۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84730520
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسوولان وزارت جهاد کشاورزی از باغ پایه رویشی سیب اسفراین بازدید کردند

بجنورد-ایرنا- شماری از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی به همراه مسوولان خراسان شمالی از باغ ۴۰ هکتاری پایه رویشی سیب در شهرستان اسفراین که به روش نوین ایجاد شده، بازدید کردند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز دوشنبه در حاشیه بازدید مسوولان وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این باغ ۴۰ هکتاری روستای حصاری گازرانی شهرستان اسفراین به صورت مکانیزه  ایجاد شده است که پایه های رویشی جایگزین بذرهای سیب شدند.

محمد محمد زاده گفت: از مزایای سیب پایه رویشی نسبت به پایه های بذری، عملکرد بیشتر در واحدسطح دریافت نور بیشتر و بهبود کیفی محصول تسریع ر باردهی و رسیدن به عملکرد اقتصادی و امکان استاندار کردن تکنیک های باغی است.

مسوولان وزارت جهاد کشاورزی از باغ پایه رویشی سیب اسفراین بازدید کردند

وی با بیان اینکه در باغ های جدید سیب در هر هکتار تعداد بیشتری نهال کشت می شود افزود: به علت پایه کوتاه بودن درختان این نوع باغ ها امکان کشت نهال بیشتر است که در هر هکتار باغ سنتی ۳۲۰ اصله نهال کشت می شود اما در این باغ های جدید به یکهزار اصله نهال می رسد.

وی افزایش تولید را از دیگر مزایای باغ سیب پایه رویشی عنوان کرد و اظهار داشت: در هر هکتار از باغ های سنتی بین ۱۰ تا ۲۰ تن محصول برداشت می شد اما در این باغ به بیش از ۶۰ تن خواهد رسید.

محمد زاده افزود: در این باغ الگویی سیب گلاب زودرس کشت شده است که محصول آن نیز به دیگر استان ها ارسال می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به طرح آبیاری نوینی که در این باغ نیز ایجاد شده است افزود: استفاده از آبیاری تحت فشار در این باغ باعث افزایش راندمان آبیاری و افزایش محصول خواهد شد.

براساس آمار رسمی حدود سه هزار و ۶۰۰ هکتار از باغ ها ۴۴ هزار هکتاری  این استان را سیب تشکیل می دهد که با احتساب میانگین برداشت ۱۸ تن در هر هکتار سالانه حدود ۶۰ هزار تن سیب از باغات این استان برداشت می شود که کمتر از ۱.۵ درصد کل تولید سیب کشور  محسوب می شود.

در استان خراسان شمالی بیش از ۱۰ رقم سیب برداشت می شود که شامل  ارقام زودرس شامل گلاب کهنز ،عباسی اواخر خرداد برداشت می شود و ارقام میان رس از قبیل شیخ امیری ،سیب ترش و دورنگ فرانسه اواسط تیر و ارقام دیررس نظیر لبنانی زرد ،لبنانی قرمز ،گالا، فوجی، برابرن و گران اسمیت اواخر شهریور برداشت می‌شوند. 

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha