایشگاه ها محصولات شاخص و بومی استان از جمله گلیم، کلاش، صنایع‌چوب، زیورآلات، جولایی (نساجی سنتی) و لباس کُردی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی هدف از برپایی این نمایشگاه‌ها را احیا و توسعه صنایع‌ دستی و معرفی آن به مسافران و گردشگران نوروزی عنوان کرد و گفت: معرفی صنایع‌ دستی کردستان و حمایت از هنرمندان این حوزه یکی از اولویت‌هایی این اداره‌ کل برای نوروز امسال بوده که مورد استقبال مردم و مسافران نوروزی قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی کردستان یادآور شد: ثبت مریوان به‌ عنوان شهر جهانی کلاش، ثبت ملی شال‌ بافی آرمرده بانه، ثبت ملی گلیم‌ بافی روستای کاکو سفلی دهگلان و ثبت ملی ارغوان‌ بافی روستای دیوزناو فرصتی طلایی برای رونق اقتصادی و توسعه گردشگری کردستان است.

انجام بیش از یک‌ هزار بازدید نظارتی در مراکز اقامتی کردستان

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: بیش از یک‌ هزار مورد بازدید نظارتی از مراکز اقامتی و پذیرایی استان در قالب طرح تشدید نظارت نوروزی انجام شده و در این بازدیدها بر نحوه رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی در واحدهای اقامتی و گردشگری، ایمنی و امنیت، کیفیت خدمات، بهداشت محیط‌ کار، نمازخانه‌ها و نرخ‌نامه‌ها نظارت شده است.

آرمان وطن‌ دوست افزود: به‌ منظور بررسی نحوه خدمت‌رسانی مراکز اقامتی و پذیرایی در ایام نوروز و همچنین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تاسیسات گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، رستوران ها، مجتمع‌های گردشگری و خدمات‌رسان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی مورد ارزیابی و نظارت قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در جریان این بازدیدها که به‌ صورت شبانه‌روزی و توسط تیم‌های نظارتی این اداره‌ کل به انجام رسیده، ۱۸ مورد تذکر، ۱۰ واحد مورد تشویق، هفت مورد پلمب برای واحدهای متخلف و چهار مورد اخطار کتبی صادر شده است.

وطن‌دوست با اشاره به تداوم نظارت مستمر و تمام وقت بر واحدهای گردشگری کردستان یادآور شد: طرح تشدید نظارت بر اماکن اقامتی و گردشگری برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران و گردشگران تا پایان تعطیلات نوروزی اجرا و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهرهای سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل از جمله مکان‌های گردشگری استان کردستان است که هرساله بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha