به گزارش خبرنگار ایرنا، شب نوزدهم ماه ضیافت الهی، شب قدر و شب تحقق وعده خدا و رسولش حضرت محمد (ص) به سید اوصیا امیرالمومنین حضرت علی (ع) است.
شب نوزدهم ماه مبارک رمضان شب رستگاری شیر خدا و شب پایان نا فرمانی و نفاق ناکثین، مارقین و قاسطین با علی مرتضی (ع) است.
شب نوزدهم ماه خدا، شب پایان لحظه شماری و انتظار مولای متقیان علی (ع) برای ملاقات با خداست که از ابتدای رمضان سال چهلم هجری و با گذشت شصت و سه بهار از عمر خویش همواره در پی چنین دیداری بود.
امشب شبی است که علی ابن ابیطالب (ع) در خانه ام کلثوم دختر خویش میهمان است و روزه خود را با سه لقمه نان جوین و نمک افطار کرد تا سبک بال به ملاقات با خدا بشتابد.
آری امشب شبی است که مولای متقیان پیوسته در حال رکوع و سجود و تضرع به درگاه الهی بود و سوره یاسین را قرائت می کرد.
آری امشب شبی است که علی (ع) تا وقت نماز صبح دعا می کرد و صلوات می فرستاد و با نظر به اطراف آسمان انالله و اناالیه راجعون می خواند.
و آری امشب شبی است که در سحرگاهان آن شقی ترین فرد زمانه یعنی ابن ملجم مرادی با شمشیر مسموم خود محاسن شریف امیرالمومنین حضرت علی (ع) را با خون سر آن حضرت خضاب کرد.
در سحرگاهان چنین شبی سید اوصیا علی مرتضی(ع) پس از شب زنده داری تا وقت نماز صبح آهنگ مسجد کرد و با حضور در بام مسجد کوفه بانگ اذان و شهادت به وحدانیت خداوند سرداد و با «نماز، نماز» خود خفتگان در مسجد از جمله ابن ملجم مرادی قاتل خویش را برای ادای فریضه نماز بیدار کرد.
آری در سحرگاهان چنین شبی هنگام ضربت ابن ملجم مرادی شقی بر فرق مبارک مولود کعبه حضرت علی (ع)، زمین لرزید و دریاها به موج آمدند و آسمان ها متزلزل شدند و درهای مسجد کوفه بهم خوردند و خروش ملائکه در آسمان ها بلند شد و باد سیاهی سخت وزیدن گرفت و جهان را تاریک کرد.
جبرئیل نیز در این بین در میان زمین و آسمان ندا داد که به خدا سوگند در چنین شبی ارکان هدایت در هم شکست، و تاریک شد ستاره های علم و نبوت، و برطرف شد نشانه ای پرهیزگاری، و گسیخته شد ریسمان محکم الهی، و کشته شد پسر عم محمد مصطفی (ص).
و آری در سحرگاهان چنین شبی فریاد «فزت و رب الکعبه» مولد کعبه و اولین شهید محراب به هوا برخاست و صداهای حاضران در مسجد کوفه بلند شد و همگان به طرف محراب دویدند.
و آری امشب شبی است که شیعیان و دوستداران علی بن ابی طالب (ع) در سراسر جهان به سوگ نشسته و یاد اولین شهید محراب را پاس می دارند.
شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و سحرگاه فردا سال گشت رستگاری راد مردی است که دنیا را جز برای ایجاد عدالت گم گشته قرون، نمی خواست.
آری شب قدر، شبی است که درهای توبه به روی بندگان باز می شود و فرصتی دوباره برای بازگشت به خوبی ها و ترک گناه و معصیت است.
در این شب، به اذن پروردگار فرشتگان به زمین می آیند و در برابر نیایش های عارفانه و سجده های طولانی بندگان سر تعظیم فرود آورده و همه امورات آنها را اندازه گیری و به حجت خدا، امام زمان(عج) می رسانند.
امشب، شبی است که رقم زننده مقدرات یک سال انسان همچون روزی، عمر، تولد و فوت است.
شب قدر شب نزول ولایت علی علیه السلام
امام صادق علیه السلام درباره آیه قدر فرمود: فضیلت این شب، بر سایر ماه ها روشن نیست. مفضل بن عمر گفت: عرض کردم کدام فضیلت منظور شماست.
امام فرمود: ولایت امیرالمومنین علی(ع) در این شب نازل شده است. عرض کردم: در شب قدری که ما در ماه رمضان امید درک آن را داریم؟ حضرت فرمود: آری. این شب، شبی است که آسمان ها و زمین در آن شب تقدیر شده است و همچنین ولایت علی علیه السلام در آن شب تقدیر گشته است. (معانی الاخبار، ص ۳۱۶)
یقینا" در این حدیث به وجود عقلانی قدر اشاره فرمودند زیرا شب قدر علت وجود آمدن شب قدرهای در دنیا است.
از این رو قبل از خلقت آسمان و زمین وجود عقلانی اش بوده، و ولایت علی علیه السلام در آن عالم وجود ترسیم گشته، و در زمانی که زمین و آسمان ها خلق شده، نازل گشته است.
وجود نازنین امام باقر علیه السلام فرمودند: خداوند متعال بیش از آفرینش دنیا شب قدر را آفرید، آنگاه در این شب ابتدا پیامبر را آفرید و ابتدا وصی پیامبر را آفریده است. (وافی، ج ۲، ص ۵۲، طبع جدید)
شب قدر در نزد خداوند دارای جایگاه ویژه ای است و بارها در قرآن کریم به آن اشاره شده است و همچنین سوره ای به همین نام بر پیامبراکرم(ص) نازل شد و در این سوره شب قدر را برتر از هزار ماه دانست.
پیامبر اکرم درباره شب قدر می فرمایند: «و جبرئیل (ع) در چنین شبی فرشتگان را به اطراف عالم گسیل دارد و آنان به هر ایستاده و نشسته و هر نمازگزار و ذکرگویی سلام کنند و با آنان دست دهند و دعای ایشان را آمین گویند تا سپیده صبح فرا رسد.»
امام باقر(ع) شب قدر را این گونه توصیف فرمودند: «در شب قدر، هر حادثه ای که باید در طول آن سال واقع گردد، تقدیر می شود؛ خیر و شر، طاعت و معصیت و فرزندی که قرار است متولد شود یا اجلی که قرار است فرا رسد یا رزقی که قرار است برسد.»
امام صادق(ع) نیز درباره فضیلت این شب فرمودند: «برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام می گیرد و تصویب آن در شب بیست و یکم و تنفیذ آن در شب بیست و سوم.»
امام موسی کاظم(ع) در رابطه با این شب فرمودند: «آن کس که شب قدر غسل کند و تا سپیده صبح شب زنده داری نماید، گناهانش آمرزیده می شود.»
از امام جواد (ع) درباره لیله القدر پرسیده شد، آن حضرت فرمودند: هر امر محکمی در شب قدر نازل می شود و محکم دو چیز نیست، بلکه یک چیز است. پس هر کس حکم بدون اختلاف کند، حکمش حکم خدای عزوجل است و هر که حکم کند که در آن اختلافی باشد و خود را مصیب و شایسته بداند، به حکم طاغوت (وباطل) حکم کرده است.
همانا سال به سال در شب قدر تفسیر و بیان کارها بر ولی امر(امام زمان) نازل می شود. در آن شب امام (عج) درباره کار خویش چنین و چنان دستور می گیرد و راجع به کار مردم به چنین و چنان مامور می شود و نیز برای ولی امر غیر از شب قدر هم در هر روزی که خدای عز و جل صلاح بداند، مانند شب امر مخصوص و پوشیده و شگفت در گنجینه پدید می آید، سپس قرائت فرمود: «اگر همه درختانی که در زمین هستند قلم ها شوند و دریا و هفت دریای دیگر به کمک او مرکب شود کلمات خدا تمام نشود، زیرا که خداوند نیرومند و فرزانه است».
این شب دارای اعمال بسیاری است، از جمله می توان به غسل شب قدر، خواندن نماز خاص این شب، خواندن دعای جوشن کبیر و به سر گرفتن قرآن و طلب مغفرت کردن از بارگاه باری تعالی اشاره کرد.
نخستین شب قدر مقارن است با شب ضربت خوردن رستگارترین بنده خدا حضرت علی(ع) ایشان در سحرگاه نوزدهم رمضان سال چهلم هجری برای اقامه نماز صبح به مسجد اعظم کوفه رفتند، وارد محراب مسجد شدند و پس از راز و نیاز با پروردگار به نماز ایستادند، سر از سجده اول برنداشته بودند که فریاد عبدالرحمن بن ملجم مرادی در مسجد طنین انداز شد: «لله الحکم یا علی، لا لک و لا لأصحابک!» و شمشیر خویش را بر فرق نازنین مردترین مرد عالم فرود آورد و سر مبارکش را تا به محل سجده گاهش شکافت.
ابن ملجم با شمشیر کین خود فرق امام اول شیعیان را شکافت و محراب را غرق به خون کرد و در آن هنگامه بود که امیرالمومنین(ع) فرمود: «بسم الله و بالله و علی ملّه رسول الله، فزت و ربّ الکعبه» سوگند به خدای کعبه، رستگار شدم.
روزی پیامبر اکرم(ص) به علی(ع) فرمودند: یا علی صبر تو چگونه خواهد بود آن روزی که فرق تو شکافته شده و محاسنت از خون سرت رنگین شود در حالی که تو در محراب عبادت سجده کرده ای!؟ علی(ع) فرمود: «یا رسول الله! آن جا مقام شکر است نه مقام صبر.»
حضرت علی(ع) این رویداد را همان واقعه ای می دانست که از سوی پروردگار و حضرت محمد(ص) به ایشان وعده داده شده بود.
و چنین بود که تقدیر الهی بر این افتاد که ضربت خوردن امام اول شیعیان با نخستین شب قدر و شهادت ایشان در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان با دومین شب قدر همراه شود، شب هایی که در کتاب آسمانی از آن به عنوان شب های نزول قرآن و بارش رحمت الهی، یادشده است.
بیایید امشب، دست های مملو از نیازمان را بسوی بی نیاز یکتا بلند کنیم و با چشمانی گریان از خالق هستی طلب مغفرت کنیم، چهارده معصوم را شفیع قرار دهیم و از او بخواهیم مانند همیشه درهای رحمتش را به رویمان بگشاید و از گناه هانمان چشم پوشی کند و آنچه امشب برای خوبان مقدر می کند در تقدیر ما نیز قرار دهد.
مراسم احیای شب های قدر امسال نیز همچون سال های گذشته با حضور گسترده قشموندان و اجرای برنامه های ویژه در قالب طرح ضیافت الهی در سطح مساجد قشم از جمله مسجدعلی بن ابیطالب (ع)، مسجدامام رضا(ع)، حضرت ابالفضل (ع)، مسجد صاحب الزمان(عج)، مسجد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و مصلی بزرگ امام علی (ع) قشم در حال برگزاری است.
در نخستین شب قدر که مصادف با شب ضربت خوردن مولای متقیان است قشموندان پس از تلاوت قرآن و قرائت دعای شریف جوشن کبیر، دعای افتتاح، ابوحمزه ثمالی روح و جان خود را در زلال قدر شستشو می دهند و سپس به سوگواری در عزای شهادت حضرت علی ابن ابیطالب (ع) می پردازند.
نظر شما