۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۴۲
کد خبر: 84739058
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

طرح سالمسازی دریا در مازندران اول خرداد اجرایی می‌شود

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۴۲
کد خبر: 84739058
طرح سالمسازی دریا در مازندران اول خرداد اجرایی می‌شود

ساری - ایرنا - ستاد ساماندهی سواحل و دریا در مازندران زمان رسمی آغاز اجرای طرح سالم‌سازی دریا در این استان برای سال جاری را اول خرداد ماه مصوب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این ستاد در نشست روز یکشنبه خود که به ریاست استاندار و با حضور معاون وزیر کشور و رییس سازمان امور اجتماعی کشور برگزار شد ، این تاریخ را مصوب کرد و اعضای ستاد بر ضرورت تدارک امکانات و زیرساخت های لازم بویژه با توجه به آزادسازی حریم ۶۰ متری دریا و توقع مردم برای بهره گیری بهتر از سواحل تاکید کردند.

طرح سالمسازی دریا همه ساله در فصل شنا با تولیت استانداری و مشارکت دستگاه های مختلف از جمله هلال احمر ، نیروی انتظامی ، دانشگاه علوم پزشکی ، هیات نجات غریق و بعضی از دستگاه های فرهنگی با هدف حفظ سلامتی شناگران در سواحل مازندران اجرا می شود.

اجرای طرح سالم سازی دریا در سواحل مازندران از اوایل دهه ۹۰ به خاطر افزایش سالانه مرگ ناشی از غرق شدگی به اجرا گذاشته شد و به مرور زمان حضور ناجیان غریق در کنار امکانات و تدابیر دیگر سبب شد تا آمار تلفات هر سال کاهش یابد به گونه ای که تلفات حدود ۲۵۰ نفری تا پیش از اجرای طرح به کمتر از ۵۰ نفر کاهش یافت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در این نشست با اظهار این که آزاد سازی سواحل و رعایت حریم ۶۰ متری دریا را از جمله دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم در تداوم خدمت رسانی مطلوب به مردم است ، و با اشاره به در پیش بودن فصل تابستان و  ایام تعطیلات، گفت : مازندران در حالی به مسافران و گردشگران خدمات ملی ارایه می دهد که از کمترین امکانات زیرساختی برخوردار است.  
روح الله سلگی افزود : با فرارسیدن ایام تعطیلات و حضور  مسافران و گردشگران در سواحل، بدون حمایت های ملی و تامین منابع مالی مورد نیاز، به طور حتم با مشکل مواجه خواهیم شد.  
وی گفت: با دستور رییس جمهور و تاکید استاندار، اکنون بخش زیادی از حریم سواحل مازندران آزادسازی شد و تنها مقدار اندکی باقی مانده است که در دست پیگیری است. 
سلگی با اعلام این که سواحل مازندران در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته بر خلاف گذشته به شکل منسجم و با نظارت مستقیم فرمانداران مدیریت می شود ، توضیح داد : سواحل شرقی دریای مازندران با مدیریت فرمانداران به شهرداران واگذار شده است .

وی بر ضرورت استفاده مطلوب از ظرفیت بزرگ اقتصادی دریا در مازندران تاکید کرد ولی گفت: نبود برخی زیرساخت ها و کمبود اعتبار باعث شده تا اجرای طرح های فرهنگی در سواحل مازندران با مشکل مواجه شود. 
سلگی خواستار تامین اعتبار مورد نباز برای پرداخت بموقع حقوق ناجیان غریق شد و افزود : پارسال ۶۰۰ ناجی غریق در سواحل مازندران مشغول فعالیت بودند که امسال با توجه به آزاد سازی سواحل و تغییر شرایط کرونایی باید به یکهزار و ۲۰۰ نفر افزایش یابد و تحقق این مهم نیازمند تامین بموقع اعتبار است.

طرح سالمسازی دریا در مازندران اول خرداد اجرایی می‌شود

شناسایی ۳۷۵ نقطه حادثه خیز

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران هم در این نشست طول سواحل مازندران را ۴۷۳ کیلومتر اعلام کرد و گفت : مازندران در مقایسه با دیگر استان های شمالی، بیشترین طول سواحل را در اختیار دارد و به همین دلیل هم باید بیشتر مورد توجه در سطح ملی قرار گیرد.

علی رجبی وندچالی افزود : پارسال ۳۷۵ نقطه حادثه خیز در سواحل مازندران وجود داشت که امسال پس از دستور رییس جمهور و با آزاد سازی سواحل این تعداد به ۴۲۰ نقطه افزایش یافته است. 
وی بر ضرورت نظارت بر نقاط حادثه خیز سواحل استان با هدف کاهش مرگ و میر تاکید کرد و گفت : پارسال ۶۴ نفر در سواحل مازندران غرق شدند که این میزان در مقایسه با سال قبل آن افزایش داشت که علت اصلی آن کمبود ناجیان غریق بود.
رجبی تعداد نجات یافتگان از غرق شدن در آب های ساحلی مازندران را هم در سال گذشته بیش از ۶۵۰ نفر عنوان کرد و افزود: پارسال ۶۵۰ ناجی غریق در سواحل فعال بودند که امسال این تعداد باید به یکهزار و ۲۰۰ ناجی افزایش یابد. 
وی شمار طرح های سالمسازی دریا در سال گذشته را  ۲۸ مورد اعلام کرد و گفت : بیشترین تعداد غرق شدگان در دریای مازندران در سال گذشته با ۱۷ نفر مربوط به محمودآباد بود و پس از آن نوشهر و چالوس قرار دارند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران با اظهار این که بیشترین تعداد مرگ ناشی از غرق شدگی در آب های ساحلی استان بین ساعت هشت شب تا هشت صبح اتفاق می افتد ، افزود :  از مجموع غرق شدگان در دریای مازندران در سال گذشته، ۳۲ نفر در مناطق ممنوعه یا همان نقاط حادثه خیز جان باختند.

وی همچنین از کمبود اعتبار برای تامین حقوق ناجیان غریق به عنوان مهم ترین مشکل طرح سالمسازی دریا یاد کرد و گفت : پارسال ۶۵۰ ناجی در سواحل استان فعال بودند و در حالی که هر ناجی تنها ماهانه ۳۰ میلیون ریال حقوق دریافت می کرد ولی همین میزان اندک هم بموقع پرداخت نشد.

رجبی با بیان این که در دو ماه گذشته هیچ حقوقی به ناجیان غریق پرداخت نشد و علاوه بر آن ۷۰۰ میلیون ریال نیز بابت بیمه به شرکت های بیمه گر بدهکاری وجود دارد ، افزود : برای خرید لباس و دیگر تجهیزات مورد نیاز ناجیان غریق هم ۶۰۰ میلیون ریال نیاز است ضمن این که جت اسکی نیز از امکانات مورد نیاز ناجیان غریق است که باید تامین شود.

 وی از صرف ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار  برای خرید مچ بند هوشمند برای ناجیان غریق مازندران در سال گذشته خبر داد و گفت که فیلمبرداری و عکاسی از ویژگی های این مچ بند هوشمند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha