شیرینی تجلیل از خادمان قرآنی که فراموش شده بود

تهران- ایرنا- تجلیل از ۱۲ خادم قرآن که با حضور آیت‌الله رئیسی در مراسم اختتامیه نمایشگاه قرآن برگزار شد، تلخی برخی دوره‌های قبلی آیین تکریم از خادمان قرآنی را به شیرینی تبدیل کرد. 

حضور آقای رئیسی در بیست و هفتمین دوره تکریم خادمان قرآن کریم که روز جمعه همزمان با اختتامیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، باعث دلگرمی جامعه قرآنی و اهالی فرهنگ و رسانه شد.

رییس جمهور در این مراسم اظهار داشت: برای من توفیقی است که در جمع خادمان قرآن حضور دارم. دعا کنید که مجموعه دولت بتواند خدمتگزار قرآن و مردم عزیز که دلدادگان قرآن هستند، باشد. از شما خادمان قرآنی که برای اشاعه مفاهیم قرآن تلاش کردید، سپاسگزارم. آنها که امروز نامشان به‌عنوان خادم قرآن برده شد و آنها که نامشان اعلام نشد، همگی در این راه سربلند هستند.

برپایی نمایشگاه قرآن پس از دو سال تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا را می توان کاری جهادی دانست؛ به گونه ای که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در مراسم تجلیل  از خادمان قرآن کریم گفت: فرصت مهیاسازی کار با مدت کمتر از یک ماه فقط با کار جهادی امکان‌پذیر بود و در این مسیر همکاری بخش‌های مختلف این وزارتخانه، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری تهران و صدا و سیما را داشتیم.

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در نشست خبری نمایشگاه قرآن از حضور رئیس جمهوری در مراسم  اختتامیه خبر داده بود، در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا، تجلیل از خادمان قرآنی را یک برنامه شیرین دانست که در چند سال اخیر تلخ شده بود، اظهار داشت: یکی از خط قرمزهایی که امسال در معرفی خادمان داریم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن تاکید دارد این بود که هیچ مقام مسئولی نباید در میان خادمان قرآنی باشد. اگر کسی استاد قرآن است ولی مسئولیت دارد، باید صبر کند تا پس از دوران مسئولیت تجلیل شود. به عنوان نمونه نام یکی از افراد در مسیر فرایندها مطرح شد که دارای مسئولیتی است ولی انسان وارسته و برجسته ای است و چون این شائبه ایجاد می شد که معرفی یکی از مسئولان و مدیران حوزه قرآن به عنوان خادم شکل خوبی ندارد، بنابر این امسال چنین موردی نخواهیم داشت. 

شیرینی تجلیل از خادمان قرآنی که فراموش شده بود

رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم درباره اعلام معیارها و ضوابط انتخاب خادمان گفت: کمیته های تخصصی معیارهای متفاوتی دارند. مثلا معیارهای حوزه قرائت با حفظ و مدیریت و هنر تفاوت دارد. من به دوستان گفته ام یا یک تیم از رجال معتبر خادم را معرفی کنند. مثلا ۱۰ قاری ممتاز بین المللی یک نفر را به عنوان خادم انتخاب می کنند. مانند جشنواره فیلم فجر که هیات داوری حرف آخر را می زنند. روش دیگر این است که اگر این فرایند طی نمی شود، باید به صورت دقیق گفته شود که امتیازدهی ها بر چه اساسی است و اگر کسی سوال داشت، قابل عرضه باشد.

اگر مروری بر نحوه انتخاب و به ویژه برگزاری مراسم تکریم از خادمان قرآن داشته باشید، ملاحظه خواهید کرد که اهالی رسانه به ویژه خبرنگاران قرآنی چقدر خون دل خوردند و خود را به این در و آن در زدند تا مراسمی شایسته خادمان قرآنی برگزار شود و با وجود اعتراض ها و انتقادهایی که طی سالیان گذشته به ویژه در مرداد سال گذشته صورت گرفت، صدای آنان به جایی نرسید. 

به عنوان نمونه بیست و ششمین دوره تکریم از خادمان قرآنی اوایل مرداد سال گذشته یعنی اواخر عمر دولت دوازدهم در حسینیه شماره دو جماران برگزار شد. یکی از انتقادهایی که به این مراسم گرفته شد این بود که چرا در ماه رمضان برگزار نشد. دیگر این که چرا بدون حضور رئیس جمهور برگزار شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم فقط به ارسال یک پیام اکتفا کرد و مساله دیگر این که چرا همزمان با یک مراسم دیگر بود.

نحوه انتخاب برخی خادمان نیز از مسائلی بود که در رسانه ها بازتاب داشت و شبکه قرآن و معارف سیما با دعوت از دبیر انجمن خادمان قرآن و برخی مسئولان کارگروه ها خواستار توضیح درباره روند انتخاب خادمان شد که چند نفر از اعضای کارگروه ها از نحوه انتخاب خادمان اظهار بی اطلاعی کردند و برخی از اساتید قرآنی به احترام کلام الهی خواستار پایان دادن به این موضوع شدند و لذا فعالان و به ویژه خبرنگاران قرآنی صبر را پیشه خود کردند. 

محمدرضا پورمعین دبیر انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در مراسم بیست و ششمین دوره گفت: حدود دو هزار نفر برای انتخاب خادم قرآنی از سراسر کشور نامزد هستند و این نامزدها کسانی هستند که حتی از دورترین نقاط و برخی روستاها معرفی می شوند و برخی از این افراد ۴۰ سال در حوزه قرآن فعالیت داشته اند. این افراد طی سال ها به انجمن معرفی شده و هر سال به بررسی می پردازیم. البته فراخوان نیز در رسانه و خبرگزاری های تخصصی منتشر می‌شود و برای مراکز فرهنگی، آموزشی و اجتماعی به ویژه قرآنی نامه ارسال می کنیم.

وی در همان جلسه با اشاره به برخی از معیارهای انتخاب خادم قرآنی در حوزه مدیریت گفت: مدیری که وظیفه خود را انجام می دهد، به عنوان خادم انتخاب نمی شود بلکه کسی انتخاب می شود که خارج از وظایف و در حد ایثار و کار فوق العاده، کارهای مهمی را انجام دهد. قضاوت و انتخاب خادم قرآنی کار سختی است. متاسفانه گاهی دچار انحراف و اشتباه هم شده ایم. من حدود پنج سال است مسئول مستقیم هستم و به جرات می توانم بگویم انحراف ما از آیین نامه و خطای انسانی صورت گرفته، شاید پنج درصد باشد. معتقدیم خادم قرآن را نمی توان با سفارش انتخاب کرد و لذا  جلوی خیلی از سفارش ها را گرفته ایم.

البته در همان جلسه میان خبرنگاران و برخی فعالان قرآنی درباره این سخنان اما و اگرهایی مطرح بود و موضوع انتخاب برخی خادمان با انتقادهایی روبرو بود و همانگونه که گفته شد به احترام سخن برخی پیشکسوتان و اساتید قرآنی، این انتقادها کم کم رو به  خاموشی گرایید.  

برگزاری همزمان دوره های بیست و چهارم و بیست و پنجم تکریم خادمان قرآن در بهمن سال ۱۳۹۹ یکی دیگر از انتقادها به این مراسم بود. چون معمولا این مراسم همه ساله با حضور رئیس جمهوری در شب نیمه ماه مبارک رمضان مصادف با سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) برگزار می شد ولی طی سال های گذشته با وجود وعده ها و یا احتمال حضور رئیس جمهوری از سوی مسئولان وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی در عمل این مراسم یا با حضور وزیر ارشاد برگزار می شد و یا پس از گذشت مدت ها از ماه رمضان آن هم به  اصرار مسئولان ذیربط با حضور رئیس جمهور از خادمان قرآنی تجلیل می شد. 

خبرگزاری ایکنا در ۲۵ بهمن ۹۹ نوشت: تجمیع دو دوره ۲۴ (رمضان ۱۳۹۸) و ۲۵ (سال ۱۳۹۹) در یک مراسم از جهت هم‌زمانی، به خاطر اصرار معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برای حضور رئیس‌جمهور و به دلیل نامعلوم بودن وضعیت شیوع کرونا بود که طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، این مراسم با حضور حداقلی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دفتر نهاد ریاست جمهوری و با حضور ایشان برگزار شد.

شیرینی تجلیل از خادمان قرآنی که فراموش شده بود

اگرچه طی ۲۷ دوره ۲۸۵ خادم قرآنی برگزیده شده ولی اساسنامه انجمن خادمان قرآن کریم کشور در سال ۱۳۹۵ در چهار فصل، ۴۰ ماده و ۹ تبصره به تصویب هیئت مؤسس انجمن رسیده و در ماده اول آن آمده است انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران مؤسسه‌ای است فرهنگی که به منظور توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی تأسیس می‌شود.
هشت گروه در انجمن خادمان قرآنی وجود دارد که شامل حافظان و قاریان، استادان آموزش و داوری، تحقیق و پژوهش، ترجمه و تفسیر، هنرمندان مانند سینماگران، خوشنویسان، ‌اهالی تئاتر و هنرمندانی که در صنایع دستی فعالیت می کنند. همچنین حوزه نشر، فضای آی تی، رسانه و تولید نرم افزار و شخصیت های برجسته از دیگر گروه های هشت گانه این انجمن است.

در بیست و هفتمین آیین ملی تکریم از خادمان قرآن کریم، از آیت‌الله محمود رجبی و حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد در گروه مطالعات و پژوهش‌های قرآنی، احمد مهرمشهدی‌افخمی، مهدی عادلی و عباس امام‌جمعه در گروه قاریان قرآن کریم، هاشم سلطان‌نژاد حافظ کل قرآن کریم، غصون مسلمی و عبدالرضا صدیق، مدرسان قرآن، سیدعباس انجام در گروه مدیران امور قرآنی، جمال شورجه، محمد کاشانی‌آزاد و امیرعباس قلیچ‌لو در گروه هنر تجلیل شد.

عباس صالح مدرسه ای نماینده کارگروه هنرمندانِ سینمایی انجمن خادمان قرآن کریم روز پنجشنبه با بیان ویژگی های جمال شورجه و امیرعباس قِلیچ لو که در مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به عنوان خادم سینماگر قرآنی معرفی شدند، به بیان شرایط و ویژگی های این دو هنرمند و نحوه انتخاب آنها پرداخت.

وی اظهار داشت: در رشته امور هنری (سینماگران خادم قرآن) علاوه بر چهره های مشهور و مطرح، کشف اساتید محجوب و نجیب، یکی از وظایف کارگروه هنرمندان طی سال های جاری بوده است و در کنار کارگردان های قرآنی، سایر تخصص های مولف و موثر نظیر فیلمبردار، فیلمنامه نویس و تهیه کننده به عنوان سینماگران قرآنی انتخاب و معرفی شده اند.

این خادم قرآنی در عرصه هنر سینما ادامه داد: از آنجا که در حوزه بازیگری پیش از این انتخابی نداشتیم و با توجه به اهمیت و دقت در انتخاب هنرمندی که علاوه بر ایفای نقش های قرآنی، در بین بازیگران «شخصیت موجه قرآنی» داشته و عامل باشد، طی دوسال گذشته با همه ملاحظات، بررسی ها و شناخت دقیق، استاد قِلیچ لو معرفی شد.

حالا که شیرینی برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم، روزی به یادماندنی و زیبا را در خاطره جامعه قرآنی به یادگار گذاشته، از نمایندگان هفت کارگروه دیگر این انجمن درخواست داریم تا همانگونه که معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره به اصول کلی معیارها و ضوابط انتخاب خادمان قرآن کریم اشاره کرده، نحوه انتخاب و امتیازدهی تمامی خادمان انتخاب شده در دوره بیست و هفتم را اعلام کنند تا اگر کسی سوال داشت، به قول آقای معاف قابل عرضه باشد و این جلوه ای از دولت مردمی است که آقای رئیسی قولش را داده بود. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha